Kåret til DE BESTE PÅ SPILL

Platekompaniets butikk i Oslo City ble kåret til årets butikk av juryen i Gullstikka 2008. Vi har besøkt den 600 kvadratmeter store multimediebutikken.

Oslo City består av 93 butikker og spisesteder. I andre og tredje etasje, rett til høyre for hovedinngangen, ruver den største av Platekompaniets butikker.

Christer Hansen har jobbet i Platekompaniet i fire år, det siste av dem i Oslo. Han var butikksjef på Vestkanten i Bergen, og ble hentet til stillingen som spillsjef i hovedstaden. Platekompaniet forsøker å dyrke frem dyktige medarbeidere.

– Denne butikken har større potensial. Flatemessig er det kanskje den største spillbutikken i Oslo, men vi har jo alle tre produktgruppene, sier Hansen.

Familier går amok

– Omsetningsmessig er vi i alle fall det, vi har ekstremt mange familier innom i høysesongen som går amok.

Høysesong for en spillbutikk er uunngåelig førjulstiden. Da er det stappfullt hos Platekompaniet, tross luftig innredede lokaler med mye plass mellom hyllene.

– Da går det voldsomme mengder barne- og familiespill, det vil jo ikke hardcore-butikkene ha samme glede av, skyter butikksjef Tord Rønning inn.

– Det var jo bakgrunnen for Gullstikka-prisen, Platekompaniet har gjort spill mye mer tilgjengelige for folk flest. Det er mer skremmende for dem som ikke kjenner så godt til det å gå inn i de rene spillbutikkene.

– Hva har dere gjort for å få til nettopp dette?

– Vi blander ikke produktgruppene. Tankegangen siden dag en var at vi deler CDene opp i forskjellige sjangere og prisklasser for seg, og på spill grupperer vi på sjanger.

Hos Platekompaniet er det ingen begrensninger på hvilke spill som tas inn, uansett voldsnivå.

Stor butikk

Platekompaniet åpnet i Oslo City i 2002. Den største butikken i kjeden er nå på 600 kvadratmeter. Den ble utvidet samtidig med at Oslo City fikk en ny etasje. Butikksjef Rønning kommer også fra Platekompaniet i Bergen, der han begynte som deltidsarbeider i 2000 samtidig med at han studerte. Han var med på åpningen av butikken i Sandvika og begynte senere samme høst i Oslo City.

– Nordlendinger som blir hentet fra Bergen begynner å bli vanlig i kjeden, humrer Hansen.

– Jeg begynte etter hvert å jobbe heltid, så ble jeg assisterende butikksjef, så skulle de åpne i Sandvika og spurte om jeg ville være med. Det gjorde jeg.

Etter at butikksjefen på Oslo City startet opp i Akersbakken var det kort vei for Rønning til stillingen som butikksjef.

Ekstremt bra miljø

– Vi er 34 ansatte. Vi har det veldig bra sosialt, jeg tror det er ett av de beste miljøene jeg kan tenke meg, sier Rønning.

– Alle dekker alle avdelingene, man må kunne svare på spørsmål om hva som helst når man sitter i kassa. Men, man har jo folk som er øremerket og har ansvaret for spesifikke varegrupper.

Om absolutt alle de ansatte er spillere, er Rønning noe tvilende til.

– Vi har jo vært en musikkforretning i utgangspunktet, og DVD og CD henger mer naturlig sammen. I forhold til filminteressen skorter det kanskje litt.

– Hver nye ansatte skal gjennom et lite internkurs, vi lærer dem opp i sjangere og kvalitetsspill, og forskjellene på konsollene. Der merker vi at foreldre har spørsmål. Det går på ”Hva er den beste maskinen?”, ”Hvilken kan man bruke online?” og så videre.

Omsetning

Platekompaniet er mer restriktive med informasjon om omsetning enn de fleste.

– Vi har bare vokst siden butikken åpnet, år for år siden 2002, sier Rønning. Andelen omsetning på spill varierer etter sesong og lanseringer av nye titler. Film er størst hos oss, rundt 45 prosent. Musikk og spill deler resten.

Og mer vil han ikke si.

Platekompaniet får reklamemateriell fra sentralt hold hver 14. dag.

– Stamkunder vil kunne se det som er nytt for hver runde. I tillegg får vi tilsendt plakater fra hovedkontoret og fra spill-, film- og plateselskapene. Uten at vi får føringer, vi plasserer dem selv. Det handler om hva vi tror vil selge.

– Utstillingsvinduet ut mot senteret gjør vi mye av, med egne utstillinger i samarbeid med de aktuelle aktørene. Vi leier også inn dekoratører. Det skal se nytt og fresht ut, og være relevant.

Årets butikk

OGSÅ HARDBARKEDE spillere inn i butikken

– Vi får flere spill. Et spill som GTA4, som det er få eksemplarer av i markedet, kan vi få flere av enn mange andre. Vi har den posisjonen i markedet. GTA4 hadde vi eksemplarer av tilgjengelige i butikk i flere timer lenger enn konkurrentene.

– Det går på at vi er den største butikken i kjeden, og at Platekompaniet får et større antall enn mange andre. Vi er øverst i næringskjeden.

Bestselgerne

– Som jeg ser det kommer man ikke utenom FIFA hvert år, det er uunngåelig. Spore, selvsagt, og så har jeg stor tro på Fallout 3. Farcry 2, Fable 2 og Gears of War 2. Det blir mange oppfølgere her…

– Jeg er veldig spent på hva slags mottagelse Fable 2 får – det kan bli enten-eller for salget. Vi merker at ekstreme kritikker har sykt mye å si. Vi er veldig opptatt av hva både presse og spillere mener.

– Det er kun foreldre som spør om spillanbefalinger, sier Rønning. 15 til 30-åringene vet hva de skal ha.

På Platekompaniet selger de spill til alle konsollene, samt PC. Salget varierer med hvilke titler som er på markedet - spill er ferskvare.

– Når Conan kom var PC-salget størst, når GTA4 kom var nestegenerasjonkonsoll-salget langt større.

De selger også ekstrautstyr.

– Det blir mest fokus på de enklere tingene, som kontrollere, minnekort og HDMI-kabler, smiler Hansen.

– Det er kontrollere folk flest er ute etter.

Fagbladet Elektronikkbransjen nr.6/2008

Powered by Labrador CMS