Henrik Andersson er ansatt som forretningsutvikler i italienske Cellularline. Foto: Stian Sønsteng
Henrik Andersson er ansatt som forretningsutvikler i italienske Cellularline. Foto: Stian Sønsteng

ITALIENSK SATSING PÅ TILBEHØR

Italienske Cellularline satser nå sterkere på Norden, og har ansatt Henrik Andersson som forretningsutvikler.

– Jeg har ansvaret for å se helheten i markedet, for å ta de nødvendige grep for at vi skal vokse som varemerke. Jeg skal fokusere på de markedene vi ikke allerede står sterkt, som Midt-Østen, Norden, Storbritannia og Israel, sier Andersson.

Vi møter ham på Mobile World Congress (MWC) i Barcelona. Lesere av fagbladet Elektronikkbransjen kjenner ham kanskje igjen fra tidligere reportasjer, siden han tidligere har vært ansatt i Skullcandy og Krusell.

Vi ligger i midt- og toppsjiktet, og er et god alternativ til de rimelige produktene kjedene og distributørene selv importerer under sine egne varemerker

Andersson sier Cellularline er et av de ledende varemerkene innen tilbehør til smarttelefoner, med en årlig omsetning på rundt 180 millioner euro.

– Cellularline er inne i en lang rekke varegrupper; vesker, sport, ladere, hodetelefoner og høyttalere. Vi kan være en helhetsleverandør, som vi er til MediaMarkt i Tyskland, eller vi kan for eksempel kun levere batterier og ladere, sier Andersson.

 

Louis Vuitton og Moët & Chandon

Inne på eiersiden er LVMH Group, som blant annet også eier Louis Vuitton og Moët & Chandon.

Andersson har en lang historie med selskapet, og traff dem første gang i 2005.

– Da var jeg salgssjef i Skullcandy og de var vår distributør i Italia.

De seneste tre årene har han vært global salgssjef i svenske Krusell, som også driver i samme bransje. Andersson understreker at han fortsatt har et godt forhold til sin tidligere arbeidsgiver.

– Det dukket opp et tilbud jeg ikke kunne takke nei til. Cellularline er et stort selskap med en solid plan for fremtidig ekspansjon, sier Andersson.

– Hvilken posisjon har Cellularline i Norge?

 

Midt- og toppsjiktet

– Vi har en god posisjon, og arbeider sammen med dyktige distributører og kjeder. Vi er representert hos Telenor, Kjedehuset, Telefast og TT Micro, og har våre produkter til salgs både i elektronikkbransjen, mobilbutikker og bensinstasjoner, sier Andersson.

– Hvordan vil du beskrive produktene?

– Vi ligger i midt- og toppsjiktet, og er et godt alternativ til de rimelige produktene kjedene og distributørene selv importerer under sine egne varemerker. Vi ønsker ikke å være de billigste på markedet, men vil generere et godt salg med god fortjeneste. Dette gjør vi ved å ha det beste butikkmateriellet, eskene og konseptet, sier Andersson.

Produksjonen foregår i Asia, men mange av produktene utvikles i Italia.

– Vi har rundt 150 ansatte ved hovedkontoret i Reggio Emilia, mellom Bologna og Parma i Italia. Jeg er der en uke hver måned, sier Andersson.

Til toppen