NI AV TI KUNDER ER COOP-MEDLEMMER

Coop Elektro ved City Nord i Bodø blir fremhevet som flaggskipet i kjeden. Rundt 90 prosent av kundene bruker Coops medlemskort.

Publisert Sist oppdatert

– Vi ligger sentralt plassert i kjøpesenteret vis a vis Vinmonopolet, og en stor del av kundene våre er Coop-medlemmer. Coop står sterkt her i nord, sier butikksjef Øyvind Helbostad.

City Nord er eid av Coop Nordland, og Obs!-butikken i samme kjøpesenter har også en elektroavdeling.

– De har vekt på husholdningsprodukter, men de har også prøvd seg med brunevarer. Det er viktig at vi snakker sammen og kjører samme prisnivå, da kundene regner oss som samme butikk. Vi bruker i utgangspunktet samme leverandør, Coop Handel på Langhus. Men mens Obs! skal forholde seg til lagerførte varer, kan vi supplerer med varer direkte fra leverandørene, sier Helbostad til fagbladet Elektronikkbransjen.

Det er viktig at vi snakker sammen og kjører samme prisnivå, da kundene regner oss som samme butikk

Bil inn på lageret

Andre konkurrenter til Coop Elektro på City Nord, som er Nordlands største kjøpesenter, er Clas Olsson, Eplehuset og Kitchen.

– Medlemstilbudene går fra Coop sentralt. Vi annonserer i lokalavisen sammen med de andre Coop-butikkene på City Nord hver fjortende dag, der vi kjører medlemspriser med gode priser på gode produkter. Det har vært god respons på dette, sier Helbostad.

Han har vært ansatt i Coop-systemet i over 20 år, og styrer i dag en butikk på 650 kvadratmeter pluss lager.

– Lageret er det samme som for byggvare, og det er lett for kundene å hente varene; de kjører bilen rett inn på lageret. Vi tilbyr også hjemkjøring, og leverer alle dager unntatt lørdag. Denne tjenesten har vi satt bort til et transportfirma, sier Helbostad.

Positivt med senter

Han regner Elkjøp og Expert som hovedkonkurrentene.

– Elkjøp holder til vis a vis City Nord, og er nok størst. Men nylig flyttet Expert ut av byen og inn like ved, der de har bygd en ny butikk og er veldig aggressive i markedsføringen, sier Helbostad.

– Hvordan møter dere konkurransen?

– Styrken vår er at vi har utrolig flinke medarbeidere. Vi er gode på service, og er nødt til å yte noe ekstra hele tiden slik at kundene kommer tilbake, sier Helbostad.

Han er en av fem fast ansatte, og har omtrent like mange på deltid. Åpningstiden er fra 10 til 21 på hverdager, lørdag stenger de klokka 19. Årlig omsetning er rundt 30 millioner kroner.

– Det er positivt å ligge i et senter, men det er også store kostnader forbundet med det, sier Helbostad.

Hvit livsnerve

Han sier Coop Elektro er sterke på hvitevarer, og kaller dette livsnerven til butikken. Data, tele og brunevarer er mer konkurranseutsatt.

– Når det gjelder foto merker vi konkurransen fra de store elektrokjedene, men vi selger ganske bra både av speilrefleks og kompaktkamera. Utfordringen er å være konkurransedyktige på pris, sier Helbostad.

Når det gjelder service, bruker butikken to lokale verksteder på hvitt; Alfreds Elektroservice og Elektroservice Nord. På brunevaresiden forsvant det lokale verkstedet tidligere i år, så det nærmeste ligger på Fauske.

I 2010 fikk Coop Elektro ny plassering i City Nord, og ny innredning.

– Vi får mye skryt av butikken fra kundene. Det er lett å orientere seg, med lave hyller slik at både vi og kundene får en god oversikt. Dette har også ført til at vi finner langt mindre tomemballasje enn tidligere, sier Helbostad.

Les også:

Lettere å selge opp til kompakt system 

Powered by Labrador CMS