Med 21 deltakere fra alle deler av verdikjeden innen foto var det god oppslutning om årets vårmøte i Fotorådet. Foto: Marte Ottemo

MOBILUTSKRIFT OG INSTANT-KAMERA

Blant trendene som ble presentert under vårmøtet til Fotorådet, var utskrift fra mobil og instant-kamera. Sistnevnte innlemmes nå i fotostatistikken.

Med fersk statistikk og innleid foredragsholder om dronefotografering samlet Fotorådet seg på Bjørvika Konferansesenter for sitt årlige vårmøte. Runar Kristiansen fra Sony tok på kort varsel over for Bjørn Mangset, sjef i Nikon Norge og leder i Fotorådet, og la fram statistikk og årsoppsummeringen for de 21 frammøtte.

Vårmøtet samlet representanter fra blant andre Nikon, Fujifilm, Bresson, Focus Nordic, Olympus, Samsung, FotoKnudsen, Elite Foto, Fotovideo, Japan Photo, Synigo og Stiftelsen Elektronikkbransjen.

Det er positivt at såpass mange som 30 prosent av nordmenn som tar bilder med mobilkamera har fremkalt disse

 

Størst i antall, ikke verdi

– Tallene for første kvartal viser at kamerasalget har økt med én prosent i verdi totalt, men de tradisjonelle kategoriene sliter fortsatt, sier Kristiansen.

Statistikken viser at actionkamera er den kategorien som selger mest, og står for 33 prosent av markedet i første kvartal målt i antall. Målt i verdi står de for 20 prosent av markedet. Speilreflekskamera står for 12 prosent av markedet målt i antall, men hele 27 prosent målt i verdi. Tallene for kompakte systemkamera viser at kategorien står for tre prosent av antall solgte kamera og seks prosent målt i verdi. Tradisjonelle kompaktkamera står for 20 prosent målt i antall enheter, og 12 prosent i verdi. Objektiver står for 16 prosent av antall solgte enheter, og 25 prosent i verdi.

– Vi hadde noen caser i første kvartal i fjor som gjør at det kan være vanskelig å sammenlikne år for år, så ting kan bedre seg utover, sier Kristiansen.

Nytt av i år er at instant-kamera som Polaroid og Instax kommer inn som ny kategori i statistikken.

– Uoffisielle tall viser at det ble solgt 10.000 instant-kamera i fjor, det utgjør 10 prosent av den totale kameraomsetningen. Og vi ser en voldsom vekst også i år, sier Kristiansen. 

 

Fotobok tar toppen?

Cecilie Gaustad, daglig leder for FotoKnudsen, la fram resultatene for første kvartal for bildeprodukter.

– Volumet på bildeproduktene flytter seg fra tradisjonelle produkter til interiør-løsninger. Papirbilder er likevel fortsatt den største kategorien i første kvartal, fulgt av fotobok. Vi spekulerer nå i om 2016 blir året hvor fotoboken tar over førsteplassen av bildekategoriene målt i verdi, sier Gaustad.

Hun sier Fotorådet så langt i år ser en vekst på én prosent innen bildesegmentet, og en snittpris som er opp 19 prosent, fra 3,94 til 4,68 kroner.

– Vi hadde en senere påskeavvikling i år i forhold til fjoråret, så vi ser en ytterligere forbedring allerede fra april.

Nestemann på podiet var analytiker Morten Island fra Respons Analyse, som for sjette år på rad har gjennomført bransjens store fotoundersøkelse. Her svarer 1.600 nordmenn på spørsmål rundt kameravaner, kjennskap til merkevarer, bruk av mobilkamera og mye mer.

De første spørsmålene i undersøkelsen gikk på hvilke kamera norske husholdninger har, og hvilke de bruker.

– Både i bruk og hvilke typer kamera folk har, ser vi de siste årene en kraftig svingning hvor det tradisjonelle kompaktkameraet faller, og kompakte systemkamera øker mest, sier Island.

