FOKUSERER PÅ LYD i to og flere kanaler

Etter at plasmaproduksjonen ble lagt ned er fokus hos Pioneer flyttet fra TV til lyd.

– Vi skal produsere og markedsføre sterke og gode produkter på lyd, enten vi snakker om flerkanalslyd på hjemmekino eller rene stereoprodukter, sier Finn Urianstad, daglig leder hos Pioneer Norge.

På IFA lanserte Pioneer en ny serie stereokomponenter basert på produkter firmaet har hatt de to siste årene og som han karakteriserer som en suksess. Navnet på den nye serien er G-Clef– G-nøkkel.

Fokusskifte

– Hvordan merker du at den viktige produktgruppen TV har forsvunnet fra dere i Norge?

– Jeg synes både handlere og andre samarbeidspartnere har vært raske med å skifte fokus. Det har også skjedd internt. Nå er det ikke TV mer. TV-markedet har blitt mye tøffere, særlig de siste månedene, og det er greit å få forståelse for at vi ikke lenger greide å tjene penger på produktene våre, svarer Urianstad.

Markedet for hjemmekinoanlegg er i vekst, og her mener Urianstad det er mulig for Pioneerå oppnå fortjeneste. Han tror BD er en hovedårsak til denne veksten og at folk nå blir lei av billige anlegg med dårlig lyd når de samtidig har toppkvalitetsbilde på TV.Pioneer har lenge vært kjent for å presentere hjemmekinoanlegg med små høyttalere pluss en større bassenhet.Urianstad tror denne trenden vil fortsette. Den viktigste utviklingen videre tror han vil være at stadig flere velger 2.1-anlegg i stedet for utstyr med mange høyttalere. Man ofrer bakhøyttalerne for å få et mer møbleringsvennlig anlegg.

Kompaktsystem

– Det er ikke på de billige anleggene vi har fokus. Nå lanserer vi et nytt Ipod-system, der alt er i en enhet. Dette er et kjempespennende marked, og det produktet vi lanserer ligger på cirka 5.000 kroner. Her legger vi oss høyt når det gjelder kvalitet, sier Urianstad.

I motsetning til mange konkurrenter, tar apparatene i den nye serien ut lydsignaler fra Ipod digitalt. Dette skal i følge Urianstad gi stor forskjell i lydgjenngivelsen. Når det gjelder andre kriterier for lydkvalitet, er han enig i at mange fortsatt legger mer vekt på innhold enn kvalitet og at de derfor godtar eksempelvis lyd som er kraftig komprimert. Han mener imidlertid at de fleste mer og mer vil sette pris på god musikalsk opplevelse. Pioneer merker det ved at firmaet selger en stor andel avanserte høyttalere med god lydkvalitet.

– Det øyeblikket en lytter opplever det ene kontra den andre, vil de lett oppdage hva de har gått glipp av.

Powered by Labrador CMS