LAVA FØRST MED ANDROID-TV

Svenske People of Lava er først i verden med en fullt interaktiv internett-TV som inkluderer Android-plattformen.

Lanseringen skjedde i april. På IFA blir de første TV-apparatene vist, klare på markedet.

Det var litt av en sensasjon da det svenske firmaet People of Lava ble det første i verden til å introdusere en TV med Android-plattformen. Den lille svenske bedriften i tettstedet Stora Höga har i noen år produsert TV-merket Lava. Nå kommer de nye modellene som forener full HD LED-belyst LCD-skjerm med interaktivitet for internett.

– Vi ser dette som en kombinasjon av de beste funksjonene fra en intelligent Android-mobiltelefon og en flatskjerm-TV med den nyeste teknologien, sier Christian Svantesson, administrerende direktør i People of Lava.

Android-plattformen gir det nye TV-apparatet mange muligheter. Det kommer med ferdig installerte applikasjoner som nettleser, Google-kart, YouTube og mediespillere. Facebook, Twitter og Mail Direct kan også installeres. I tillegg kommer de enorme mulighetene med alle typer eksterne applikasjoner, enten People of Lavas egne eller fra andre leverandører og utviklere. Den åpne plattformen gjør at alle muligheter er tilstede. De nye TV-apparatene har internettilkopling basert på kabel eller trådløs mottaking. Det er også USB-terminal for tilkopling av eksterne harddisker, minnepenner eller andre enheter.

Fryktet Google

– Da Google lanserte sin Google-TV 20. mai var vi redde for at det kunne ødelegge det vi jobbet med og bety at vi ikke ville få nok oppmerksomhet. Google har jo store samarbeidspartnere og vi trodde de hadde kommet veldig langt på samme type løsning. Lanseringen viste imidlertid at vi hadde lite å frykte.

Historien om Lava begynte for om lag ti år siden. Mange betraktet det da som en umulighet at man kunne lage TV-apparater fra en bitteliten fabrikk på et lite tettsted i Bohuslän.

– Vi ville satse på skandinavisk design og svensk kvalitet. Det hadde vi ikke mange konkurrenter på, og vi regnet også med at det globalt var behov for slike spesiell TV-apparater. Vil ville være forskjellige fra andre ”klistremerke-TV” laget av produsenter som mest av alt tenker på størst mulig skjermstørrelse og lavest mulig pris, sier Lars Svantesson.

Norsk deleier

Gründerens forhold til bransjen strekker seg mye lenger tilbake enn ti år. Lars Svantesson har jobbet med distribusjon av forbrukerelektronikk i om lag 40 år. Han kaller seg i dag grunnlegger og seniorrådgiver. Lars’ sønn Christian er i dag administrerende direktør i selskapet People of Lava. Det eies av et antall privatpersoner med familien Svantesson som de største deleierne. Interessant er det kanskje å nevne at en av eierne er trønderen Stein Roar Bang, som mange i bransjen vil kjenne blant annet som distributør av TV-merket Hisence.

Lars Svantesson var først med å importere bilunderholdningsmerket Alpine til Europa og han har i lang tid hatt distribusjonen i Norge og Sverige. I Norge har denne importen gått gjennom firmaene Alpine Norge og Bang & Bang, som Lava-gründeren er medeier i. Ut over Alpine har Svantesson blant annet hatt distribusjonen av Luxman, Nakamitci og Arena.

Varemerket Lava ble lansert i 2000. I tillegg til familien knyttet Lars Svantesson etter hvert til seg eksperter på data og telekommunikasjon. Hovedmålsetningen var ikke bare å skape nye TV-modeller men først og fremst å bygge inn programvare som vil gjøre TV-mottakeren til en mediesentral. For halvannet år siden hadde man kommet fram til en løsning som firmaets ledelse presenterte for ledende data- og elektronikkselskaper, blant annet Intel og Sony.

Android

– På reiser fikk vi kjennskap til at Google arbeidet med en medieløsning som liknet vår egen. Hensikten var, som vår, å integrere internett og TV-verdenen i ett apparat. Dette betydde at vi byttet retning. Det som da tok form, var en TV som kunne inneholde programvare for Android-plattformen. Til vår store glede lyktes vi å bli først i verden til å presentere en Android-TV, sier Svantesson.

Lava-gründeren innrømmer gjerne at de verken var først til å presentere TV-apparater eller Android-plattformen, men med å kombinere dette i et apparat. Han karakteriserer dette som nærmest en sjokkartet opplevelse da konstruksjonen var ferdig.

