For første gang har Stiftelsen Elektronikkbransjen sett på salget av smartutstyr som klokker og armbånd. Foto: Marte Ottemo

FRA ØRET TIL HÅNDLEDDET

Mobilprodusentene vil ikke lengre bare eie tilgangen til øret ditt, nå satser de også på å okkupere håndleddet ditt. Årets største trend under Mobile World Congress var smartutstyr.

Årets Mobile World Congress gikk av stabelen 24. til 27. februar, og slo alle tidligere rekorder. Mer enn 85.000 besøkende hadde lagt turen til Barcelona, fra over 200 land.

1.800 selskaper viste fram mobiler, smartklokker, tjenester og infrastruktur på nesten 100.000 kvadratmeter med utstillingsplass.

Mens vi fortsatt fikk se mange nye smarttelefoner og nettbrett, var spesielt én trend synlig under årets messe: smartarmbånd og -klokker

 

Klokker og armbånd

Og mens vi fortsatt fikk se mange nye smarttelefoner og nettbrett, var spesielt én trend synlig under årets messe: smartarmbånd og -klokker.

Alle de store produsentene, og mange av de små, viste fram såkalt «wearable» enheter, og det ser ut til at disse produktene nå kommer på markedet med et smell.

Tidligere har det vært aktører som Nike, Fitbit og Jawbone som har drevet dette markedet, med utgangspunkt i trening og helse. Under MWC viste både Samsung, Sony, Huawei, LG og mange fler produkter som kommer i salg de neste månedene, mens aktører som Motorola, HTC og andre sier de kommer med sine produkter i løpet av de neste månedene.

 

Fra trening til livsstil

Felles for disse at det gjerne er smarttelefonene som er hjernen for de ulike typene mindre enheter, men nøyaktig hva de gjør er litt forskjellig.

Mens Samsungs Gear-klokke har kamera, lar deg lese meldinger og svare på samtaler, er deres nye Gear Fit beregnet på å holde deg i form, med pulsmåler, skritteller og mer.

Sonys Smartband måler alt du foretar deg, og viser dette fram på den tilhørende appen, og viser deg hvor lenge du har sovet, når du har hørt på musikk, hvor lang tid du har kjørt bil og mer. Huawei satser også på treningssegmentet, men lar deg også plukke ut sensoren og bruke denne som blåtann-headset.

LGs Fitness band er også primært en enhet som overvåker din fysiske aktivitet, men kan også vise nye meldinger, tapte anrop etc. Pulsen måler de gjennom egne øreplugger. Og der Sony og LG har valgt en åpen løsning som kan kobles til alle kompatible telefoner, må du ha et Galaxy-produkt for å ha glede av Samsungs enheter. Samsung bruker også sine smartklokker for å teste ut sitt nye operativsystem, Tizen. Der første versjon av Galaxy Gear kjørte Android, får de nye klokkene og armbåndet selskapets eget Tizen OS.

 

Kraftig vekst

Ifølge analyseselskapet Berg Insight vil det i 2017 bli solgt 64 millioner smartutstyr som briller, klokker og armbånd.

I dag er 97 prosent av alt smartutstyr som selges aktivitetsmålere, mens dette tallet vil falle til 55 prosent i 2017, når briller og smartklokker begynner å få innpass i markedet.

Til tross for at det vil komme mange smartprodukter på markedet de neste månedene, er dette markedet bare i startfasen. Google skal etter ryktene komme med sin LG-produserte smartklokke i juni, basert på deres Google Now operativsystem. Og at Apple jobber med en smartklokke eller –armbånd har det gått rykter om lenge.

Her i Norge starter vi i Stiftelsen Elektronikkbransjen å måle salget av smartutstyr fra og med 2014, og er spente på å se hvordan disse nye produktene vil påvirke markedet her hjemme.

Sony viste fram flere prototyper på ulike armbånd til sitt Smartband, og vil gjerne samarbeide med moteprodusenter. Foto: Marte Ottemo
LGs fitness-armbånd kan brukes med alle android- og ios-mobiler. Foto: LG Electronics.
Til toppen