DIGITAL VEKST i fokus på Photokina

Photokina har en unik stilling som verdens ledende messe innen foto og bildebehandling. I september er det klart for en ny utstilling i Køln.

– Jeg er ikke i tvil om at vi snakker om produkter som har meget stor appell til alle. Forrige Photokina i 2006 viste til fulle hva digitaliseringen har betydd når det gjelder utvidet bruk av fotomediet og muligheter for kreativitet og aktivitet som deling av bilder og opplevelser ved hjelp av data, sa Oliver P. Kuhrt, visepresident i Köln Messe på pressekonferansen forut for messen, som ble holdt i begynnelsen av mai.

Ny aktører

Noen tall: markedsundersøkelser fra det tyske markedsinstituttet GFK viser at det nå er i bruk rundt 325 millioner digitalkameraer, 60 millioner videokameraer og 1,59 milliarder mobiltelefoner med kamera. Av dette er rundt 123 millioner digitalkameraer, 17 millioner videokameraer og 419 millioner mobiltelefoner med kamera i bruk i Europa.

– Mer enn 50 prosent av europeiske husstander har nå minst ett digitalt kamera, og det er rom for videre vekst. I 2007 ble det solgt 45 millioner digitalkameraer, 6 millioner videokameraer og 152 millioner mobiltelefoner med kamera i Europa, sa Helmut Rupsch, president i det tyske fotoindustriforbundet på pressemøtet.

Han la til at omsetningen av digitale kameraer i Europa i fjor var over dobbelt så stor som da salget av filmbaserte kameraer var på sitt høyeste.

På årets utstilling er en av hallene spesielt satt av til temaet bildebehandling og fremkalling, mens en annen hall er viet lagringsteknologi. Som vanlig er også den profesjonelle delen av fotoindustrien representert på Photokina, både med kameraer, studioutstyr og behandlingsteknologi. En av hallene er faktisk satt av til produsenter av elektroniske bilderammer og tilbehør rundt digital bildevisning. Selvfølgelig er også skanning og skrivere rikelig representert på årets messe.

Fagbladet Elektronikkbransjen nr.4/2008

Powered by Labrador CMS