GRUNDIG MED FOKUS PÅ FUNKSJON

Grundig satser på smarte funksjoner og nytt design når de viser fram sin nye TV-serie på årets IFA.

Publisert Sist oppdatert

Grundig har ikke spart på kruttet under årets messe, og hadde like godt bygd en hel catwalk midt i sitt utstillingsområde.

Vi tok en prat med markedskoordinator Kjetil Mikkelborg, for å høre mer om Grundigs TV-modeller. I motsetning til mange andre er Mikkelborg ikke så opptatt av oled og 4K.

– Vi har mange kunder her nede, så vi forholder oss til nåtid og nær framtid. Vi har en lineup som er ganske sterk, men det er vår serie Vision 9 som det er størst interesse for og oppmerksomhet rundt. Dette en TV som er blitt enda slankere i designet, og den finnes nå også i hvitt opp til 55 tommer. Markedet der har ikke mange alternativer, og kundene våre er veldig fornøyde med det, sier Mikkelborg til Elektronikkbransjen.

Vi har mange kunder her nede, så vi forholder oss til nåtid og nær framtid

– Det virker som om hvitt er den nye TV-fargen, mange andre leverandører melder også om interesse for lysere TVer?

– I Sverige og Danmark viser tallene våre at hvitt kommer sterkt, og Norge er sikkert også i emninga, sier Mikkelborg.

Nå også med passiv 3D

Han forteller at standardutgaven for Norden er også utstyrt med en aluminiumsfot, men det er ikke bare designet som gjelder.

– Vision 9 er også vår introduksjon av passiv 3D på markedet, og vi har dermed både passiv og aktiv 3D blant våre modeller.

Grundig har også vært kjent for å ha fokus på lydkvalitet.

– En utrolig viktig sak for oss er at lyden skal være god også i selve TVen. Det er ikke alle som kjøper med seg en lydplanke eller surroundanlegg hvis man bare ønsker å se TV, så Vision 9 er nå utstyrt med et treveis lydsystem som gir en veldig god TV-opplevelse, sier han.

Påvirker hovedkvarteret

Mikkelborg forteller at norgesavdelingen har nær kontakt med produktutviklerne i Grundig sentralt.

– Vi i Norge er med i gruppen som bestemmer hvilke features som er viktig å ha i våre produkter. Vi får mange telefoner og eposter fra våre kunder gjennom året, og vi har nå lagt til en del funksjoner som vi vet er viktige for kundene, sier Mikkelborg. 

Han forteller at en gjenganger blant ønskene i alle land, er behovet for å kunne skru TVen helt av.

– Det har en periode vært vanlig å kun ha stand-by-modus, og bare det å få en av og på-knapp på TVen igjen er noe kundene har etterspurt. Det er to typer kunder som har ønsket dette; de som er bekymra for strømforbruket, og de som er redde for at TVen skal ta fyr.

Det er nemlig ikke de store og omfattende funksjonene flest kunder etterspør, ifølge Mikkelborg.

– En annen liten feature som kanskje virker merkelig, men som vi har fått mange tilbakemeldinger på, er lampen som indikerer at TVen er på. Mange synes denne lyser for sterkt og er forstyrrende, så nå kan kunden dempe eller skru av denne via menyen. Det er kanskje ikke den mest sexy featuren, men noe flere kunder har etterspurt, sier han.

Smart-TV og nye funksjoner

Mikkelborg forteller at det i januar kommer en oppgradering til Grundigs menysystemer i januar.

– Her vil det komme flere endringer. Blant annet vet vi at mange synes kildeoppsettet er komplisert. Det er utrolig mange kilder som dukker opp når man trykker på knappen, og har man utstyr koblet til både HDMI1, HDMI2 og HDMI3 hender det man glemmer hva som er hvor. Etter oppdateringen kan du endre navnet på de ulike kildene, og i stedet kalle dem Playstation, DVD, Xbox eller hva du måtte ønske.  Det er også kun inngangene som er i bruk, som vil vises, sier han.

Også smart-TV-funksjonene får en oppgradering.

– Vi introduserer nå en «overlaymode». Der man før hadde bilde-i-bilde, får du nå nettleser og bilde på skjermen. Når Hussein Bolt krysset mållinjen under årets OL ble det satt Twitter-rekord, og med denne funksjonen kunne du fulgt med på både TV-sendingen og hva som ble sagt på Twitter, sier Mikkelborg.

Jobber med innholdsavtaler

I motsetning til mange av de andre TV-leverandørene har ikke Grundig videreutviklet sin støtte til nettbrett og mobil.

- Vi har per i dag en Grundig «remote app» for både Apple-produkter og Android, som primært er tiltenkt for å forenkle navigeringen i smart-TVen. Men vår smart-TV-løsning blir nå en skytjeneste, hvor man selv kan velge hvilke applikasjoner man ønsker å laste ned, sier markedskoordinatoren.

Og også Grundig tror interessen for å ta i bruk smart-TV-funksjoner vil øke med bedre tilgang til TV-innhold.

– Vi jobber nå med avtaler om innhold, men jeg kan røpe at blant andre Netflix vil være i vår portal. Vi ser at bruken av smart-TV er langt lavere enn oppmerksomheten i media og markedsføring tilsier. Det har vært noe manglende modenhet på plattformen og grensesnittet, men når man nå får TV-innhold tilgjengelig vil det øke relevansen. Så dette er en type tjeneste vi er veldig glade for å ha med videre, sier Mikkelborg.

Han håper å ha de fleste avtalene på plass til oppdateringen i januar.

Tar i bruk Intel-teknologi

En annen ny tjeneste som kommer i denne oppgraderingen er støtte for Intels WiDi-teknologi (wireless display, journ. anm).

– Har man en WiDi-kompatibel laptop kan man med ett tastetrykk koble PC-en til TVen trådløst, uavhengig av hjemmenettet. Dermed blir det enda enklere å dele film og bilder du har liggende på maskinen via TVen, sier han.

Mikkelborg forteller at flere leverandører kommer med teknologien i sine nye modeller.

Inn i nye kategorier

På IFA-messen viser Grundig fram hele sitt sortiment, også produktgrupper som ikke er tilgjengelig i Norge. Mikkelborg hinter om at det kan endre seg snart.

– Vi har tidligere hatt mest fokus på TV i Norge de siste par årene og har hatt en veldig positiv utvikling i hele Norden. TV er den største varegruppen vår, og vi har en utrolig offensiv eier og sjef, som tør å tenke store tanker. Vi har mange produktgrupper her på IFA som ikke er i Norge, og det er noe vi nå løpende vurderer – det er mange spennende grupper innen de kategoriene vi allerede er inne i, og nye kategorier vi ikke har hatt i Norge tidligere.

– Kan du si noe om hvilke områder dere kikker på?

– Inntil videre sier vi ikke noe konkret om alle områdene, men det er jo kjent at vi i to år har testet ut markedet for skjønnhets- og kjøkkenprodukter i Sverige. Det har utviklet seg veldig positivt, og vi har nå hatt en tilsvarende softlaunch i Norge og vi leter etter de riktige distribusjonskanalene, sier Mikkelborg.

Powered by Labrador CMS