Bjørn Benum (t. v.) og Ronald Hernes i Siv Ing Benum AS på lyd, lys og bildemessen (LLB) på Telenor Arena. Foto: Stian Sønsteng

GOD KLANG I ANDRE KATEGORIER

– Tradisjonelt har bransjen hatt utgangspunkt i musikkinstrumenter og -tilbehør. Dette markedet er gått tilbake, ikke minst grunnet parallellimport og netthandel.

Publisert Sist oppdatert

– Derimot har møterom, forretningsmarkedet, konsert- og underholdningsanlegg vist en kraftig økning, sier eier Bjørn Benum og salgssjef Ronald Hernes i Benum AS når vi møter dem på lyd, lys og bilde-messen (LLB) på Telenor Arena den første uken i mars.

– Selskapene som kun selger musikkinstrumenter har de seneste årene opplevd en reduksjon i omsetningen, sier Hernes.

Siv Ing Benum AS ble etablert i 1976, men historien går tilbake til 1971. Selskapet er leverandører av lydproduksjonsutstyr og musikkrelatert utstyr i Norge, og har erfaring fra elektroakustiske anlegg med blant annet omfattende installasjoner i Den Norske Opera i Bjørvika, Nidarosdomen og Oslo Rådhus.

– Vi har en omsetning på cirka 90 millioner kroner, hvorav rundt 25 millioner er relatert til musikkinstrumenter. Vår hovedtyngde ligger i det profesjonelle lydmarkedet, som møte- og konferanseanlegg, kringkasting, lydproduksjon, konsert- og underholdningsanlegg. Dette er en kombinasjon av analoge og digitale systemer, sier Hernes.

Selskapet har 25 ansatte i Norge, samt et datterselskap i Sverige med en omsetning på cirka 40 millioner kroner.

– Sverige er for oss et voksende marked, sier Bjørn Benum.

Han er eier av Benum Gruppen, og har fartstid i bransjen siden 1971. Etter å ha studert ved NTH, arbeidet han med langtidsplanlegging i Elektrisk Bureau.

– Ingenting skjedde, det var bare papirarbeid, så jeg begynte for meg selv og bygde høyttalere. Den gangen hadde vi Tandberg, Seas bygde høyttalere for hele verden, og Kongsberg bygde lydkontrollbordene for NRK. Dette var året da Bratteli fikk en flaske olje av Philips, og jeg fant ut at jeg måtte begynne med noe helt annet. Derfor startet jeg med import av utstyr, og bygde studioer. Det store på miksersiden den gangen var Helios og senere Solid State.

Langsom digitalrevolusjon

Shure SM58 skal være verdens mest solgte mikrofon, siden den ble lansert på 60-tallet.

– Hvem var konkurrentene dine den gangen?

– Det var ingen som dekket hele markedet, kanskje bortsett fra Roger Arnhoff. Han var en senior og markert personlighet i bransjen, drev lydstudio og litt import ved siden av, sier Benum.

Ronald Hernes skyter inn:

– Det var litt andre tider, har jeg forstått, for eksempel ved at kronprinsesse Sonja viet stor oppmerksomhet til Solid State-mikserne installert ved Norges musikkhøgskole 1985. Så spesielt var det med dyre miksere den gangen.

– Denne hadde Benum levert?

– Jaja, sier Benum.

– Hvor mye kostet den?

– Den gangen kunne du få miksere for to og tre millioner kroner. I 70- og 80-årene var det en rock ’n roll-periode med mye norsk musikk og stor omsetning. I starten leverte vi studio- og kringkastingsutstyr, i 1981-82 kom nærradioene, og på 80-tallet utvidet vi med musikkinstrumenter, sier Benum.

På 90-tallet satset Benum på digitalteknikk.

– Vi trodde den digitale revolusjonen skulle gå veldig raskt, men det tok tid før den fikk et gjennomslag i det profesjonelle markedet. Vi var tidlig ute, men det tok kanskje ti år før vi fikk en uttelling, sier Benum.

– Hva er det viktigste for dere i dag?

