Xiaomi Mi Note 10 og 10 Pro har fem kameraer, rammen i glass og aluminium. Hovedforskjellen er lagringsplass (128 og 256 GB) og minne (6 og 8 GB RAM), samt linsestrukturen til hovedkameraet. Kamera bak: 108, 12, 5, 20 MP og 2 MP. Kamera foran: 32 MP. Batteriet på 5.260 mAh støtter hurtiglading. Pris: 5.300 og 6.300 kroner. Foto: Xiaomi

MOBILER FRA XIAOMI HOS POWER

– Vi har store forventninger til Xiaomi, sier nordisk kategoridirektør Roy Larsen i Power. Nå tar kjeden inn mobilene fra den kinesiske leverandøren.

Fra før har Power elektriske sparkesykler, robotstøvsugere og TV-boksen fra Xiaomi i sortimentet, og den 8. februar begynte de også å selge selskapets mobiltelefoner.

– Vi ser hele tiden på sortimentet vårt, for å ha de mest etterspurte og attraktive modellene i markedet. Med Xiaomo kan vi tilby en enda større bredde, med godt spesifiserte mobiler til attraktive priser. Dette kompletterer sortimentet vårt, og i første omgang har vi tatt inn sju modeller, sier Roy Larsen til fagbladet Elektronikkbransjen.

– Xiaomi har allerede en bred distribusjon, men det er først nå Power selger disse mobiltelefonene?

Roy Larsen (t. h.) er nordisk kategoridirektør for mobil, fitness og foto i Power. Her er han sammen med Thomas Korsnes, som er nordisk kategorisjef mobil, på IFA-messen i Berlin i 2017. Foto: Stian Sønsteng

– Det stemmer. Dette skjer i forbindelse med at vi nå opplever en mer helhjertet satsning fra Xiaomi på det nordiske markedet. For oss er det viktig at hele verdikjeden er satt opp slik at vi kan tilby et helhetlig produkt, der også ettermarkedet er på plass både for butikker og kunder. For oss er det avgjørende at ettermarkedet skal følge samme logistikkløp som våre andre produkter, sier Larsen.

Han sier Power en periode vil teste ut Xiaomi i Norge, før de også tar inn mobilene i Danmark og Finland, samt på nett i Sverige.

Sjelden begivenhet

– Det er ikke hver uke, eller hver måned, dere lanserer et nytt mobilmerke på denne måten?

– Det stemmer. Når det først skjer skal vi gjøre det 100 prosent og ordentlig, så slik sett er dette en satsing fra vår side, sier Larsen.

– Hvilke andre merker vil du sammenligne Xiaomi med?

– Det mest nærliggende er Huawei, som også har godt spesifiserte produkter til gode priser. Ambisjonen er at Xiaomi ikke vil kannibalisere de øvrige leverandørene våre, men øke mobilsalget i kjeden.

Dette skjer i forbindelse med at vi nå opplever en mer helhjertet satsning fra Xiaomi på det nordiske markedet

Larsen sier Power tar med seg erfaringene de har fra de andre produktene som allerede er i sortimentet, når de nå begynner å selge mobiler.

– Har dere noen form for eksklusiv avtale med Xiaomi?

– Vi er ikke så opptatt av at det skal være eksklusivt, men at vi skal gjøre en best mulig jobb med merket.

– Hvem er den typiske Xiaomi-kunden?

– Jeg tror nok den typiske Xiaomi-kunden har Android fra før, er opptatt av å få mye for pengene i form av bra spesifiserte produkter, er litt yngre og godt informert om ny teknologi, sier Larsen.

Redmi Note 8T har 4K, firedelt kamerasystem med 48MP hovedkamera, 8MP vidvinkelkamera, 2MP kamera med dybdesensor og 2MP makrokamera, samt 13MP frontkamera. 6,3 tommers skjerm, Corning Gorilla Glass 5 både foran og bak. Batteri: 4.000 mAh, hurtiglading (18W). Pris: 2.200,- Foto: Xiaomi.

 

Hvordan uttales «Xiaomi»?

– Har dere trent selgerne på hvordan dere skal uttale varemerket Xiaomi?

Larsen ler.

– Jeg burde kanskje trent litt på det selv, men dette finner vi ut av!

Et raskt søk på nett viser to varianter når det gjelder hvordan vi uttaler «Xiaomi» i Norge; enten ved å si «Show Mee», eller «sjavmi». Vi finner også en forklaring på hva navnet betyr, der «Xiao» betyr liten og «mi» betyr ris, altså liten ris, men har større tro på det Xiaomi selv skriver på mi.com, at de to siste bokstavene står for Mobile Internet.

Xiaomi har hovedkontor i Beijing i Kina, og ble etablert i 2010 som et programvareselskap. De begynte snart å produsere elektroniske og smarte produkter, og er ifølge Power.no det fjerde største smarttelefonmerket i verden.

Tony Chen er Xiaomi-sjef for Sentral- og Øst-Europa, Norden og Baltikum. Foto: Xiaomi.

– For Xiaomi er Power en viktig og kunnskapsrik partner med et stort antall butikker i Norge. Etter hvert som vi raskt oppskalerer vår tilstedeværelse i dette nøkkelmarkedet, er vi overbevist om at samarbeidet vil føre til at stadig flere norske kunder får glede av våre produkter som er best når det gjelder forholdet pris/ytelse, sier Tony Chen, som er Xiaomi-sjef for Sentral- og Øst-Europa, Norden og Baltikum, i en pressemelding.

Kinesiske Xiaomi produserer også elektriske sparkesykler, ladbare stavstøvsugere, luftrensere og smartutstyr, og er representert i rundt 90 land.

Til toppen