 

Vil handle i butikk

Mens 84 prosent sa de hadde et kompaktkamera i 2012 har tallet falt til 69 prosent i 2015. Speilreflekskamera har økt fra 41 prosent til 54 prosent i samme periode, mens kompakte systemkamera har økt fra 6 til 9 prosent i perioden. Også actionkamera har en økning, fra 4 til 6 prosent, og for første gang er instant-kamera med i undersøkelse. Her sier 2 prosent av nordmenn at de har et slikt kamera.

– Generelt er det en del som ikke benytter kameraene sine. Spesielt er det mange som ikke benytter videokamera (17 prosent) og kompaktkamera (19 prosent), mens de som har action-kamera og kompakte systemkamera bruker disse mye, sier analytikeren.

Når vi ser på hvor folk kjøper kameraene sine, er det i år flere som oppgir at de handlet i en fysisk butikk, noe som bryter trenden de siste årene med stadig økt netthandel.

– Det er fotospesialistene som gjør det best i undersøkelsen, og øker både når det gjelder kjennskap og tilfredshet. Forbrukerne oppgir at de er minst fornøyde med generalist-kjedene når de handler kamera, sier Island.

Det er ingen store endringer fra 2014 til 2015 når det gjelder andelen nordmenn som har planer om å kjøpe nytt kamera det neste året, rundt 10 prosent sier de vurderer et kjøp. Ser vi på årsakene til hvorfor folk sier de ikke skal kjøpe nytt kamera, oppgir 36 prosent at det er fordi kameraet de har på mobilen dekker deres behov. Det er nå 51 prosent, mot 41 i fjor, i den yngste aldersgruppen som sier de ikke skal kjøpe nytt kamera fordi med at mobilkameraet er bra nok.

 

Skriver ut fra mobilen

For de som sier de planlegger å kjøpe nytt kamera, vil 45 prosent ha speilrefleks, 24 prosent sier de vil kjøpe et kompaktkamera, 21 prosent ønsker seg et kompakt systemkamera og 11 prosent vil ha et action-kamera. Nytt av året er at seks prosent vil kjøpe et instant-kamera.

– De viktigste årsakene til at folk ønsker å kjøpe nytt kamera er bedre kvalitet på bildene, muligheten for å gjøre et godt kjøp og at de ønsker seg et mer avansert kamera, sier Island.

Undersøkelsen ser også på hva folk gjør med bildene de har tatt, og 24 prosent sier har kjøpt vanlige papirbilder og 19 prosent har kjøpt en form for fotohefte. 52 prosent oppgir at de ikke har kjøpt bildeprodukter av egne bilder, det er to prosent flere enn i 2014.

– Trenden er at folk flytter seg fra å kjøpe vanlige papirbilder til fotobøker, og samtidig er det større variasjon i produktene. Folk kjøper også mer temakort, kalendre og så videre, sier analytikeren.

Andelen som bestiller bildeprodukter i butikk er igjen 31 prosent, mens antallet som bestiller via nett har gått ned fra 80 prosent til 74 prosent.

Selv om folk i stor grad viser frem bildene sine på PC-skjerm/mobil og sosiale medier har man i snitt laget rundt 130 vanlige papirbilder det siste året, det er en nedgang på ca. 40 stykk i forhold til 2014.

Undersøkelsen viser også at det tas færre bilder med kamera i forhold til i fjor, mens bruken av mobiltelefonkameraer fortsetter å øke. Antall bilder tatt med kamera i snitt er nå rundt 800, mens antall bilder tatt med mobilkamera har økt fra 434 til 487.

– Det er positivt at såpass mange som 30 prosent av nordmenn som tar bilder med mobilkamera har fremkalt disse, sier Island.

Daglig leder i FotoKnudsen, Cecilie Gaustad, og senior nøkkelkundeansvarlig i Sony, Runar Kristiansen, la fram statistikk fra årets første kvartal. Foto: Marte Ottemo
I år kommer Stiftelsen Elektronikkbransjen til også å hente inn statistikk for instant-kamera som for eksempel Fujifilms Instax mini 90. Foto: Fujifilm
Analytiker Morten Island fra Respons Analyse la for sjette år på rad fram resultatene fra den store fotoundersøkelsen. Foto: Marte Ottemo
Stadig flere tar bilder med mobilen, men nå ser vi også at mobilbildene i større grad også printes ut. Foto: Sony
Til toppen