Fotomessen i Las Vegas PREGET AV LAVKONJUNKTUR

PMA 2009 i Las Vegas går ikke inn i historien som en av de mest spennende fotomessene.

For første gang på mange år var ikke nye speilrefleksmodeller i fokus. Messen var preget av at færre utstillere på et mindre område hadde færre besøkende. Hvis lavkonjunktur og økonomisk krise i januar kunne merkes på CES, var denne åpenbar på PMA.

Men helt svart var det ikke. I løpet av ukene før PMA hadde de fleste leverandørene sluppet årets første nyheter på kamerasiden, og når det gjelder tilbehør tyder lite på en økonomisk nedtur.

Nye trender

Pikselkrigen er tonet ned. I stedet ble det fokusert på nye og morsomme funksjoner i kameraene. Bildestabilisering er nærmest blitt en standard, til glede for oss som ikke er så stødige på hånden. Flere modeller tåler vannsprut, enkelte modeller er helt vanntette eller støtsikre i ulik grad. En annen trend er at kameraene får stadig sterkere zoom (superzoom/ultrazoom), en tredje er stillbildekameraer med videofunksjon – eller omvendt, i økende grad i HD-kvalitet opp til 1080p.

En fjerde trend er at flere modeller har en intelligent modus som justerer bildet etter ulike scenarier. En femte er at kameraene er i stand til å ta flere bilder per sekund - en utvikling som raskt er gått fra to rammer per sekund opp til 1.000. En sjette trend er at man i stedet for å trykke på knapper betjener kameraet ved å banke eller riste på det.

Å bli gjenkjent

Ansiktsgjenkjenning har vi vent oss til. Nå er tiden inne til neste trinn – nemlig at kameraet først lar deg ta bilde når en bestemt person vises i søkeren.

Den tidsstyrte utløseren, der fotografen heseblesende løper foran kameraet for selv å bli med på bildet, er erstattet av ny teknologi. Enten venter kameraet med å knipse til fjeset ditt er på plass, eller til du smiler bredt. En annen funksjon tar tre bilder fortløpende i fall noen skulle blunke på ett eller to av dem. En tredje funksjon slår hull på myten om at et fotografi aldri lyver; bildene retusjeres automatisk slik at personene skal bli mer bildeskjønne enn i virkeligheten. Denne funksjonen har skapt en del rabalder ved skolefotografering der kviser er blitt borte fra bildene.

Noe av den samme teknologien gjør det mulig å finne frem alle bildene av for eksempel svigermor i arkivet, hvis du ønsker det.

Ny forbrukergrupper

På tilbehørssiden blir tilbudet stadig bredere. Fremfor alt handler det om å tilby jentene moteorienterte produkter. Dette resulterer for eksempel i stadig mer fargeglade kameravesker i forskjellige utførelser. De unge er en interessant målgruppe, som også er interessert i å kjøpe produkter som passer inn i motetrendene.

Ned 10 prosent i 2009

På kamerasiden merkes lavkonjunkturen lettere. Mye tyder på at fotobransjen vil reduseres med cirka 10 prosent i 2009, og ingen tør spå når konjunkturen igjen peker oppover.

Flere på leverandørsiden gir uttrykk for at det først og fremst handler om å overleve de neste årene, slik at man er i posisjon når markedet snur – kanskje en gang i 2010.

Ny måte å vise

Interessen for foto har aldri vært større, og det fotograferes i mengder med mobiltelefoner, kompaktkameraer, hybridkameraer, speilrefleks og videokameraer i ulike størrelser og utførelser.

Nå handler det mye om hvordan bildene skal brukes. Før var det mest vanlig å skrive ut bildene på papir. I dag velger stadig flere å dele bildene via internett og ulike sosiale nettsamfunn som YouTube, Facebook, Myspace og Flickr.

Selv om mange leverandører lokker med billige fotoskrivere og utskriftsmuligheter i butikk, har stadig flere kameramodeller funksjoner som gjør det enkelt å dele filmen på eksempelvis YouTube og bildene på Facebook.

Samsung

To nye kameraer som det var vanskelig å få informasjon om på PMA, var Samsungs nye NX-serie og Sonys nye supezoom. Ingen av selskapene hadde nordiske representanter til stede i Las Vegas, men vi har snakket med de nordiske produktsjefene i etterkant.

Med NX-serien kombinerer Samsung funksjonalitet og bildekvalitet. Kameraene i serien bruker sensor i APS-C-format og har digital søker (Electronic View Finder, EVF). På denne måten har ingeniører klart å redusere kameraets vekt og størrelse. Avstanden mellom objektivet og sensoren er 60 prosent mindre enn på tradisjonelle kameraer.

– Med NX-kameraet kan du bytte objektiver tilpasset motivet. Det første kompakte systemkameraet i serien er forventet i handelen i høst, sier nordisk produktsjef Gunnar Wahlbeck.

Sony

I mai kommer Sonys nye Cybershot HX1 med 9,1 megapiksler, Exmore CMOS-sensor for høyhastighetsfotografering med 10 bilder per sekund, 20x optisk zoom, video i 1080/30p HD-kvalitet, samt funksjon for panoramabilder.

– Styrken til Sony er den utrolige bredden vi har. Vi har en sterk produktlinje og en sterk markedsposisjon. Når det gjelder videokameraer er vi markedsledende, selv om vi mistet andeler fordi vi har manglet SD-minne, men dette retter vi nå opp. På kompaktsiden fokuserer på vidvinkel og superzoom, og vi håper vi klarer å få opp snittsprisene. På systemsiden er det tre år siden vi lanserte Alpha-serien, som spesielt har stått sterkt siden 2008. Vi lanserer også nye digitale fotorammer, dette markedet eksploderte ved juletider. Vi er nå til stede i alle segmenter, sier nordisk produktsjef Ola Gustafsson hos Sony.

Panasonic

En nyhet på PMA-messen var lanseringen av Panasonics Lumix DMC-GH1, som vil være i butikkene en gang før sommeren. Kameraet er basert på Micro Four Third-teknologien, og har blant annet filming med autofokus i full-HD (1080/24p). Kameraet har den nyutviklede Venus Engine HD-prosessoren og 12,1 megapikslers Live MOS-sensor.

En spennende tid

Det er en spennende og fascinerende tid som preger fotobransjen, først og fremst handler det om å overleve den økonomiske krisen og den stadig dypere lavkonjunkturen.

Det er en tid preget av et bredere produktspekter som gjør det morsommere, enklere, billigere og mer effektivt å fotografere – til og med under vann! Kanskje blir neste års PMA i Anaheim startskuddet for en global økonomisk gjenreisning og et oppsving bransjen sårt behøver.

Les også:

Casio vil øke i nedgangstidene

De tøffeste tidene for fotobransjen

Powered by Labrador CMS