Marked- og kommunikasjonssjef Camilla Nilsson og markedsdirektør Kjell Reidar Mydske viser nye telefoner under Doro Care Electronics konseptet.

Doro viste ANNERLEDESTELEFONER

Under merkenavnet PhoneEasy og uttrykket Care Electronics markedsførte Doro telefoner som har det nødvendigste og beregnet for mennesker med spesielle behov.

Svenske Doro AB deltok for første gang i Barcelona med sine spesielle telefoner. Firmaet hadde valgt å stille ut utenfor messeområdet.

 

– Det har både med kostnader og gjøre og at vi har et produktutvalg som er annerledes fra alt det andre som vises på messen.

 

Det sier salgs- og markedsdirektør Kjell Reidar Mydske. Under uttrykket Care Electronics markedsfører Doro spesiallagede fast- og mobiltelefoner og fjernkontroll med de nødvendigste funksjonene beregnet for alle som har spesielle behov når det gjelder størrelse på taster og symboler. Fra hovedkontoret i Sverige selger Doro telefonene til det europeiske og amerikanske markedet.

 

Nisjer

Doro ønsker ikke å etterlikne de tradisjonelle mobilprodusentene, men vil ha nisjeprodukter med enkle funksjoner og lav pris.

 

– En nisje er Care-produktene beregnet for eldre. Også de har lært seg å bruke mobiltelefon, og derfra kan vi etterhvert tilby dem mer avanserte produkter. Jeg kan imidlertid ikke nå fortelle hva det vil bli, sier Mydske.

 

I Barcelona lanserte Doro fem nye telefonmodeller med fokus på at de skal være lette å bruke og utviklet for eldre. I tillegg viste firmaet sine andre produkter som fasttelefoner og fjernkontroll for samme brukergruppe. Mydske forteller at Doro har tre foretningsområder. Det ene er produkter av rent foretningsmessig karakter. Et annet heter Home og fokuserer på vanlig telefoni og det tredje området med navnet Care fokuserer på produkter for eldre eller folk med spesielle behov.

 

Full distribusjon

Doro har full distribusjon i Norden både til vanlig elektronikkhandel og spesialforetninger. De største kundene i Norge er Elkjøp, Expert og Kjedehuset. I tillegg kommer distributører som fokuserer på eldre, hørsel- og synshemmede og foretninger som handler med medisinsk utstyr. Til den siste handlerkategorien hører Doros produkter i kategorien Pluss Range. Mydske forteller at firmaet har merket sterkt økende interesse for produktene deres i løpet av 2008, spesielt mobiltelefonene.

 

– De som er født før og like etter andre verdenskrig er hovedmålgruppen vår. Denne gruppen vokser veldig i tiden som kommer. Dette ser kundene våre innen elektronikkbransjen og ønsker å markedsføre produkter til denne målgruppen. Vi sier ofte at produktene våre er medisin mot finanskrisen. Brukerne av disse produktene er kjøpesterke og er normalt ikke rammet av krisen på samme måte som yngre, sier han.

 

Tilbehør

Til telefonene markedsfører Doro standard tilbehør som ladere for lysnett og bil, vesker og håndfriutstyr. Øretelefoner følger med som standardutstyr til de fleste telefonene. Mobiltelefonene kan tilpasses teleslynge for høreapparat. En annen viktig funksjon på telefonene er en egen alarmknapp som kan sende en nødmelding til alarmsentral eller en ferdig programmert liste av telefonnumre.

 

Salgssjef Frode Gretland holder Dorotelefonene IP700 Wi-Fi (t. v.) og 336W. IP700 er beregnet for mottak via trådløst datanettverk.
Doro 342, 338, 345 og 410 er fire modeller i PhoneEasy-serien fra Doro. Dette er telefoner spesiallaget for eldre og folk med spesielle behov med store taster og tydelig display.
Til toppen