50 år, nye kniver - og kraftkam

– For første gang på 50 år har Braun endret lamellknivene i barbermaskinene sine.

Det sier Marit Nysæter, markedssjef for Braun i Gillette Group Norge AS. Hun karakteriserer den nye maskinen Braun 360° Complete som en milepæl innen barberteknologi. Maskinen lanseres samme år som Braun markerer sitt 50 års-jubileum.

– Braun kan se tilbake på flere viktige teknologiske gjennombrudd i sine barbermaskiner: Flex Control i 1990 og integrert langhårskutter i 1994. I 1999 kom verdens første aktive barbesystem Syncro, der bladene er fireveis bevegelige, samtidig lanserte vi rense- og ladestasjonen Clean & Charge. Fire år senere kom Activator, et nytt skjæreblad med hull formet i ulike retninger, og Clean & Charge ble gjort helautomatisk, ramser Nysæter opp og konkluderer med at det har vært store fremskritt de siste 13 årene.

Skal unngå irritasjon

– I år lanserer vi likevel noe helt nytt. De fleste menn vil ha en tett barbering, og en maskin som ikke irriterer huden. De vil komme lett til på områder som er vanskelig å barbere, de ønsker at maskinen skal tilpasse seg konturene i ansiktet og ikke la noe stå igjen. I følge undersøkelser vi har gjennomført, ønsker 76 prosent av menn i Europa og USA en tett barbering. For å oppnå dette, presser de hardere og gjentar bevegelen - noe som gir mer irritasjon. En barbering som gjøres raskt føles bedre. Vi mener det kun er én barbermaskin som kan tilfredsstille til disse ønskene: Braun 360° Complete, sier Nysæter.

Hun er vant til å drive med opplæring av butikkselgere, og har nærmest koplet inn autopiloten når hun presenterer det nye produktet for fagbladet Elektronikkbransjen. Innimellom stiller hun kontroll-spørsmål for å sjekke at skribenten har fått med seg poengene.

– For oss er dette en tredelt opplæringsprosess: PR, TV-annonsering og kompetanseoverføring. Produktopplæring av de butikkansatte er svært viktig, sier adm. direktør Roar Arnstad i Gillette Group Norge.

Han fremhever emballasjen, der egenskapene til maskinen er forklart på esken. Dette vil også være et fint verktøy for selgerne når de står i butikken sammen med kunden, mener Arnstad.

Interesse fra handlerne

– Vi har treningsprogram for butikkansatte og opplæringsskoler i regi av kjedene. Jeg opplever interessen som svært høy, og responsen på denne maskinen har vært veldig positiv. Også butikkselgerne vet at kundene er opptatt av hudirritasjon, og Braun 360° Complete er svaret på slike problemer, sier Kjetil Berentsen som er nordisk kundeansvarlig.

Marit Nysæter fortsetter presentasjonen, og forteller at Braun på den nye maskinen lanserer to nye teknologier: Power Comb og Precision Comfort Blades.

– Det er vanskelig å finne norske navn på disse teknologiene, og vi bruker de engelske begrepene siden de også går igjen i markedsføringen. Power Comb er en aktiv bevegelig kam med ny bølgeutforming, som løfter hårene som ligger nede og får med seg alt. Precision Comfort Blades er den første endringen Braun har gjort med knivene sine på 50 år. Nye knivskarpe lamellkniver som ligger under skjærebladene kutter hårene med mindre motstand, og fjerner mer av hvert enkelt hår i en enkelt bevegelse. Å lage knivene skarpe som barberblad er relativt enkelt, men å hindre dem fra å irritere huden er en større prestasjon. Braun har løst dette ved å endre vinkelen på lamellkniven, slik at hud og hår ikke går ned i skjærebladet, sier Nysæter.

Hun mener disse to funksjonene sammen med hullene som går i ulike retninger (Activator) gjør 360° Complete til den beste maskinen Braun noen gang har hatt.

Barberer fotballbane

– En annen viktig funksjon er den oransje varsellampen som lyser etter 400 barberinger. I løpet av 18 måneder barberer en mann et område like stort som en fotballbane, så akkurat som med bildekk må skjæreblad og lamellkniver byttes når de blir slitt, sier Nysæter

Hun fremhever også rense- og ladestasjonen, og sier bruken av alkohol er 10 ganger mer hygienisk enn å vaske maskinen i vann.

– Barbermaskinen er beskyttet av 53 patenter. Mange av dem kan man ikke se med det blotte øye, men de betyr utrolig mye for barberopplevelsen, sier Nysæter.

Toppmodellen kommer i to versjoner, med og uten LCD-skjerm til 2.600,- og 2.200,- kroner. I november og desember blir det annonsering i TV, blader og aviser.

– Det som driver forretningen er at man utvikler produktene og kommer med nyheter. Innovasjon i toppsegmentene er viktig. Samtidig er vi avhengig av det gode samarbeidet med handlerne, og at kunnskapen blir overført til forbrukerne. Vi kommer til legge mye ressurser i å hjelpe kunden til å finne det beste produktet, sier Arnstad.

Powered by Labrador CMS