Med kunstig intelligens skal AI Cam-funksjonen på V30s kjenne igjen om du tar bilder av en hund, blomster eller noe annet, og automatisk stille inn kameraet for best resultat. Foto: Marte Ottemo

LG MED INTELLIGENT MOBIL

LG lanserer mobilen V30s, og i tillegg til oppgradert maskinvare har selskapet bygd inn sin løsning for kunstig intelligens, ThinkQ, i modellen.

LG lanserte en oppdatert modell av sitt flaggskip V30 på årets Mobile World Congress (MWC) i Barcelona, V30s ThinQ.

Designmessig er de to nye modellene nesten helt like forgjengeren, men V30s kommer i to nye farger, dyp blå og sølv.

Smartere på innsiden

Nye V30s har fått andre farger og litt mer minne under panseret. Foto: LG.

På maskinvaresiden er mye likt forgjengeren V30, her er samme 18:9 skjerm, 3.300 mAh batteri, and samme Snapdragon 835 prosessor. De eneste oppgraderingene er på minnesiden, hvor V30s får seks GB ram, mot V30s fire GB, og du kan velge mellom 128 eller 256 GB ram. I tillegg kommer den nye modellen i to andre farger, grå eller dyp blå. 

Den store forskjellen ligger altså på programvaresiden. ThinQ-teknologien ble først vist fram under CES-messen og sitter i alle LGs produkter og tjenester som kan bruke kunstig intelligens. Nå er løsningen altså kommet til mobiltelefonen.

De siste årene har LG operert i Norden med en lettere organisasjon, men nå ser vi på vekst igjen

De nye funksjonene består av Vision AI, som skal gjøre kameraet smartere. Løsningen består av tre nye funksjoner; AI Cam, QLens og Brigth Mode. Ai CAM analyserer objektet i skjermen og anbefaler en av åtte fotokategorier som for eksempel portrett, mat eller dyr. Hver modus skal forbedre faktorer som farge, refleksjon, lys og synsvinkler.

QLens skal gjøre handleopplevelsen din bedre, ved hjelp av en QE-kode skanner. Her kan du ta bilde av et produkt og få informasjon om hvor man kan handle det, billigste pris og anbefaling om lignende produkter.

Bright Mode-funksjonene skal gi bedre lys ved å benytte algoritmer i stedet for å måle lyset, mens Voice AI er talestyrt kunstig intelligens som skal la deg kjøpe apper og endre innstillinger gjennom tale. LGs talekommandoer skal fungere parallelt med Google Assistant.

Ser på vekst

– Hvilke målsetninger har LG i Norge på mobilsiden?

Amelia Lee er LGs nye PR- og digitalansvarlig Norden. Foto: LG.

– LG har i Norden nylig vært suksessfulle med å øke sin markedsandel på TV og hvitevarer, og har blitt et av de største merkene i kategoriene. Den økte styrken i merkevaren skal vi nå bruke for å øke salget av smarttelefoner, og fokus ligger på midt- og høyendemodeller, selv om vi fortsatt vil ha noen rimeligere modeller, sier Amelia Lee, PR- og digitalansvarlig i LG i Norden, til fagbladet Elektronikkbransjen.

Hun er basert i Sverige, og tok over som PR-ansvarlig for Norden bare en uke før MWC åpnet.

Lee forteller at Norden-avdelingen i LG er den raskest voksende blant alle av selskapets globale kontorer.

– Dessverre for mobilsalget er det nordiske teamet fortsatt ganske lite. Våre to salgsansvarlige basert i Stockholm dekker alle fem nordiske land; Sverige, Norge, Finland, Danmark og Island. Ideelt sett ønsker vi å øke teamet vår til å ha to salgsansvarlige i hvert land. De siste årene har LG operert i Norden med en lettere organisasjon, men nå ser vi på vekst igjen, sier hun.

LG demonstrerte V30s’ vidvinkelfunksjon på messen. Foto: GSMA.
Til toppen