– Vi visste dette var noe stort. Vi hadde nådd det vi hadde drømt om lenge. Konkurrerende industri har jobbet med liknende målsetninger, men vi ante ikke hvilket trykk vår løsning skulle gi. Hver for seg hadde altså andre industrikonsern kommet langt med å utvikle de samme teknologiene, men vår genialitet var kombinasjonen, sier han.

Konsept-opplæring

– Dette produktet er i tiden og inneholder kombinasjoner av teknologier fra både TV og mobil, og vi planlegger nå presentasjon av konseptet hos oss i Norge, sier produktansvarlig Daniel Schultz i Premium Consumer Electronics AS (PCE).

I august vil firmaet invitere handlerne til egne lokaler i Sandefjord for opplæring og informasjon.

– Dette vil være et trekkplaster på IFA, og vi satser på å være ferdig med første del av opplæringen hos oss før messen i Berlin, sier daglig leder Ole Jacob Gran.

Han antyder at Android-TV etter hvert vil komme på en bredere serie enn det som foreløpig er vist. Prisene på modellene vil naturlig nok ligge noe høyere enn standard LCD-TV med LED-belysning. Konseptet betyr at kravet både til opplæring og utstilling hos handlerne vil bli større enn for normale TV-modeller, mener Gran. PCE har om lag 1.200 kunder i Norge. Ledelsen søker etter et utvalg handlere for Android-modellene. Alle forhandlere som selger TV idag er selvfølgelig potensiell kunder, men også utradisjonelle kanaler som for eksempel mobil- og dataforhandlere har vist stor interesse for produktet.

Fikk internasjonal oppmerksomhet

Fabrikken nord for Gøteborg har greid å få et forsprang, men konkurrentene verden over vil sikkert snart komme etter.

Lanseringen har aldeles ikke gått upåaktet hen. Svantesson viser oss store permer med enorme mengder utklipp fra media over hele verden. Lanseringen av Android-TV skjedde 4. april og vakte med andre ord internasjonal oppmerksomhet. Det betyr selvfølgelig at konkurrentene så fort som mulig vil forsøke å ta igjen forspranget den lille TV-produsenten har fått. Men på grunn av at elektronikkprodusenter og dataselskaper har jobbet hver for seg, regner Svantesson med at firmaet vil ha et forsprang på åtte til tolv måneder før internasjonale produsenter er på banen med samme løsning.

– Dette betyr på den ene siden at vi får kraftig konkurranse. Samtidig ser vi at firmaet vårt har fått enorm publisitet som først i verden med denne teknologien. Det betyr at vi fortsatt kan betegnes som ledende navn, sier han.

Northern Star og Scandinavia

Til nå har Lava-fabrikken produsert et TV-apparat med navn Northern Star. Dette er et 40-tommers LCD LED-TV. Skjermen har full HD-oppløsning, og apparatet har 100 Hz-teknologi. Apparatet har også integrert DVB-T mpeg4-mottaker. Android-serien har fått navnet Scandinavia. Først ute er en 42-tommers modell, som på det norske markedet er ventet å koste 20.000 kroner. Senere følger en 47 tommer til 25.000 kroner og en 55 tommer til om lag 35.000 kroner. Alle modellene er LCD LED-TV med fullt baklyspanel. Oppløsningen er 1080p. Nettleseren har Cortex A8-prosessor. Modellene har mediaapiller og er konstruert for bruk med trådløst tastatur og mus. Apparatet har blant annet USB-terminal for ekstern harddisk eller minnepenn. Lars Svantesson opplyser at serien blir presentert på IFA i Berlin og at de første modellene vil være i norske butikker på denne tiden.

– Scandinavia er en spesiell TV på flere måter, ikke minst med hensyn til design og materialvalg. Det danske byrået Designhit har konstruert disse modellene i tråd med våre visjoner. Materialvalget i kabinettet er også spesielt for en TV. Det består i hovedsak av naturstein, et materiale som blant annet er i bruk i kjøkken.

Stativer

TV er ikke eneste produkt der People of Lava mener de har et forsprang. Veggstativet MMotion er blitt en gullgruve for firmaet.

– Vi viste dette motoriserte veggstativet første gang i 2006 og hadde da tatt patent på konstruksjonen vår. I dag er dette vårt største produkt. Omsetningsverdien av stativene er større enn for TV, sier Svantesson.

MMotion blir i dag solgt over hele verden og blant annet meget populære i Øst-Asia. Stativet kan tilpasses alle flatskjermer med vekt opp til cirka 55 kilo. Svingkonstruksjonen med den patenterte lagerløsningen har det kostet firmaet flere millioner å utvikle. Man har blant annet samarbeidet med konsernet Depontes.

Powered by Labrador CMS