Willy Vestavik, Kenneth Baltzersen og Kirsti Berg fra Euronics Norge. Foto: Stian Sønsteng.

Euronics skal gi kunden en positiv handleopplevelse

– Vi ønsker å beholde kundene litt lenger, og gi dem en bedre handleerfaring enn de opplever andre steder.

Markedssjef Kirsti K. Berg i Euronics ønsker at kjeden skal gi kundene en positiv handleopplevelse. Kjedesjef Kenneth Baltzersen gjentar budskapet om at Euronics skal være hyggeligere, ærligere og mer kunnskapsrike enn konkurrentene. Innkjøpssjef Willy Vestavik sier disse egenskapene også gjelder måten de behandler leverandørene på.

Under årets kompetansedager, som ble arrangert på Lillehammer, var dette noen av budskapene som ble formidlet til de 160 Euronics-ansatte som deltok.

– Kompetansedagene gir mer samhold i organisasjonen. Folk blir mer kjent med hverandre gjennom å ha det sosialt sammen. Man får mye faglig kunnskap både på produkt, salg, kundebehandling – samt hva som forventes av en Euronics-selger, sier Baltzersen.

I en motivasjonsvideo som var produsert, spilte direktøren rollen som James Bond. På Lillehammer hotell var det derimot kjedens nye reklamefigur Morten som preget lokalene. Hvilke tanker ligger bak satsingen på ham?

Litt annerledes

– Bakgrunnen bak konseptet er å vise at vi er litt annerledes; mer personlige med en tettere dialog med kunden. Derfor bruker Morten alltid personnavn når han er i TV eller på radio. Han følger oss som en rød tråd; på kompetansedagene, i DM, TV, radio og i butikkene, sier markedssjef Kirsti K. Berg.

Hun forteller at folk i kjeden er veldig positive til kampanjen:

– De synes det er godt at vi kommuniserer noe mer enn pris; at vi tilbyr kunden noe mer. Selvsagt er det noen som ikke liker konseptet, de liker for eksempel ikke rogalandsdialekten til Morten. Vi skal gjennomføre en undersøkelse for å se om det er noe vi skal justere i forhold til neste års kommunikasjonsstrategi, sier Berg.

– Hvilken profil ønsker Euronics å ha?

– Vi skal gi kundene den positive handleopplevelsen. Hos os s skal de få konkurransedyktige priser, men vi ønsker å beholde kundene litt lenger og gi dem en bedre handleerfaring enn de opplever andre steder, sier Berg.

– Hvilke tilbakemeldinger får dere fra leverandørene i forbindelse med kompetansedagene?

– Vi har for første gang gjennomført et kurs for de nøkkelkundeansvarlige hos leverandørene. Responsen på dette har vært utrolig gode. Det er viktig at vi kan jobbe enda tettere i fremtiden, sier Vestavik.

Ikke enveis

– Hva gjør Euronics overfor sine leverandører som kanskje ikke konkurrentene gjør?

– Vi ønsker å bygge tette relasjoner, og at det ikke skal være enveiskommunikasjon. Vi skal også være ærligere og hyggeligere overfor leverandørene, for å oppnå et tett, godt og langsiktig samarbeide.

– Det at så mange leverandører etter hvert får hovedkontor i Sverige og andre land, hvilke betydning har dette for Euronics?

– Økte avstander har noe betydning i forhold til relasjonene til leverandørene, og det merkes at flere funksjoner hos leverandørene er flyttet til utlandet. Her er det forskjeller på brunt og hvitt, der førstnevnte gruppe har vært gjennom en omstrukturering. Det er i første rekke butikkene som blir skadelidende på grunn av dette, sier Vestavik.

– Hvilke utfordringer får kjedeledelsen for å sikre god nok oppfølging av butikkene i denne sammenhengen?

– Dette er en utfordring vi har sammen med leverandørene. Vi må tenke litt annerledes i forhold til å oppdatere butikkene.

– Er det nok med en samling som dette i løpet av året?

– Kompetansedagene er den gangen da kanskje flere enn butikksjefen har anledning til å være med. Eller s skjer det mange aktiviteter i kjeden resten av året.

Ivar Arnesen og Vibeke Scheide, ny markedssjef i Wilfa, med retromikseren HM400. Pris: 800 kroner.
Bente Heiersjø fra BSH Husholdningsapparater med ny frittstående induksjonskomfyr fra Bosch.
Anny Fløtre (t. v.) og Janne Iversen fra Euronics Førde ble vinnere av Wilfas konkurranse i sin gruppe.
– Disse skapene gir is og kaldt vann med kullsyre, sier distriktssjef for Electrolux på Vestlandet, Arne Olsen.
Behas regionsansvarlige i Midt-Norge, Bjørn Skaalvik, med D644KI, en frittstående ovn med induksjon. Pris: 10.000,-
Salgsopplæring med din Utvikling AS. Knut Eines (f. v.) fra Risøyhamn, Ernst Storeide fra Fauske og Kjell Nilsen fra Leknes.
Bjørn-Eirik Buschmann fra Din Utvikling AS holder salgsopplæring for blant annet Tom Bjørge-Nilsen fra Nesodden og Knut Grimstad fra Lambertseter.
Deltakere på kurset for kjedene var blant andre Dan Karlsen (f. v.) fra Bosch, Bjørn Birkeland og Per Josefsson fra Philips, Lars Thoresen fra Grundig, Vegard Ask og Per Olav Iversen fra Miele, samt Helge Rose og Christian Michaelsen fra Panasonic.
Christian Michaelsen (f. v.) fra Panasonic, Per Olav Iversen og Vegard Ask fra Miele følger med på presentasjonskurset.
Kursleder Gorm Kunõe lokker frem smilet hos Lars Thoresen, Bjørn Monsen og Eirik Petersen fra Grundig
Lars Thoresen og Thore Stordalen fra Grundig med 37-tommeren Elegance.
Jesper Eklund med Samsungs nye støvsugere.
Tommy Espedal forbereder utstillingen hos Samsung.
Jostein Tellefsen vurderer Samsungs TV-bilde.
Dag Isaksen (f. v.) fra Sunndalsøra, Jon Are Kristiansen fra Oslo, Daniel Moe fra Drammen og Kim Stian Hansgård fra Elnesvågen i en pause hos Wilfa.
Atle Rønning fra Panasonic med modellen 50PV60E.
Bjørn Birkeland fra Philips med basshøyttaleren til lydanlegget HTS9800W med trådløse bakhøyttalere. Pris for hele systemet: 9.000 kroner.
Ole-Kristian Elvenes fra Wilfa med 5-års jubileumskake til Euronics Norge. Elvenes er distriktssjef for halve Oslo, Buskerud, Telemark, Vestfold, en tredel av Akershus, Finmark, Lofoten og Vesterålen.
Gry Thorsen fra Pinnacle og Erik Schjærin fra Euronics Flisa
Andre Johnsen i Microsoft og Daniel Moe fra Euronics Drammen
Karl Erik Pedersen (t. v.) fra Targus og Kenneth Baltzersen fra Euronics Norge i muntert møte over Urban Rollercase og Urban Top Loader til 1.000 og 600 kroner.
Bjørn Erik Arnesen (t. v.) fra Telenor Nordic Consumer Norway snakket om mobile tjenester og fastnett.
Til toppen