Johan Huss (t. v.) og Kenn Jensen med den nye Quantum Dot 4K-TVen til Thomson, med magnetfestet deksel på baksiden som skjuler kabeltilkoplingen, og lydsystem fra Harman Kardon. Foto: Stian Sønsteng
Johan Huss (t. v.) og Kenn Jensen med den nye Quantum Dot 4K-TVen til Thomson, med magnetfestet deksel på baksiden som skjuler kabeltilkoplingen, og lydsystem fra Harman Kardon. Foto: Stian Sønsteng

LANSERER TCL SOM TV-MERKE I NORGE

Kinesiske TCL er verdens tredje største TV-produsent. I Norge er de representert med Thomson, nå satser de også på sitt eget varemerke.

På CES-messen i Las Vegas viser TCL en 110 tommer stor buet 4K-TV, noe som skal være verdens største. De har også Quantum Dot, kvantepunkt-teknologien som legger et lag krystaller som er noen få nanometer store foran TVens baklys, for at fargegjengivelse og lysstyrke skal bli bedre. En tredje nyhet de vektlegger er sin nye smart-TV; TV+.

– Vi har lett etter en god løsning som har samme bildekvalitet som oled, men som koster mye mindre, sier nordisk salgsdirektør Johan Huss i TCL til fagbladet Elektronikkbransjen.

Vi har lett etter en god løsning som har samme bildekvalitet som oled, men som koster mye mindre

Han viser frem Quantum Dot 4K-TVen til Thomson, designet av Flemming Møller Pedersen, med magnetfestet deksel på baksiden som skjuler kabeltilkoplingen, og et 30 watts lydsystem fra Harman Kardon.

 

Lykkes hos Euronics

I Norge leverer TCL direkte til Elkjøp og Lefdal, mens Strong Scandinavia A/S siden 2011 har markedsført og distribuert Thomson i resten av markedet.

– Hvordan har dere lykkes med Thomson i det norske markedet?

– Vi så i fjor at vår strategi har begynt å lykkes. Det bunner i en god kanalstrategi fra TCLs side, der vi kjører ulike modeller i kjedene. I Norge har vi lykkes spesielt godt hos Euronics, som har gjort en svært god innsats for Thomsons produkter. Mens de grønne i Elkjøp har kjørt kampanjeprodukter, har vi gjennom Euronics lykkes med å etablere varemerket med de litt bedre og dyrere modellene, sier administrerende direktør Kenn Jensen i Strong Scandinavia.

Nå ønsker de også å etablere TCL som varemerke i Norden.

– Vi fortsetter å følge strategien vi har lagt for Thomson, og satser i tillegg på TCL. Thomson er de litt mer eksklusive produktene som henvender seg til familien, mens TCL er mer fargerikt og henvender seg til de litt yngre forbrukerne, sier Jenssen.

– TCL lanserer flere modeller uten 3D. Hvorfor det?

– Først og fremst er det et spørsmål om pris, men etterspørselen er heller ikke der lenger. Vi ser det kommer stadig flere paneler kun med 2D, sier Huss.

 

Produserer hifi

– Hvordan vil du beskrive TCL som TV-produsent?

– Vi er verdens tredje største TV-produsent, og leverer også produkter i øvre sjikt. I Europa har vi en markedsandel på tre prosent, mens vi i Norden har 4,5 prosent. I tillegg til våre egne varemerker, leverer vi paneler til de fleste av de største og mest kjente varemerkene. I vår egen portefølje har vi et utall modeller i alle størrelser, med ulike spesifikasjoner. Verdt å merke seg for det norske markedet er de mange 12 volt-modellene våre, sier Huss.

– Her på CES viser TCL TVer med integrert lydsystem fra Harman Kardon. Hva betyr dette for dere?

– Det viktige er at vi kan vise til at lyden i TVene våre er godkjent av noen som kan lyd. Det er verdt å merke seg at vårt datterselskap, Tonly Electronics, produserer hjemmekinosystem, receivere og andre lydprodukter for de store og kjente hifi-merkene, sier Huss.

Til toppen