Steinar Rorgemoen (t. v.) og Øystein Skare Torp smiler like bredt som de skulle ha vunnet et rally med bilen til Henning Solberg. I bakgrunnen står folk fortsatt i kø for å komme inn i butikken. Foto: Stian Sønsteng.

Flatt jern og brede smil da Expert åpnet stormarked i Kristiansand

– Expert Stormarked Sørlandsparken er et bevis på vår satsing på det norske markedet. For oss er det flatt jern som gjelder.

– Expert har store ambisjoner, og vi kommer til å være offensive i tiden som kommer. Det er Expert Stormarked Sørlandsparken et eksempel på, og den neste butikken vil bekrefte dette, sier administrerende direktør Steinar Rorgemoen i Expert Norge AS.

 

Han er en av 50 Expert-ansatte som er med på åpningen av det nye stormarkedet utenfor Kristiansand, og smilene sitter løst da stormarkedssjef Øystein Skare Torp låser opp inngangsdøra klokka 07.00 den 30. november. Utenfor står flere hundre mennesker i kø.

 

– Den nye beliggenheten er svært viktig for oss. Vi er nå indrefileten i Sørlandsparken, og har en av de beste plasseringene i Norge. Vi kommer til å få en stor tilstrømning av folk hver dag, og dessuten har vi Norges fineste elektrobutikk, sier Torp ubeskjedent.

 

Han støttes av Norgessjefen:

 

– Vi satser i det norske markedet, og det er dette potente stormarkedet et eksempel på. Vi har den største TV-veggen i Norge, vi har noen veldig gode butikk-i-butikken-løsninger, og vi har en bredde og dybde i sortimentet som vi ikke har noe annet sted, sier Rorgemoen.

 

Han skryter av de ansatte som har vært med på å flytte butikken fra den tidligere beliggenheten i Sørlandsparken.

 

 

 

Team Expert

– De lokalt ansatte og gjengen fra Team Expert har gjort en fantastisk innsats. Allerede på åpningsdagen ser vi at ting fungerer svært godt her i det nye stormarkedet, sier Rorgemoen.

 

Noen få timer etter åpningen konkluderer Rorgemoen og Torp med at omsetningen går over all forventning, og når Torp mottar en tekstmelding fra kollegene i Expert Skippergata inne i byen slippes jubelen løs på bakrommet:

 

– De skriver at de har hatt noen kunder innom som først hadde vært her, som var svært fornøyd med både butikken og servicen, smiler Torp.

 

– Hva er den største utfordringen i forbindelse med en slik åpningsdag?

 

– Å slå fort nok på tastaturet! smeller det fra Rorgemoen.

 

Rundt 50 Expert-ansatte er involvert i åpningen, i tillegg til 10-20 Securitas-vektere som skal sørge for at køene går smidig. Disse dirigerer kundene med et smil, og selv når dørene åpner klokka sju er stemningen svært avslappet; kundene spaserer på rekke inn i butikken, og bort til kassa i lyd og bilde-avdelingen. Åpningsprisene på flat-TV ser ut til å være det som lokker, selv om førstemann som stilte seg i kø klokka 23 kvelden før er her for å kjøpe en datamaskin.

 

 

 

Lærer av hverandre

– Jeg har vært til stede ved tidligere butikkåpninger, og har forsøkt å ta med det gode og det lille dårlige jeg har sett. Vi gjør sikkert feil her også, og det håper jeg de neste butikkene lærer av, sier Torp.

 

Han holder roen, selv om folk drar i ham fra alle kanter.

 

– Vår siste butikk skal alltid være vår beste butikk, når det gjelder butikkinnredning og eksponeringsløsninger. Her i Sørlandsparken har vi sju butikk-i-butikk-løsninger som vi har store forventninger til. I tillegg har vi Norges største flat-TV-vegg. Vi ønsker å være gode på flat-TV, og vil på denne måten vise kundene at dette har vi greie på. Når vi ser hva vi har fått til her, blir motivasjonen til neste butikk enda større, sier Rorgemoen.

 

– Hvor stor andel av Experts utsalgssteder skal være stormarkeder?

 

– Per i dag er omsetningen 50/50 på kjøpmannseide og egeneide butikker, og dette er en glimrende kombinasjon. Vi ser at det er viktig å ha store butikker i de store byene, samtidig er det viktig å ha lokale butikker på de mindre stedene. Denne kombinasjonen skal vi kjøre videre på, sier Rorgemoen.

 

– Hva gjør dere for at denne butikken skal bli en suksess for Expert?

 

– Ingenting kommer gratis, men vi har store forventninger til fordelene beliggenheten vil gi oss. Andre konkurransefortrinn er service, pris, utvalg og ikke minst at det er ryddig og pent i butikken. Dessuten satser vi på å ha motiverte medarbeidere, sier Torp.

 

 

 

Stabilt mannskap

– Hvilke folk har du vært på jakt etter i staben du har satt sammen?

 

– Jeg har for så vidt ikke vært på jakt etter bransjefolk, men heller fokusert på personlighet og stabilitet. Vi har en kanongod gjeng, og de vil være like motivert i morgen som de har vært i dag, sier Torp.

 

Han mener åpningstidspunktet tre uker før jul er svært gunstig.

 

– Normalt bruker man et par uker før butikken setter seg, men vi ser allerede i dag at dette kommer til å gå veldig bra. Vi må nok sette inn alt vi har av ekstrahjelper fra første dag for å ta unna for julehandelen, sier Torp.

