Thorbjørn Roll (f. v.), Jan Terje Fosse, Magne Iversen og Morgan Johnsen er eiere av 4Sound-kjeden, og var sterkt tilstede under åpningen av 4Sound Stavanger. Kristin og Geir Falck i Trondheim har den femte eierandelen i selskapet. Foto: Stian Sønsteng

BUTIKKMILJØET KAN IKKE GJENSKAPES PÅ NETT

– Vi er i en bransje som krever engasjement og entusiasme. Miljøet man finner i butikkene kan ikke gjenskapes på internett, sier Thorbjørn Roll.

Publisert Sist oppdatert

Rundt et digitalflygel fra Yamaha, midt i den nyåpnede 4Sound-butikken på Forus i Stavanger, står han sammen med tre av de fire andre eiere i kjeden.

Klikk på bildet øverst for å vise det i stort format. Da kan du enkelt bra gjennom alle bildene.

– I konkurranse med nettet er det viktig å ha noe å vise frem, sier Roll.

Dette synet møter kundene som kommer inn i 4Sound Stavangers 1.200 kvadratmeter store butikk på Forus. Foto: Stian Sønsteng.

De siste dagene før åpningen den 10. september har de fire arbeidet nærmest døgnet rundt, og det ser nesten ut til at de synes det er godt å lene seg mot instrumentet der de er samlet for å bli intervjuet av bransjebladet. Det er gått en liten time siden de åpnet butikken på 1.200 kvadratmeter, som erstatter butikkene i Stavanger sentrum og på Kvadrat kjøpesenter i Sandnes.

– Vi har tro på litt større destinasjonsbutikker, og her i Stavanger hadde vi to mindre butikker vi ønsket å gjøre noe med, sier Magne Iversen.

Han er også inne på eiersiden i kjeden, ved siden av at han driver Gitarhuset Megastore Alnabru.

I konkurranse med nettet er det viktig å ha noe å vise frem

– Her hjelper den ene kjeden den andre å åpne ny butikk, smiler Iversen.

Overtok 4Sound i fjor

Det er snart gått ett år siden han sammen med Kristin og Geir Falck i Trondheim, Jan Terje Fosse i Bergen og Morgen Johnsen på Stathelle kjøpte boet etter 4Sound-kjeden i Norge, etter at Music Retail Holding AS den 9. oktober 2019 gikk konkurs. De etablerte GH4S Gitarhuset 4Sound Holding AS, og har siden drevet de to kjedene Gitarhuset og 4Sound parallelt. I ettertid er Thorbjørn Roll i Bergen kommet inn på eiersiden.

Han driver blant annet Gitarhuset Bergen, tidligere Musikmagazinet, og er dessuten markedssjef i selskapet.

Joel Moberg i Pearl og Michael Horton i 4Sound Stavanger. Foto: Stian Sønsteng.

– De to kjedene 4Sound og Gitarhuset vil fortsatt leve side om side, og vi som er inne på eiersiden er i ferd med å samle oss og kjedene under samme paraply. Derfor har det vært moro å bygge denne butikken sammen, sier Iversen, som er driftssjef i selskapet.

– Hvordan har dere definert forskjellen på de to kjedene?

– Vi er i gang med dette, og kundene vil etter hvert se det i produktutvalget, spesielt i byene der vi har flere butikker. Ambisjonen er å gjøre butikkene spennende, slik at det frister kundene å gå mellom butikkene og kjedene, sier Morgen Johnsen.

Han er styreleder i selskapet, og er også eier av Morgan Instrument AS som blant annet er leverandører av Morgan-gitarer, Kawai og Hohner.

Styreleder Morgan Johnsen i GH4S, som eier 4Sound-kjeden. Han er også leverandør av blant annet Morgan-gitarer, Kawai og Hohner gjennom Morgan Instrument Norge AS. Foto: Stian Sønsteng.

Arbeidende styre

– Vi har ingen stor administrasjon, og driver kjedene nærmest på dugnad med utgangspunkt i ukentlige arbeidsmøter, sier Iversen.

Fagbladet Elektronikkbransjen var innom den nye butikken kvelden før og i timene før åpningen klokken 12, og fikk være vitne til hvordan et mildt kaos bare minutter før åpningen endret seg til en kundeklar butikk.

– Hva synes dere selv om resultatet?

– Det er blitt veldig bra. Vi har tro på lokasjonen her på Forus, med mye storhandel i området. Dette er en av Nordens største musikkbutikker, med 1.200 kvadratmeter fullspekket med musikkinstrumenter og lydutstyr. Her har vi fem prøverom, egen pianoavdeling, trommeavdeling, studioavdeling, gitaravdeling, PA-avdeling, gitarverksted, egen scene og alt innen rekvisita, sier Iversen.

