Jan Ove Johansson (t. v.) og Per Johansson er norsk og svensk nøkkelkundesjef, og viser på butikkmessen Vårpuls Sennheisers hodetelefon HE1 til 570.000 kroner. Foto: Stian Sønsteng

MILLIONLYD PÅ ØRET FRA SENNHEISER

Sennheiser viser på butikkmessen Vårpuls, som Oslo Hi-Fi Center AS arrangerer den første helgen april, for første gang i Norge hodetelefonen HE1.

– Dette gir oss muligheten til å markedsføre Sennheiser på en helt annen måte. Produktet er unikt i hifi-verdenen. For første gang har man et produkt som har flere svingninger enn 100.000 Hz, med en forvrengning på 0,01 prosent. Dette finner man per i dag ikke i noen andre lydsystemer, sier nøkkelkundesjef Jan Ove Johansson i Sennheiser Norge.

Sennheiser HE1 koster 570.000 kroner, da er levering med limousin inkludert.

Fra Sverige, med samme etternavn, har Per Johansson tatt med seg hodetelefonene til Norge for å vise dem på Vårpuls.

– Hvordan frakter dere disse?

– De sendes på en pall med en transportør. Dette er ikke noe vi bærer med oss selv, sier Per Johansson som også er nøkkelkundesjef.

– Hvordan har Sennheiser beregnet prisen på HE1?

– Det vet vi ikke, men prisen er absolutt ikke satt for at de skal være verdens dyreste. Dette er et produkt laget med solid håndverk, bestående av over 6.000 deler. Det krever en svært avansert teknologi for å bygge elektrostatiske hodetelefoner, med en forsterker som kombinerer rør og transistorer, sier Per Johansson.

Dette er et produkt laget med solid håndverk, bestående av over 6.000 deler

Produserer én hver dag

– I forsterkeren sitter det også fire DA-konvertere per kanal. I snitt produseres det én HE1 per dag, og disse lages på bestilling. Kunden får navnet sitt inngravert i marmorblokka der forsterkeren sitter. Leveringstiden er per i dag cirka tre måneder, sier Jan Ove Johansson.

Han sier marmor er valgt fordi det er stabilt, og støyabsorberende slik at man unngår vibrasjoner. Under Vårpuls har de koplet HE1 til CD-spiller fra Burmester til 200.000 kroner, et strømfilter til 16.000 kroner, og kabler til 200.000 kroner, slik at det er et system til i underkant av én millioner kroner de besøkende får lytte til.

– Verdens beste hodetelefon er et steg på veien mot perfeksjon. Sennheiser har gjennom mer enn 70 år arbeidet for å finne den perfekte lyden, og har hele tiden ligget i forkant for å utvikle fremtidens lyd. Vi kom med forgjengeren, Orpheus, i 1991. Nå kommer vi med omsluttende lyd gjennom Ambio-produktene, og vi vil lansere stadig flere produkter som viser innovasjonene til Sennheiser, og at vi er ledende og helt i fremkant av utviklingen, sier Jan Ove Johansson.

Til toppen