 

Rorgemoen er godt fornøyd med oppfølgingen Expert har fått fra leverandørene i forbindelse med åpningen.

 

– Det er noen som kunne vært bedre, men de fleste har vært godt motiverte. Som alle andre ønsker leverandørene å delta i suksesshistorier. De ønsker å få vist frem varene sine på en skikkelig måte, og de vil derfor satse tid og penger på et stormarked som dette, sier Rorgemoen.

 

Torp mener det er viktig at de butikkansatte får møte representanter fra leverandørene:

 

– Begge parter har mye å tjene på at vi kan spørre leverandørene om ting vi lurer på, som vi kanskje ikke har fått lest oss til - spesielt siden vi er mange nye mennesker her. Noen har kanskje bare fått en ukes opplæring, og da kan det være godt å kunne støtte seg til leverandørene, sier Torp.

 

Han har bakgrunn fra Dyreparken, der han drev det kommersielle i selskapet Piratprodukter. Tidligere var han Elkjøp-ansatt i seks-sju år, i butikken som ligger i nabobygget. Torp sier målet er å bli størst i Kristiansand:

 

 

 

Vil vise dugelighet

– Det ser ut som vi allerede er i gang med å nå dette målet. Tidligere hadde vi en ekstremt dårlig beliggenhet, som gjorde at kundene knapt nok fant butikken. Det gjør de nå, og nå skal vi virkelig vise at vi duger, sier Torp.

 

Expert har lagt ned mye penger i markedsaktiviteter i forkant av åpningen, og Torp forsikrer at publikum skal legge merke til Expert også fremover.

 

– Vi har brukt direktereklame, aviser, busser, plakater, TV, radio og internett, sier Torp.

 

– Med din bakgrunn er det naturlig å spørre om du har tatt i bruk piratmetoder i forbindelse med åpningen?

 

– Dette hørte med i min tidligere jobb i Piratprodukter, men ikke nå. Vi skal vinne kundene med gode priser og god service. Heldigvis har heller ikke konkurrentene tydd til ufine metoder for å kapre kundene våre på åpningsdagen, smiler Torp.

 

Han høster latter hos Rorgemoen, som skyter inn:

 

– Heldigvis er det ingen som har brukt ufine triks i dag. Vi ønsker å få inn litt skikk og bruk i bransjen. Hvis noen har en stor åpning i nærheten av en av våre butikker, er det naturlig for oss å komme innom med en blomsterbukett for å ønske dem lykke til. Det er ingen av konkurrentene våre i Sørlandsparken som har gjort dette i dag. Det er kunden som avgjør hvem som vinner konkurransen mellom butikkene. Sunn folkeskikk trenger ikke gå på bekostning av markedsandeler, sier Rorgemoen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

– Her er det noe muffins, sier stormarkedssjef Øystein Skare Torp til Norgessjef Steinar Rorgemoen.
Morten Finstad (i midten) og Tor Erik Rød fra Elkjøp Norge bedrift kom innom for å se det nye varehuset til Øystein Skare Torp (t. h.).
Folk sto i kø til langt utpå formiddagen, mens andre kunne kjøre varene hjem.
Andre Karlstad var blant de ansatte på lageret som hadde sin fulle hyre med å hente frem varene som ble solgt åpningsdagen.
Norgessjef Steinar Rorgemoen (f. v.) var godt fornøyd butikk-i-butikk-løsningen til Samsung, her representert ved salgssjefene Paal Anders Jansen og Lars Jansson.
Alf Utsola i BSH Husholdningsapparater foran Boschs butikk-i-butikk.
De butikkansatte sørger for å få opp sukkerinnholdet i blodet før åpningen.
Klokka er 06.55, og regional salgssjef Ronny Sundvall forsøker å motivere kollegene sine.
Stille før stormen, fem minutter før Expert Stormarked Sørlandsparken åpner.
Stormarkedssjef Øystein Skare Torp holdt humøret oppe, her i hvitevareavdelingen.
Klokka 07.00 åpner Øystein Skare Torp dørene til Expert stormarked Sørlandsparken.
Køen var lang inne i butikken. Flat-TV sto øverst på ønskelisten til kundene.
Stille før stormen for Espen Hofset (f. v.), Chris Abram og Morten Nysæther.
Espen Hofseth er selger på dataavdelingen.
Peo Lindholm (t. v.) fra forsikringsmekleren Gefvert leverer forsikringsløsningen til Expert. Per-Eivind Ardila jobber i Apple, som har egen butikk-i-butikk.
Safa Aziz (t. v.) ser på en av kameramodellene til nøkkelkundeansvarlig Erik Skjerve i Olympus Norge.
Ailin A. Andersen i Sony Norge var hjertelig tilstede ved leverandørens butikk-i-butikk-løsning, med rykende fersk katalog.
Kristian Sundbø (t. v.) er fungerende leder for hvitevareavdelingen. Her ekspederer han Sigmund Skjelve fra Hamresanden.
Vegard Ask i Miele er fornøyd med resultatet, etter at hovedkontoret sendte to medarbeidere opp fra Tyskland for å gjøre klar butikk-i-butikk-løsningen.
Expert mener de har Norges største TV-vegg, med over 100 skjermer.
På vareutleveringen ekspederte Andre Halseth (t. h.) et stort antall kunder på åpningsdagen.
Til toppen