Eirik Helland Urke er journalist i Teknisk Ukeblad og prosjektleder for TU Medias VR-prosjekt. Her viser han pappholderen som skal gjøre VR lett tilgjengelig med en smarttelefon. Foto: Stian Sønsteng

JOURNALISTIKK I 360 GRADER

– I stedet for å kun skrive mange tekniske ting, tar vi med 360-kameraet for å vise hvordan det faktisk er å være der.

Det sier Eirik Helland Urke, journalist i Teknisk Ukeblad (TU). Han har ønsket å spesialisere seg på Virtual Reality (VR), har blant annet deltatt i et stort prosjekt støttet av Google innen VR, og holder et foredrag om temaet under julemøtet i lyd- og bildegruppa i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

– For meg handler VR om å dele hele opplevelser med et 360-kamera. Foto er rikere enn tekst, og video er mye rikere enn foto. Men det ligger mye mer der, sier Urke og siterer Facebook-grunnlegger Mark Zuckerberg.

Før han deler sine VR-erfaringer med forsamlingen, viser han til at Norge ligger langt fremme innen VR, der Hamar og Elverum ligger sentralt. Det amerikanske selskapet EON Reality, med nordisk hovedkontor i Gøteborg, har etablert EON Norway, og ønsker å samarbeide med lokalt næringsliv og utdanningsinstitusjoner. EON skal være ledende på verdensmarkedet for Virtual Reality (VR) og Augmentet Reality (AR), og de utvikler løsninger for industri og utdanningsformål.

– Her på Hamar har vi et program med flere studieretninger innen spillteknologi, animasjon og digital kommunikasjon, forteller dekan ved Høgskolen i Hedmark, Morten Ørbeck, på nettsidene til Hamar kommune.

Høgskolen i Hedmark fusjonerte 1. januar 2017 med Høgskolen i Lillehammer, og ble til Høgskolen i Innlandet.

– Fra disse har miljøet for spillutvikling sprunget ut, Hamar Game Collective, som i dag teller 8 bedrifter. I tillegg har vi jo spill-giganten Norsk Tipping, så Hamar har mye kompetanse og mange krefter samlet her allerede. Med denne etableringen får vi mulighet til å videreutvikle og styrke våre utdanninger, som igjen styrker etablerte spill- og IT-relaterte virksomheter i regionen. Vi får også tilgang på ettertraktet kompetanse, sier Ørbeck på kommunens nettsider.

Dette er bare begynnelsen på noe veldig stort, og ikke bare på tankestadiet

300.000 euro i støtte

Tilbake til Eirik Helland Urkes foredrag:

– Om det er Sony eller andre, er det noe med VR som er greia i år. Facebook støtter live 360 VR, og det var National Geographic som var de første. Angela Merkel hadde sitt første pressemøte der det ble filmet med et 360-kamera, sier Urke og snurrer film.

Han forteller at TU utforsker mulighetene som ligger i VR, og at de begynte prosjektet for tre år siden, lenge før utstyret var der.

– Vi har for eksempel laget en interaktiv presentasjon fra de ulike delene på en oljeplattform der man kan høre de ansatte fortelle. Du kan komme nærmere der ting skjer, på steder du normalt ikke får tilgang, sier Urke.

Han viser også et eksempel fra en cockpit i et helikopter, der Teknisk ukeblad i et 360-bilde har lagt inn teknisk informasjon som blir tilgjengelig hvis man klikker på de ulike instrumentene, samt en 360-video fra deres prøvekjøring av elbilen Tesla Model X.

I fjor somme satset TU på en egen VR-seksjon.

– Vi så det var krevende, at vi kanskje brukte én uke på én video, og det var ingen opplagt inntektsmodell for oss. Vi søkte og fikk innovasjonsstøtte fra Google Europa, som støttet journalistiske prosjekter, og fikk 300.000 euro for å utvikle VR-journalistikk, sier Urke.

Han forteller at prosjektet har bestått av fire hoveddeler: produksjon, distribusjon, utstyr og inntekter.

– Vi ville ned fra én uke til et par timer på én produksjon. Vi er avhengig av at det selges utstyr, og vi har laget en enkel papputgave som gjør VR lett tilgjengelig. Når det gjelder inntekter, har vi lykkes godt med det; det handler om innholdsmarkedsføring med VR-innhold, sier Urke.

Han sier TU samarbeider med andre og gjerne deler erfaringer og kunnskap.

Muttertrekkertest

Når det gjelder utrustning, forteller Urke at reporterne i TU Media bruker Samsung Gear VR-kameraet.

– Vi har kjøpt noen slike. Ricoh Theta S er et annet kamera vi bruker, samt Nikon KeyMission 360, som vi kjøpte fra USA; dette syr sammen bildene inne i kameraet. GoPro Omni består av seks kamera, og syr sammen bildene. Vi har brukt mye GoPro, men forsøker å gjøre det enklere, sier Urke.

Han sier det åpenbart er vanskelig å gjemme seg under opptak.

– Det er en rar utfordring; alt kommer med. Har vi en intervjusituasjon må du bare være med i opptaket, og kanskje samtalen. Det er noe med å drive journalistikk, sier Urke.

Med Samsung Gear 360 opererer de med en sikkerhetssone på tre meter, for at personene i filmen ikke skal fremstå som stykkevis og delt.

– Alle reportere hos oss har fått tilgang på disse kameraene, en enkel opplæring – i praksis å trykke på knappen, og vi laget det som vel er verdens første muttertrekkertest i VR, sier Urke.

Han understreker at det er lett å la teknologien ta overhånd, og legger ikke skjul på at de har vært litt der. Han innrømmer også at et sentralt spørsmål er når og om folk tar frem brillene og ser VR-innhold.

– Dette kan være en bøyg; det er litt tiltak. Skal vi se nyheter i dette formatet? Vi vet ikke. Jeg har ennå ikke sett noen på t-banen med VR-briller, sier Urke.

Han viser til at neste steg er at man kan gå inn i verden selv, og være en del av VR-opplevelsen.

– Dette er bare begynnelsen på noe veldig stort, og ikke bare på tankestadiet. Flere er i gang med å bruke VR kommersielt. Man kan gå inn i leiligheter som ennå ikke er bygd, og på stedet velge ulike parketter eller innredning. Det handler om å kunne være et sted der du ikke fysisk kan befinne deg. På innholdssiden er man ikke kommet så langt, og det er klønete å finne innhold på for eksempel Youtube. Teknologien er her, så det er på innholdssiden utfordringen ligger, sier Urke.

Til toppen