André Antonio Valente, uteresurs hos Response Nordic som har agenturet på GoPro i Norden og Benelux, har kjørt en demobil inn på Elkjøp Campus på Gardermoen. Foto: Marte Ottemo

GOPRO KJØRER LANDROVER

GoPro har likegodt kjørt en Landrover Defender inn i utstillingshallen under Campus-messen for å vise frem sine siste actionkamera-nyheter.

– Landroveren heter GoPro Black Panther, og vi har fire slike i Europa som vi bruker på ulike arrangement. Vi kjørte bare inn bilen her på Campus, plugget i stikkontakten, og så var vi klare, sier André Antonio Valente.

Han er produktansvarlig hos Response Nordic, som har agenturet på GoPro i Norden og Benelux, og vi møter ham på Elkjøps opplæringsmesse på Gardermoen i juni.

– Hvordan har messen vært for dere så langt?

– Utfordringen for oss er tid, siden det er mye selgerne skal gjennom på to dager. Vi får ti minutter med hver gruppe, på en presentasjon jeg liker å bruke én time på. Så det blir å holde det enkelt, og det funker, sier Valente.

Det er de tre ulike GoPro Hero 7-modellene som Valente presenterer for Elkjøp-selgerne; White, Silver og Black.

Identifiserer målgruppene

– Vi identifiserer for selgerne hvilke målgrupper som passer for de ulike modellene. White er den enkleste versjonen; den er perfekt for guttungen eller jentungen som skal bli influencer når de blir store. Her er det bare å trykke på knappen, og filme eller ta bilde. Silver er litt mer avansert, og du kan blant annet filme i 4K med 30 bilder i sekundet, og du har GPS-funksjoner som er ganske kule. Så er det selvsagt Hero 7 Black som vi snakker mest om, spesielt med hypersmooth-stabiliseringen, sier han.

Utfordringen for oss er tid, det er mye selgerne her skal gjennom på to dager. Vi får ti minutter med hver gruppe, på en presentasjon jeg liker å bruke én time på

– Hvordan får dere demonstrert produktene med bare ti minutter til rådighet?

– Vi viser blant annet en del filmer, for å få frem flest mulig av funksjonene og hvordan de har blitt bedre i Hero 7. Blant annet har GP1-prosessoren som sitter i Hero 7 Black har fått dobbelt så mye arbeidsminne, noe som gjør at den har prediktiv stabilisering, det vil si at kameraet skjønner hva som kommer til å skje, sier Valente.

Han trekker også fram funksjonen GoPro kaller «timewarp» som salgsargument for Hero 7 Black.

– For mange er det et nytt begrep, men funksjonen minner om det andre kaller hyperlapse eller timelapse. Kameraet tar masse bilder og setter de så sammen. Hos oss fungerer det også selv om du beveger kameraet, og vi bruker da video og hypersmooth-stabiliseringen for å få best resultat, sier Valente.

Den røde tråden i opplæringen er ifølge ham programvare.

– Vi snakker mye og GoPro-appen hvor du kan styre kamera og innstillinger, og Quik-appen hvor du enkelt kan redigere opptakene, sier Valente.  

Artikkelen ble første gang publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 4/2019, som ble distribuert 28. august. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Til toppen