Euronics skal gi kunden en positiv handleopplevelse

– Vi ønsker å beholde kundene litt lenger, og gi dem en bedre handleerfaring enn de opplever andre steder.

Markedssjef Kirsti K. Berg i Euronics ønsker at kjeden skal gi kundene en positiv handleopplevelse. Kjedesjef Kenneth Baltzersen gjentar budskapet om at Euronics skal være hyggeligere, ærligere og mer kunnskapsrike enn konkurrentene. Innkjøpssjef Willy Vestavik sier disse egenskapene også gjelder måten de behandler leverandørene på.

Under årets kompetansedager, som ble arrangert på Lillehammer, var dette noen av budskapene som ble formidlet til de 160 Euronics-ansatte som deltok.

– Kompetansedagene gir mer samhold i organisasjonen. Folk blir mer kjent med hverandre gjennom å ha det sosialt sammen. Man får mye faglig kunnskap både på produkt, salg, kundebehandling – samt hva som forventes av en Euronics-selger, sier Baltzersen.

I en motivasjonsvideo som var produsert, spilte direktøren rollen som James Bond. På Lillehammer hotell var det derimot kjedens nye reklamefigur Morten som preget lokalene. Hvilke tanker ligger bak satsingen på ham?

Litt annerledes

– Bakgrunnen bak konseptet er å vise at vi er litt annerledes; mer personlige med en tettere dialog med kunden. Derfor bruker Morten alltid personnavn når han er i TV eller på radio. Han følger oss som en rød tråd; på kompetansedagene, i DM, TV, radio og i butikkene, sier markedssjef Kirsti K. Berg.

Hun forteller at folk i kjeden er veldig positive til kampanjen:

– De synes det er godt at vi kommuniserer noe mer enn pris; at vi tilbyr kunden noe mer. Selvsagt er det noen som ikke liker konseptet, de liker for eksempel ikke rogalandsdialekten til Morten. Vi skal gjennomføre en undersøkelse for å se om det er noe vi skal justere i forhold til neste års kommunikasjonsstrategi, sier Berg.

– Hvilken profil ønsker Euronics å ha?

– Vi skal gi kundene den positive handleopplevelsen. Hos os s skal de få konkurransedyktige priser, men vi ønsker å beholde kundene litt lenger og gi dem en bedre handleerfaring enn de opplever andre steder, sier Berg.

– Hvilke tilbakemeldinger får dere fra leverandørene i forbindelse med kompetansedagene?

– Vi har for første gang gjennomført et kurs for de nøkkelkundeansvarlige hos leverandørene. Responsen på dette har vært utrolig gode. Det er viktig at vi kan jobbe enda tettere i fremtiden, sier Vestavik.

Ikke enveis

– Hva gjør Euronics overfor sine leverandører som kanskje ikke konkurrentene gjør?

– Vi ønsker å bygge tette relasjoner, og at det ikke skal være enveiskommunikasjon. Vi skal også være ærligere og hyggeligere overfor leverandørene, for å oppnå et tett, godt og langsiktig samarbeide.

– Det at så mange leverandører etter hvert får hovedkontor i Sverige og andre land, hvilke betydning har dette for Euronics?

– Økte avstander har noe betydning i forhold til relasjonene til leverandørene, og det merkes at flere funksjoner hos leverandørene er flyttet til utlandet. Her er det forskjeller på brunt og hvitt, der førstnevnte gruppe har vært gjennom en omstrukturering. Det er i første rekke butikkene som blir skadelidende på grunn av dette, sier Vestavik.

– Hvilke utfordringer får kjedeledelsen for å sikre god nok oppfølging av butikkene i denne sammenhengen?

– Dette er en utfordring vi har sammen med leverandørene. Vi må tenke litt annerledes i forhold til å oppdatere butikkene.

– Er det nok med en samling som dette i løpet av året?

– Kompetansedagene er den gangen da kanskje flere enn butikksjefen har anledning til å være med. Eller s skjer det mange aktiviteter i kjeden resten av året.

Powered by Labrador CMS