FRA FORBRUKER- TIL HJEMMEELEKTRONIKK

– Vi har beveget oss fra forbrukerelektronikk til hjemmeelektronikk for å sikre en varig vekst i fremtiden.

Publisert Sist oppdatert

Det sier Murat Sahin, som er sjef for Grundig og Beko i Tyskland, samt regiondirektør for selskapene i Nord-Europa.

– Grundig er representert i 65 land, mens hele 60 prosent av omsetningen er i Tyskland, Østerrike og Sveits og 80 prosent innen EU. De siste 20 prosentene er resten av verden, og har vi et stort potensial. Vi er trygge på at vi vil lykkes i å vokse. Produkter er midlertidig. Varemerker varer for alltid, sier Sahin.

Under Grundigs presentasjon på IFAs globale pressemøte på Malta nevnes ikke selskapets tyrkiske eier, Arcelik, med et ord. I stedet trekker Grundigs varemerkesjef i Tyskland, Christian Struck, oss gjennom selskapets 70 årige historie som startet i 1945 med måleintrumentene Tubatest og Novatest.

De siste 20 prosentene er resten av verden, og har vi et stort potensial

– I 1952 startet vi med TV, og I 1956 lanserte vi vårt første multiromsystem; Hi-Fi Raumklang. I 1967 kom våre første fargefjernsyn, på 70-tallet vår 360 graders høyttaler Auriorama, og i 1972 kom vi med en bilradio som automatisk søkte etter stasjonene. I 1995 lanserte vi den første DVB-motttakeren, og i 1995 hadde vi den første TVen som besto av 100 prosent resirkulerte materialer. I 2006 gikk vi inn i småelektriske produkter. I 2013 lanserte vi hundre hvitevareprodukter, og vi dekker i dag hele hjemmet med småelektriske produkter, brunevarer og hvitevarer. Totalt har vi i dag en portefølje på over 500 produkter, sier Struck.

Brukskvalitet

Sahin følger opp med å si at brukskvalitet, usability, er nøkkelen til suksess når det gjelder teknologi. Han presenterer Grundigs smarte kjøkkenløsning, der kontrollfunksjonene for hvitevarene projiseres fra kjøkkenvifta ned på kjøkkenbenken og induksjonstoppen. På IFA i fjor fikk vi se denne som konseptløsning, nå har den fått navnet VUX som står for Virtual User Experience.

– Grundig ønsker å skape innovasjoner som vi konverterer til produkter. Disse må være velfungerende, ha et tidløst design, godt spesifisert og holdbare. Samtidig må vi tilpasse oss markedet, hele verdikjeden, og vi legger stor vekt på kontakten med detaljhandelen. Vi vil derfor være innovative når det gjelder alle deler av virksomheten; vi kan ikke gjøre suksess hvis ikke distribusjonen fungerer. Grundig er den eneste europiske fullsortiments-leverandøren, og vi vil være den foretrukne partneren for bransjen, sier Sahin.

Powered by Labrador CMS