Styremedlemmer i GFI. Fra venstre: Terje Pedersen, Martinsen og Sønn Elektro AS, Øivind Branæs, Røa Elektriske AS, Geir Solheim, TV Mannen AS (avgående styreleder), Svein Christian Jacobsen, E. Sommerfelt Elektriske AS og nasjonssjef Pål Haugen, Grundig. Ny i styret er Bjørn-Tormod Nilsen fra TV Tormod som ikke var tilstedet da bildet ble tatt.

BOKSENE ER VIKTIG for Grundig

– Jeg synes det har gått bra for Grundig den siste tiden. Det kommer først og fremst av vårt engasjement i utbyggingen av det digitale bakkenettet og store leveranser av TV-bokser til det.

Det sier Pål Haugen, nasjonssjef for Grundig i Norge. Grundig har nå alle tre typer bokser for bakkenettet; enkel mottakerboks, MHP og mottaker med PVR. Den siste boksen er også forberedt for Riks-TVs Video on demand. Omsetningen av TV-bokser for bakkenettet nådde et absolutt toppnivå i 2008, og Haugen er klar over at salget vil gå ned etter hvert som utbyggingen blir fullført i løpet av 2009. Han legger imidlertid vekt på at omsetningen fortsatt vil være der i mange år, ikke minst fordi mange etter hvert vil bytte ut de enkleste boksene til mottakere med PVR-funksjon. Grundig har lenge vært store også på omsetningen av satellittmottakere, og dette sier Haugen vil fortsette for fullt.

 

Felles Norden-utvalg

Fortsatt skal utvalget av TV-apparater fra Grundig være stort. Haugen ser dette i nordisk perspektiv.

 

– Vi vurderer hele tiden modeller som kan være like for hele det nordiske markedet. Det betyr at vi kan ha færre modeller på lager. I tiden fremover får vi mange nye, finere modeller. I tillegg kommer TV-apparatene med innebygd bakkenettmottaker. Dette gjelder også apparater med små skjermer, sier han.

 

Eksempler på det siste er 19 og 22 tommer, den førstnevnte også med 12 volts driftsspenning, slik at den vil passe for bilbatteri og solcellepaneler.

 

– Innen bærbart kommer vi fortsatt til å være sterke på lydproduktene, men vi savner produkter som eksempelvis forsterkere. Audiorama-høyttalerne, som har retroutforming og kuleform, har vi fått gode tester med. Det er en videreutvikling av en modell helt fra 70-tallet, sier Haugen.

 

Vekst for TV

Til tross for kraftig reduserte prognoser for totalmarkedet i Norge i 2009, har Haugen tro på at Grundig skal stå sterkt som merke innen denne produktgruppen.

 

– Jeg tror vi vil selge mye mer TV enn tidligere. I fjor var vi nok dyktigere på bokser enn på TV. Nå kommer et stort utvalg nye TV-apparater som gjør at vi vil bli mer attraktive. Foreløpig stopper skjermstørrelsene våre på 47 tommer, som dekker inn det meste. Vi bør bli bedre på de største skjermstørrelsene. Foreløpig er det ikke aktuelt å komme med plasma. Totalt tror jeg 2009 vil bli et positivt år for oss.

 

Når det gjelder teknologi legger Haugen vekt på at de nyeste TV-modellene kan vise stillbilder og video direkte fra minnepinnen. Det mener han er et godt konkurransefortrinn. LCD-skjermer med LED bakgrunnsbelysning kommer i løpet av 2009, lover Haugen.

 

– Hvordan ser du på forholdet mellom Grundig og GFI?

 

– Vi satser fortsatt på GFI og har fått signaler fra Tyskland at City Line fortsatt skal bestå med et eget produktutvalg spesielt tilegnet GFI-handlerne. Det kommer stadig nye modeller utover året, sier Haugen.

 

Les også:

Fortsatt City Line-enerett for GFI-handlerne

 

Til toppen