IKKE BARE BARE å lage norsk barbar-spill

Etter 25 spill og millioner av solgte kopier til konsoller og PC, har den norske spillutvikleren Funcom nylig gjennomført en av de mest vellykkede spillanseringene innen MMO-sjangeren (Massive Multiplayer Online) noensinne.

De hviler ikke på laurbærene av den grunn. Selv midt på sommeren fortsetter arbeidet med eksisterende og nye spilltitler. Med gardinene trukket for.

I et anonymt tietasjers kontorbygg på Skøyen finner vi en av de største spillutviklerne i Europa. De har vokst seg store og tatt over nesten hele bygget (selv om BPs norgeskontor klamrer seg fast i tredje etasje), men med et par hederlige unntak kunne man tro man var i et hvilket som helst kontormiljø.

Det mest bemerkelsesverdige med spillbedriften er nemlig hvor normalt alt ser ut til å være. Små og store rom med mennesker foran dataskjermer i åpent landskap er ikke noe man stusser over i en norsk bedrift. Funcom skiller seg bare ut med litt flere og betydelig større skjermer på hver arbeidspult enn vanlig.

Ungt miljø

De fleste som jobber hos Funcom er unge, og arbeidsspråket er engelsk. De ansatte kommer fra alle fem kontinent. Å lage spill er noe Funcom tar alvorlig, og de henter derfor inn de beste utviklerne.

En titt på nøkkeltallene kan forklare hvorfor. Et spill på størrelse med Conan koster fra 30 millioner dollar og oppover å lage, men selv med 700.000 aktive spillere (i skrivende stund) er ikke suksessen garantert. I spillbransjen er det kort vei fra suksess til nederlag.

Mageplask

Vi treffer produktdirektør Jørgen Tharaldsen. Han forteller mer en gjerne om den nye spillsuksessen og om gamle synder fra det første SciFi MMO (Massive Multiplayer Online) spillet som noensinne ble laget. Etter 100 millioner kroner og flere år med utvikling, lanserte Funcom spillet Anarchy Online (AO) i 2001. Det ble en stygg bom for selskapet.

– Vi ville ha kontroll selv, da vi mente det var veien framover. I 2001 lanserte vi AO, et kjempeløft for Funcom, som vi brukte godt over 100 millioner kroner på å utvikle over flere år. Og som gikk på et fryktelig mageplask fordi teknologien ikke holdt, forteller Tharaldsen.

– Vi trodde vi visste mye om spill, men vi visste ikke nok om online – og det skjønte vi ikke før vi stod med beina midt oppi det.

Alle hatet AO. Funcom gikk på en smell, og selskapet gikk gjennom en stor omstilling i 2002 og 2003 med en serie permitteringer av ansatte. Men, AO spilles fremdeles av trofaste fans, og videreutvikles fortsatt. Tharaldsen mener de vanskelige årene har gjort Funcom til en suksesshistorie i dag.

Fikk kompetanse

– Alle disse utfordringene har hjulpet oss til å bygge opp den kompetansen vi har i dag. Som et eksempel på hva et online spill kan gjøre i forhold til vanlige spill, så har nærmere to millioner spillere nå testet AO – vi har levert om lag to hundre millioner timer underholdning. I online-verdenen kan skuta snus, med de riktige patchene. Alt det vi har lært har vi tatt med over til Conan, som kom i mai, fortsetter Tharaldsen.

Dermed har Funcom gått fra en liten utvikler til en stor, uavhengig aktør i dag. De har to spill i drift, AO og Conan, og ser seg selv som et serviceselskap.

– Vi er ikke en tradisjonell spillutvikler, det er mer som å drifte underholdningsparker. Vi må hele tiden bygge nye ”rides” og sørge for at alt går som det skal. Vi er politikere som spillerne stemmer på med kredittkortet sitt.

Nye spill kommer

Funcom har også tre nye spill under utvikling.

– Vi har annonsert et kommende spill vi kaller Secret World for PC og Xbox. I tillegg lager vi enda en MMO sammen med norske ArtPlant som kalles ”Heltens mønstring”. Det er en Casual MMO, som vi kaller det så fint, som spilles i nettleseren. Det er rettet mot et yngre publikum.

Heltespillet blir et enklere ”2.5D” isometrisk spill med lavere produksjonskostnader.

– En motvekt til mastodontene vi lager ved hjelp av over 400 mennesker. Dette er en måte å spre seg på. Vi sitter nå på en kompetanse bygget opp gjennom mange år, som ikke så mange har. Det bygger vi videre på.

Og mer vil ikke Tharaldsen fortelle om akkurat det.

– Vi er et børsnotert selskap og alt vi sier må gå gjennom de riktige kanaler.

Sånt påvirker nemlig aksjekursene, og de er både heftig diskutert og stadig svingende. Fra en topp på 54 kroner på lanseringsdagen av Conan 21. mai til en foreløpig dal i sommer på rundt 48 kroner. Derfor ligger ikke Funcom på latsiden.

Jobber hardt videre

Selv i ferietiden finner du en internasjonal gjeng spillutviklere på jobb, travelt opptatt med å lage mer innhold til ”Age of Conan, Hyborian Adventures”. Spillbransjen har rykte på seg for å kjøre sine ansatte hardt, og Funcom er ikke noe unntak.

Tidligere ansatte vi har snakket med forteller om mye overtid, korttidskontrakter og fravær av fagforeninger. Det forteller gjerne Tharaldsen om også:

– Det er veldig moro å jobbe her. Det er et fantastisk kreativt miljø. Mange som jobber her er arketypiske medieforbrukere, interessert i teknologi, underholdning, spill, film, blader og kunst. Du hører de merkeligste samtalene i gangene.

– Det er hardt arbeid, vi kjemper mot japanere, briter og amerikanere som har en annen arbeidstid enn vi har i Norge. Det er mye press og høye forventninger. Det har vi jobbet for at det skal bli, og er ikke noe vi klager over – vi har forventinger til det som presteres til enhver tid, det er en glede å få lov til å jobbe med spill. Og alt er skapt her i Oslo, smiler Tharaldsen.

Fagbladet Elektronikkbransjen nr.6/2008

Powered by Labrador CMS