Komplett-sjef Ole Vinje i sving på scenen. Foto: Tore Skaar

Komplett: NI NETTBUTIKER I SKANDINAVIA

Informasjonssjef og fagredaktør Erik Andersen i Stiftelsen Elektronikkbransjen. Foto: Tore Skaar

 

Lise R. Ludvigsen og Mikael Herje i Philips fikk prisen for årets lydprodukt (Fidelio for Android. Til venstre prisutdeler Christian Åkre i Soundgarden. Foto: Tore Skaar

 

Ole Apold i Interconnect med Beats by dr. Dre-hodetelefoner og Monster Clarity HD høyttalere. Foto: Tore Skaar

 

I midten Knut Aronsen i Focus Nordic Norge. Foto: Tore Skaar

 

Leif Eliassen Neksum hadde med seg vaskemaskin og tørketrommel fra AEG. Foto: Tore Skaar

 

I midten Hans-Petter Finsen i Pioneer. Foto: Tore Skaar

 

Komplett-sjef Ole Vinje i sving på scenen. Foto: Tore Skaar

Vis alle 7 bildeneVis alle 7 bildeneVis alle 7 bildene

Publisert 29. november 2011

– Konkurrentene har ikke kompetanse til å forstå hva som er på nettet.

Det sa konsernsjef Ole Vinje i Komplett AS til de 260 tilhørerne i salen under kåringen av årets julegaver.–Vi driver i dag ni nettbutikker i Skandinavia. Vi har konsentrert oss om sluttkundesalg, med Komplett og MPX i Norge. Vi har hatt 700.000 betalende kunder de siste tolv månedene. I fjor var det 55 millioner besøk. Vi vokser kraftig fordi vi er inne i en driftsmodell vi har hatt de siste tre årene. En fysisk salgskanal må komme langt på effektivitet for å drive like lønnsomt. Vår infrastruktur er slik at vi sender ut en vare hvert 24. sekund hele døgnet. Og enda har vi kapasitet til mer, sa Vinje.Som Kenneth Baltzersen i Euronics pekte også han på Norsk kundebarometer. Der er Komplett inne på topp ti, uansett bransje, de siste årene.–Jeg tror grunnlaget for vår suksess er en ydmyk tilnærming til det vi holder på med, også forholdet til våre leverandører.

 

Komplettsjefen var ganske dømmende overfor konkurrenter med fysiske butikker, som tror de kan bli best på nett:

 

På mobile enheter

–Å tro at man kan beherske flere kanaler effektivt, som konkurrentene tror de kan, det har jeg ikke tro på. De har ikke kompetansen til å forstå hva som er på nettet. Vi har kompetansen og erfaringen. Det er vår store verdi. Vi skal kun satse på en disiplin via nett. I tillegg har vi Collect@Store. Eller hentebu, som vi også kaller det. Vi åpnet nylig en slik i Bergen og skal også ha en i Kristiansand.

 

Vinje hadde også en stor nyhet:– Fremtidens handel kommer via mobile enheter. Her må man ha teknologi som henger med. Nå før jul kommer vi med en mobil nettbutikk på alle mobile plattformer. Prosjektet har tatt oss halvannet år å utvikle, og det blir et vanvittig konkurransemiddel. Nå kan forbrukerne sjekke priser hvor som helst. Dette har vi skikkelig tro på. Men Komplett kan ikke tilby alle varer, medgikk Vinje.–Det er ikke alle som vil levere til oss. Noen leverandører har som filosofi å selge kun via butikk. Men den andelen blir mindre og mindre. Gradvis slipper de opp for nettsalg også.PS: 72.000 følger Komplett på Facebook. De er størst i bransjen på antall personer som liker siden deres der.

 

JOHN BERGE

 

 



Stikkord: Komplett Handel

Kommentarer

24/4

ARC INN HOS MONO

Mono AS er fra 1. april ny importør og distributør av Audio Research (ARC), som siden 1970 har produsert High-End lydutstyr.

24/4

NY SJEF I TELIASONERA

TeliaSonera Norge har ansatt Abraham Foss som ny administrerende direktør, og Tele2-sjef Arild Hustad er ute av det nye selskapet.

23/4

SKAL VÆRE STØRST PÅ SMB I 2016

– I 2016 skal vi være størst i nedre del av SMB-markedet på IT, sier Vegard Bjerkvik. Han er ansvarlig for bedriftsmarkedet i Elkjøp Norge.

22/4

TO ZENFONES FRA ASUS

Asus lanserer to ZenFone-modeller i Norge, og kanskje kommer smartklokken også.

21/4

SAMSUNG LANSERER MOBILFLAGGSKIP

Samsung har stor Norgeslansering av sine to nye mobiltelefoner Samsung Galaxy S6 og Galaxy S6 Egde.

20/4

DANSK HIGH END DIREKTE TIL BUTIKK

De danske high end-merkene Raidho, Ansuz og Aavik satser på direktesalg til butikker. I Norge gjennom Akustisk Bureau i Oslo.

 

Fagbladet Elektronikkbransjen

Fagbladet Elektronikkbransjen er gitt ut av Stiftelsen Elektronikkbransjen. Bladet og den redaksjonelle delen av elektronikkbransjen.no redigeres på uavhengig grunnlag etter prinsippene i Redaktørplakaten og normene i Vær varsom-plakaten og Tekstreklameplakaten. Mer informasjon.
Ansvarlig redaktør: Stian Sønsteng