Ekstremsportsutøvere og artister føler for Scullcandy

Utøvere av ekstremsport står bak mye av utviklingen av Scullcandys produkter - tilpasset deres livsstil og levesett.

Skullcandy utgjør allerede en spesiell og meget godt synlig del av tilbehørsmarkedet for lyd- og bildeprodukter. Som navnet sier skal det være ”godteri for skallen” i form av lyd- og bildeopplevelser.

– Skullcandy er et amerikansk selskap med hovedkontor i Utah. Selskapet ledes av Rich. Olden som lenge har fulgt miljøet rundt snørett og andre typer ekstremsport. Han har også patent på den spesielle step-in bindingen som brukes på snøbrett, sier salgsansvarlig Harald Kristiansen hos No Border AS, som representerer Skullcandy i Norge.

Det norske selskapet er sterkt inne i bildet for Skullcandy internasjonalt, siden snøbrettkjøreren Terje Håkonsen er en av frontfigurene for produktene. Han har også samarbeidet med selskapet om designmessig utforming av produktene.

– Vi møtte Rich. Olden i Las Vegas for første gang for fem år siden. Den gangen hadde han en logo han sprayet på dem som besøkt utstillingen hans på CES-messen. Han presenterte en hodetelefon, som siden har vært utgangspunktet for det produktutvalget vi har i dag. Nå markedsfører vi 50 modeller i ulike farger og varianter, sier Kristiansen.

Lyd er viktig

Skullcandy er også involvert i mange andre kjente merkevarianter som underleverandør. Det gjelder eksempelvis Sony Ericsson, Motorola, Armani, Carrera og Giro. I Norge er merket involvert i hjelmmerket Sweet.

– Lyd er viktig. Utøverne og kundene våre er veldig opptatt av lydkvalitet og bruker musikk som inspirasjonskilde. Ideene til utformingen av produktene blir født når som helst og hvor som helst. En av utfordringene våre er å begrense kreativiteten til 10 til 15 mennesker som bare arbeider med dette feltet, sier han.

I Norge samarbeider Skullcandy med teleoper atører som Djuice, Netcom og Tele2 i forbindelse med abonnementer for mobiltelefon. Den norske artisten Mira Craig er i den siste tiden sterkt engasjert som eksponent for merket, og Samsungs mobiltelefon X830 blir nå markedsført med hodetelefon fra Skullcandy og den siste singelen til Craig. Denne låten finnes kun i pakken som markedsføres av Netcom hos Spaceworld og Telebutikken.

Verdens artister

– Hva er det som gjør at dere får med dere internasjonale artister for et såpass lite merke?

– Det har faktisk ikke så mye å gjøre med penger. Vi traff Mira på Quart-festivalen og pratet med henne over en kopp kaffe. Hun fikk med seg et hodetelefonsett fra oss. Det likte hun så godt at vi utviklet vennskap og videre samarbeid. Jeg tror mange av ekstremsportsutøverne og artistene ikke hadde blitt med oss bare på et økonomisk grunnlag. De føler også mye for produktenes design og kvalitet. Vi arbeider på mange måter på et litt annet nivå enn normalt, sier Kristiansen.

Mye av suksessen til Skullcandy skyldes interessen fra internasjonale storselskaper som tyske Team Mobile og den amerikanske hip-hop gruppen Black Eyed Peas. Gruppen kjøpt e 10.000 hodesett for å promovere musikken sin. Det var starten på satsingen mot mobilverdenen.

– Mye av det utstyret som selges i dag både av mobiltelefoner og MP3-spillere har øretelefoner som jeg vil karakterisere som dårlige. Det gir deg ingen god lydopplevelse. Vi legger stor vekt på lydopplevelse når vi snakker med operatørene og produsentene av slikt utstyr. Mange av dem forstår hva det handler om. Vi mener at våre telefoner gir dem riktig underlag for salg av musikkmobiler og MP3-spillere, sier Kristiansen.

Hovedproduktlinjen er fortsatt hodetelefoner men det kommer andre typer produkter i tillegg, som for eksempel klær. Det er da naturlig å tenke på design av samme type som Skullcandy-produktene. I år og neste år kommer mange nye produkttyper på verdensmarkedet.

Powered by Labrador CMS