Daglig leder Bjørn Erlandsson hos G. Myhren Bilradio AS sier at firmaet må orientere seg mer og mer mot bedriftsmarkedet for å overleve.

NAVIGERER MOT BEDRIFTSMARKEDET

– Sikkerhetsutstyr og alarmer og om vinteren varmeanlegg har overtatt mye av virksomheten.Vi orienterer oss mer og mer mot forretningsmarkedet.

Det sier daglig leder Bjørn Erlandsson hos G. Myhren Bilradio AS i Oslo. Myhren er en av Norges største spesialbutikker innen sitt felt med mer enn 30 års virksomhet. Tidligere var hoveddelen av virksomheten salg og montering av bilstereo og underholdningsutstyr for bil. Nå har markedet forandret seg mye.

Kombinasjoner

– De aller fleste biler kommer nå med mye av bilens øvrige elektronikk koplet til samme systemet som bilunderholdningsutstyret. Det gjør at den tradisjonelle bilradioen med for eksempel CD- eller DVD-spiller ikke kan skiftes ut på en enkel og lettvint måte som tidligere. Dette har gjort at nysalget av bilstereoutstyr for ettermontering har gått veldig ned, sier Erlandsson.

Salg og montering av bilalarmer er også litt synkende, men er likevel en stabil inntektskilde for firmaet. Vintersesongen er tiden for montering av motorvarmere, som mange vil ha. Erlandsson sier at økonomien i dette arbeidet er bra.

Flåtestyring

Nytt for firmaet er utstyr for flåtestyring og elektroniske kjørebøker. Dette er et profesjonelt forretningsområde som griper mer og mer om seg, og Erlandsson mener bilelektronikkspesialistene er godt rustet for dette arbeidet. Selv om det tradisjonelle virkefeltet blir kratig redusert kommer det nye produktområder inn i bransjen.

– Blir antall bransjeaktører færre?

– Ja, absolutt. Dette kommer av den kraftige nedgangen i monteringen av bilunderholdningsutstyr. De nye produktområdene og virksomheten rundt det er ikke nok for å kompensere denne nedgangen, så antall aktører minker, sier han.

Mye av virksomheten hos G. Myhren består nå av firmaavtaler. Løsninger av for eksempel flåtestyring blir skreddersydd for hver enkelt kunde.

Usikkerhet om DAB

Som de fleste innen denne delen av bransjen er Erlandsson opptatt av utviklingen av digitalradio og en eventuell slukking av FM. Usikkerheten er stor.

– Vi har en separat DAB-mottaker som kan tilpasses eksisterende bilradioer, men det har ikke vært noen fart i omsetningen av dette så langt. Situasjonen blir sikkert annerledes når vi får en dato eller årstall for slukkingen, sier han.

– Hva blir den største inntektskilden for firmaet i årene som kommer?

– Vi ser at bilforhandlerne tar over mer og mer av det vi tradisjonelt har drevet med. Hvis det fortsetter slikt, vil mange av oss legge ned virksomheten over tid. Vi må søke nye forretningsområder. Det vi har fått til her i firmaet med en stor omsetningsandel til forretningsmarkedet, gjør at jeg ser lyst på situasjonen. Det vil nok også dukke opp nye produktområder vi kan arbeide med. Et eksempel er fast montert navigasjonsanlegg. Mange ønsker ikke for mye løst utstyr i bilen, sier Erlandsson.

Til toppen