– Det er ikke gratis å fylle et så stort lokale med instrumenter og andre varer?

– Vi er heldige som har mange leverandører som støtter og har tro på oss. Dessuten er kapital for tiden billig, og et verktøy vi bruker i en satsing vi har tro på, sier styreleder Morgan Johnsen.

– Hva betyr det for kjeden og de ansatte at dere satser såpass friskt som dere gjør her?

Dette skaper en ny glød, og den vil helt sikkert spre seg rundt til de andre butikkene

– Stemningen er veldig god, og de som har vært med på å bygge denne butikken har virkelig stått på, sier Jan Terje Fosse.

Interiør- og butikkdesigner Anita Svensson i Rom20 tar en siste sjekk før åpningen av 4Sound Stavanger. Foto: Stian Sønsteng.

– Dette skaper en ny glød, og den vil helt sikkert spre seg rundt til de andre butikkene. De ser at vi satser og er opptatt av å drive butikker, sier Iversen.

Et sted å drømme

– Ikke minst resten av bransjen legger nok merke til dette. Her kan kundene komme inn i et miljø der de kan drømme seg bort, med god mulighet til å se, ta på og ikke minst prøve produktene. Her gir vi kundene et sted de både kan føle og bli engasjert. Det hjelper ikke å kjøpe en gitar og henge den på veggen, du må faktisk kunne spille på den også, hvis det skal være full pott, sier Thorbjørn Roll.

4Sound har i dag butikker i Bergen, Haugesund, Molde, Moss, Trondheim, Stavanger og på Gjøvik, samt to i Oslo der den i Kongens gate vil bli omprofilert både som 4Sound og Gitarhuset. Alle butikkene eies av kjeden, med unntak av Molde og Moss som handlereide. Gitarhuset har i tillegg butikk i Bergen og Gitarhuset megastore på Alnabru i Oslo.

– Hvilke andre planer har dere med tanke på butikkporteføljen?

– Det vil tiden vise, sier de fire og ler.

– Dette blir ikke den siste åpningen, sier Iversen.

Fra strengeavdelingen ved 4Sound Stavanger. Foto: Stian Sønsteng.

– Elektronikk-kjedene har begynt å skalere ned varehusene sine, mens dere velger å gå den andre veien?

– Vi har hatt veldig små butikker, kanskje på 200-300 kvadratmeter, mens mange av varene vi selger tar mye plass. Da vi overtok dette lokalet, og fikk se hvor stort det var, lurte vi på hvordan i all verden vi skulle klare å fylle det. Nå på åpningsdagen er det produkter over alt, det oppleves som fullt og enkelte steder nesten trangt, selv om vi ikke har fått levert alle varene vi har bestilt. Plass får man aldri nok av, sier Magne Iversen.

Folk kjører gjerne en time for å komme til de store butikkene, der de både finner varene og fagkunnskapen de ønsker

Utvalg og kunnskap

– Du må ha bra utvalg hvis du ikke skal ligge i sentrum eller et kjøpesenter, slik at folk drar ens ærend for å besøke deg, sier Fosse.

– Folk kjører gjerne en time for å komme til de store butikkene, der de både finner varene og fagkunnskapen de ønsker, sier Iversen.

– Hvor mange har vært med på å bygge butikken?

– For det meste oss fire samt de butikkansatte her i Stavanger. Nå på slutten har også mange fra leverandørene vært med, som svært viktige bidragsytere, sier Iversen.

Cymbaler er plassert i et eget rom. Foto: Stian Sønsteng.

– Hva sier leverandørene til satsingen?

Artikkelen ble første gang publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 5/2020, som ble distribuert 12 oktober. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.

– De er veldig fornøyde, og glade for at vi tør å satse. I dag på åpningen har vi både norske, nordiske og europeiske leverandører med oss, og alle gleder seg på våre vegne, sier Iversen.

– Det hadde vært flere leverandører her, spesielt fra andre land, hvis det ikke hadde vært for koronaen, sier Roll.

Åpningsuken hadde 4Sound Stavanger et eget program med konserter med Reidar Larsen og Arne Skage, pianodemonstrasjon med pianist Petru Popa i samarbeid mellom Roland, Yamaha, Kawai og Casio, konserter med Hilde Selvikvåg og Skambankt, PRS-klinikk med Tommy Kristiansen trio, og konserter med Emilie Eie fra Valp og Gunshot Residue.

Powered by Labrador CMS