Tura stiller mannsterke på årets IFA-messe. Fra venstre: Daglig leder Jo Petter Kjeldset, salgsansvarlig Per-Øivind Reksjø og salgsstøtteansvarlig Tom Bækkevold.

IPHONE 5 OG HODETELEFONER FRA LUDACRIS

Hovedfokuset for Tura Scandinavia på årets IFA-messe er tilbehør til Apples håndholdte produkter samt hodetelefonene fra Soul Electronics.

Årets IFA-messe ble avholdt rett før lanseringen av Iphone 5, og blant tilbehørsdistributørene var det klart hvor fokuset lå.

– Vi i Tura representerer Hama i Norge, og en del andre merker også. Det som er mest spennende og viktig her på messen er tilbehør knyttet til Ipad, Iphone og Iphone 5. Og spesifikt er vi veldig opptatte av de nye hodetelefonene vi har lansert fra Soul Electronics, Soul by Ludacris, sier Jo Petter Kjeldset, daglig leder i Tura Scandinavia, til fagbladet Elektronikkbransjen.

Før snakket man om at man kjøpte et deksel for at telefonen skulle beskyttes, nå er det fashion

Fra beskyttelse til mote

Ipad-beskyttelser, Iphone- og Android-deksler i alle farger og design – det var en fargerik stand vi møtte Tura Scandinavia på.

– Tilbehør ruller og går uansett. Vi ser nå at folk gjerne vil personifisere sin Ipad og Iphone. Før snakket man om at man kjøpte et deksel for at telefonen skulle beskyttes, nå er det fashion. Vi har veldig stor suksess med merket White Diamonds, som bruker med Swarovski-steiner som design – mange vil ha litt bling, og folk kjøper flere deksler for å kunne bytte på, sier Kjeldset.

Viktig møteplass

Han forteller at det er fem stykker fra selskapet på messen i år.

– Vi ser på IFA som en veldig viktig møteplass. Det er ofte lettere å treffe kundene her enn hjemme, her nede er de veldig fokuserte mens hjemme har de veldig tette kalendere. Det er litt spesielt, men vi reiser faktisk ned til Berlin for å treffe våre norske kunder, sier norgessjefen. 

Tura Scandinavia er til stede på standene til Hama, Golla og White Diamonds, og Kjeldset traff på en prikk da vi ba ham spå om formfaktoren på nye Iphone.

– Jeg har inntrykk av at den blir litt lengre og flatere, og det er kjent at hodetelefonutgangen er på undersiden av telefonen, ikke på toppen, sa han.

Med lanseringen av Iphone 5 bak oss, viste deg seg at spådommen var riktig.

– Har det vært en vekst i salget av tilbehør den siste tiden?

– Helt klart, spesielt etter Iphone kom på markedet. På Ipad er de mest populære tilbehørsproduktene ladere og sleeves. Ladere er alltid en gjenganger, man glemmer igjen laderen sin, og man skal gjerne ha en hjemme og en på jobben, så det er big business, sier Kjeldset.

Satser på Ludacris

Som så mange andre på IFA har også Tura stor tro på hodetelefonsalget framover, og lanserer nye hodetelefonene fra Soul Electronics, Soul by Ludacris.

Det er fem ulike modeller i serien, hodetelefonene SL100, SL150 og SL300, samt øreproppene SL49 og SL99.

Det blir et veritabelt «battle» på det norske hodetelefonmarkedet i høst, med øreklokker fra både rappere, rockere og avdøde jazz-musikere som Dr. Dre, Ludacris, Miles Davies, Jay-Z, Motörhead og Bob Marley.

– Vi har sett fokus flytte seg fra de små øreproppene til store klokker, dette har også blitt et moteprodukt, sier Kjeldset.

Folk vil ha mer bling på mobilene sine, her et Iphone-deksel fra White Diamonds med Swarovski-krystaller i designen.
Såkalte «sleeves» er et populært produkt til Ipad. Denne kommer fra Hama og er utformet i filt.
SL300 er toppmodellen til Soul by Ludacris, og kommer både i gull og hvitt.
Til toppen