Daglig leder Christian Skou (t. v.) og markedssjef Joackim Schou Dahle i oppstartsbedriften Yesda.no holder til på Gjøvik. Foto: Yesda.no

HIFI OG NORSK MUSIKK I SAMME PAKKE

– Ambisjonen er å etablere Yesda.no som en nettbutikk som kun selger norsk musikk, kombinert med pakkeløsninger med hifi-produkter.

Det sier daglig leder Christian Skou og markedssjef Joackim Schou Dahle, som nå er på jakt etter investorer slik at de kan lansere nettbutikken Yesda.no.

– Vi ønsker å bli størst på salg av norsk musikk på LP og CD, da det ikke finnes andre som har hovedfokus på dette. Foreløpig har vi signert en avtale med Musikkoperatørene, som er en av platebransjens svært få norskeide distributører. Vi ønsker å starte med en nettbutikk, og vil senere kanskje utvide med en eller flere fysiske butikker, sier de to gründerne som er lokalisert på Gjøvik.

Når det gjelder hifi-produkter, forteller de at de har inngått et samarbeid med Mono AS om salg av platespillere av høy kvalitet. Disse ønsker de å selge i ferdige pakker sammen med høyttalere, kombinert med et ulikt antall LPer eller CDer.

Hifi og musikk

– Vi ser for oss fem pakker, med fra fem til 40 plater. Disse vil inneholde et komplett hifi-anlegg, og siden dette sendes sammen med musikken sparer man kanskje flere hundrelapper i frakt, sier Joackim Schou Dahle.

Han forteller at han er gründer av kunstplaneten.no, som skal ha et av Norges største sortiment innen kunstmateriell. Christian Skou har bakgrunn fra bemanningsbransjen, og var gründer av bemanningsbyrået Silvercon.

Vi ønsker å trekke til oss kunder som både er ute etter hifi-produkter, LPer og CDer

– Ideen bak Yesda.no er å selge gode pakkeløsninger, med god kundeservice. Vi ønsker å trekke til oss kunder som både er ute etter hifi-produkter, LPer og CDer, sier Schou Dahle.

Han sier de også ønsker å knytte direkte kontakt med artister, der de som nettbutikk kan markedsføre dem direkte.

– Her snakker vi først og fremst det å støtte opp lokale artister som fortjener å nå et stort marked. Butikkbransjen er i endring, og vi mener derfor det er viktig å tenke nytt og innovativt i forhold til markedsføring, sier Schou Dahle.

Daglig leder Christian Skou (t. v.) og markedssjef Joackim Schou Dahle i Yesda.no. Foto: Yesda.no.

Oppsøkende salg

Han sier ambisjonen er å skape en dynamisk nettbutikk med relevant innhold, og ser for seg at de også kan tilby studentpakker. En annen målgruppe er bedriftskunder.

– Dette er et stort marked vi kan treffe på en ny måte ved å oppsøke bedrifter, der vi viser ferdige pakker – noe vi tror gjør valget enklere. Dette gjelder også hoteller, skoler og offentlige etater, og vi vil også lage ulike bedriftsløsninger i nettbutikken, der vi også tilbyr installasjon, sier Schou Dahle.

Han mener mange starter netthandel uten å ha nødvendig produktkompetanse.

– Mulighetene er uendelige om man gjør det riktig. Det er mye snakk om markedsføring i sosiale medier, og det finnes et hav av bedrifter som tar seg godt betalt for dette. Min erfaring er at innholdet i det du lager og hvordan man legger ut ulike produkter viktig for å skille seg ut. Da er vi igjen inne på dette med pakkeløsninger som styres direkte mot kunder via de ulike markedskanalene, noe man ser svært lite av på nettet i dag, sier Schou Dahle.

Han sier Yesda.no også er ute etter flere grossister.

– Vi ønsker å føre kjente merkevarer av høy kvalitet.

Til toppen