Nordmenn velger fortsatt mobil fra øverste hylle. Foto: Samsung

FÆRRE MOBILER I NORSKE LOMMER

Nordmenn kjøper færre mobiltelefoner for tredje år på rad, men vi bruker stadig mer penger på mobilen.

Publisert Sist oppdatert

Antall solgte mobiler falt fra 1,8 millioner enheter i 2018 til 1,7 millioner i 2019, en nedgang på seks prosent. Men dyrere toppmodeller og nordmenns lyst til å handle fra øverste hylle gjør at omsetningen kun faller med tre prosent, til nesten 9,9 milliarder kroner.

– Salget av de billigste mobilene faller kraftig, samtidig ser vi vekst i modellene som koster over 6.000 kroner. Mobiltelefonen er fortsatt blant nordmenns viktigste eiendeler, og vi velger gjerne flaggskipmodellene fra de ulike produsentene, sier Marte Ottemo, kommunikasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

Den høye prisen er trolig en av årsakene til at nordmenn bytter telefonen sin stadig sjeldnere. I 2019 var den gjennomsnittlige levetiden for mobiltelefoner 32,6 måneder, mens den for ett år siden var 31,4 måneder. Det vil si at gjennomsnittlig levetid for mobiltelefon i dag er godt over 2,5 år.

–Det er en kraftig økning i forhold til for noen år tilbake, hvor vi byttet telefon hver 18. måned, sier Ottemo.

Beholder mobilen lengre
I 2018 skiftet for første gang kvinner mobil hyppigere enn menn, men i 2019 har trenden snudd. Kvinnene beholdt mobilen i litt over 30 måneder da de ble spurt i 2018, mens de i fjor sier de holder på samme mobil i nesten 34 måneder. Menn kjøper nå ny telefon hver 31,5 måned.

De yngste forbrukerne skifter fortsatt ut sin mobiltelefon raskere enn forbrukerne i de eldre aldersgrupper.

Personer under 30 år har i gjennomsnitt sin mobiltelefon i litt over to år, mens personer over 50 år ikke bytter før etter tre år. Nordmenn i 40-årsalderen er eneste gruppe som bytter mobil hyppigere enn i målingen fra 2018.

Nettbrettmarkedet stiger noe i 2019, fra 523.000 enheter 2018, til 546.000 brett i 2019.

– Nettbrett-trenden har snudd, og de to siste årene har salget økt noe. Offline-funksjoner på strømmetjenester som lar deg se TV-serier på farten, digital penn som tilbehør og smarte dokking-løsninger som gjør at nettbrettene også fungerer som en PC på reiser er nok noe av årsaken til økningen i både antall og gjennomsnittspris, sier Ottemo.

Totalt endte omsetningen på nettbrett på nesten to milliarder kroner.

Smartklokker blir mote
Nordmenn liker å tallfeste trening og aktivitetsnivå, og selv om salget av smartarmbånd stagnerer i 2019, fortsetter smartklokkesalget å stige.

– Det kommer stadig flere produsenter inn på smartklokke-markedet, og klokkene får flere funksjoner. Treningsklokkene får i større grad smarte funksjoner og faller inn i kategorien, og motehusene lanserer nå også smarte modeller, sier Ottemo.

Kjente merkenavn som Michael Kors, Armani og Fossil har tatt steget inn i markedet for aktivtetsarmbånd og smartklokker, tradisjonelle sportsklokkeprodusenter som Garmin har lansert design-modeller i høyere prisklasse, og også luksusmerker som Breitling og Tag Hauer har modeller med smarte funksjoner. Samtidig har de tradisjonelle produsentene som Samsung og Huawei både forbedret design, batterilevetid og teknologi som e-sim i sine klokker.

Smartklokkesalget i Norge øker i 2019 med 30 prosent, fra en halv million klokker 2018 til 650.000 i 2019, viser tall fra Stiftelsen Elektronikkbransjens forbrukerundersøkelse.

Powered by Labrador CMS