Full av energi etter mottakelsen av Ansmann

– Tyskerne klapper i hendene og klør seg i hodet. Dette er det kuleste jeg har vært med på i mine 17 år i bransjen!

Jonas Molander i KM Electronics AS er svært fornøyd med mottakelsen Ansmann har fått i løpet av et par måneder på det norske markedet. Den tyske produsenten har spesialisert seg på batteri- og ladeteknologi, samt mobilt lys.

– Vi har allerede fått bred distribusjon i tre kanaler, og har solgt alt vi har klart å skaffe. Vi hadde de riktige kundene fra før, og når vi nå kommer med riktige produkter som fyller et hull i markedet blir det bra. Jeg har i mine 17 år i bransjen ikke opplevd maken. Vi har oppnådd store tall på kort tid, og det med et nytt varemerke innen forbrukerelektronikk, sier Molander.

Han har inngått avtaler med Expert, Elkjøp og Foto-Knutsen, og forteller at det er mer på trappene.

– Har dere muskler nok til å markedsføre Ansmann slik at det blir et kjent merke i Norge?

– Hadde du spurt meg for fem år siden, var vi kanskje ikke det. Nå er vi etablert med ny infrastruktur, eget lager og en veldig sunn økonomi. Vi har egentlig ventet lenge før vi tar dette steget, og nå er vi klare. Med våre siste suksessprodukter har vi vist at vi er i stand til å distribuere over hele landet, sier Molander.

Også i fotobransjen

Han forteller at KM Electronics har solgt 40.000 Disc Repair Pro for reparasjon av CD og DVD, og at AM Denmarks renseprodukter som One Clean skjerm- og tastaturrens selger i høye antall gjennom faghandelen.

– Vi er plassert i radio/TV-handelen, men det er jo en kjensgjerning at bransjene smelter sammen. Derfor er selvfølgelig fotobransjen viktig, i og med at Ansmann har ekstremt god konkurransekraft i dette markedet, sier Molander.

– Hvilke av Ansmanns produkter har du størst forventninger til?

– Porteføljen deres er såpass bred, så vi har fokusert på enkelte produkter. Digich arger Vario har allerede slått godt an, dette er en universallader som tar alt av batterier til digitale kameraer, videokameraer, MP3-spillere, mobiltelefoner samt oppladbare AA- og AAA-batterier. Forbrukeren klarer seg med en lader, og handleren sparer plass og penger siden det er nok å lagerføre en type lader. I tillegg forventer vi oss mye av oppladbare og vanlige batterier, sier Molander.

– Når det gjelder oppladbare batterier er konkurransen stor. Hvorfor skal dere lykkes med Ansmann?

Mobilt lys

– Jeg føler at Ansmann er i spiss også her. Der de går, kommer de andre etter. Det har vist seg når det gjelder oppladbare batterier med lavt spenningstap og når det gjelder høy kapasitet. Ansmann er for eksempel de første som leverer AA-batterier med 2.850 mAh.

– Hvilke utfordringer har dere når det gjelder å formidle fordelen med å bruke oppladbare batterier?

– Den vanlige forbruker er mer bevisst på å bruke miljøvennlige produkter enn tidligere. Å bruke et oppladbart batteri 500 ganger i stedet for å kjøpe 500 bruk og kast-batterier, er noe det bør være enkelt å selge inn, sier Molander.

Han håper at også mobilt lys kommer inn i flere kjeder.

– Med sin Cree-teknologi viser de igjen at de ligger i spiss. Mobilt lys hører naturlig sammen med batterier og ladere i butikkene, og Ansmann har en stor fordel som kan tilby et komplett sortiment, sier Molander.

KM Electronics representerer Ansmanns divisjon for forbrukerelektronikk, denne har tidligere ikke vært representert i Norge. Ansmanns industridivisjon og datterselskapet Ansmann Racing som driver med avanserte radiostyrte biler har andre distributører i Norge.

Powered by Labrador CMS