– Vår dominerende produktportefølje er Shure, verdens ledende produsent av «front end», det vil si mikrofoner; analoge, trådløse og digitale. Shure SM 58 er et klassisk analogt eksempel, en verdensstandard for artister. Vi selger flere av disse i dag enn noensinne. Det trådløse utstyret øker stadig; alle skal ha mikrofoner og øremonitorer, og de blir stadig sikrere og mer brukervennlig, sier Hernes.

Europeiske priser

Hvis kundene ser at de sparer 500 kroner ved å handle i en utenlandsk nettbutikk, gjør de det, i stedet for å prute hos sin lokale forhandler

– Hvis du ser på det trådløse utstyret fra Shure i dag er dette enormt avansert, her ligger de i forkant, sier Benum.

– Shure beveger seg gradvis inn i møteromsegmentet, for eksempel med takmikrofoner med over hundre element og digital styring, sier Hernes.

– Dette er blitt et stort prestisjemarked, der alle skal ha et godt utstyrt møterom, sier Benum.

– Netthandel har gjort det tøffere for butikkene å selge musikkinstrument. Derimot har møterom, forretningsmarkedet, konsert- og underholdningsanlegg vist en kraftig økning. Vi har samtidig merket en nedgang mot kunder i oljebransjen, sier Hernes.

Han mener utenlandske nettbutikkers delvise fritak for merverdiavgift er galskap.

– Dette ødelegger mange arbeidsplasser her i Norge. Det tar melk og brød bort fra folk, sier Hernes.

Han tidfester dette til sommeren 2013.

– Da kom internetthandelen til Norge i vår bransje. Før det kunne man fremdeles ta 5500 kroner for et produkt som kostet 4900 kroner i Sverige og Tyskland. Den sommeren forandret alt seg, så vi måtte legge om marginbildet. Hvis kundene ser at de sparer 500 kroner ved å handle i en utenlandsk nettbutikk, gjør de det, i stedet for å prute hos sin lokale forhandler. Derfor anbefaler vi i dag like priser som i Europa.

– Det fungerer?

– Vi ser at musikkforretningene sliter. Det blir færre av dem, men de som er igjen er mer profesjonelle, sier Hernes.

Flere små studio

– Hvor store er de ulike kategoriene for dere i dag?

– Trådløse mikrofoner og systemer er uten sammenligning størst. Etter det kommer møteromsutstyr, og stadig dyrere høyttalersystem. Her har vi tre-fire gode produsenter, som Adamson, Genelec og Renkuz Heinz. Dette er markedsledende produkter innen sine segmenter, sier Hernes.

Andre varemerker som er viktig for Benum er Klotz kabler og Neutrik kontakter.

– Neutrik kontakter er en etablert standard innen lyd og kringkasting, og vi har en stor kundebase, sier Hernes.

To andre viktige leverandører for Benum AS er Allen & Heath og Avid på miksere og digital redigering.

– Studioutstyr er blitt mindre viktig?

– Det bygges færre studioer enn tidligere, og dessuten brukes det mindre penger her. Du får et godt hjemmestudio utstyrsmessig for 20.000 kroner, sier Hernes.

– De store og gamle studioene er nesten borte. De mest kjente som er igjen er Nidaros Studio i Trondheim og Rainbow/Kongshaug i Oslo. Derimot er det blitt et stort utvalg enklere studio, såkalte hjemmestudioer. Det er blitt et helt annet, men samtidig mer dynamisk marked, med mye aktivitet, sier Benum.

– Kringkasterne?

– NRK er hvert år en av våre største kunder, sier Hernes.

– Vi leverer til AV-installatører og integrasjonsfirmaer, og i spesielle tilfeller direkte til kulturhus og teaterscener, sier Benum.

– Da møter dere selv i døra?

– Det løser vi, ved å snakke med kunden. Dette er ikke vanskelig. Vi sier at her var vi nødt til å gjøre det slik, for å levere kunden et komplett og riktig produkt, sier Hernes.

Powered by Labrador CMS