NORDEN STORT FOR DISNEY

– Norden er vårt tredje største marked etter England og Nord-Amerika, sier Jason Brenek, ved Disneys hovedkontor i Burbank i California.

Han hadde tatt turen til Paris for å fortelle de nordiske forhandlerne hvor fornøyde amerikanerne er med deres innsats.

– Den nordiske regionen er en av de største for oss i verden. Vi kunne ikke laget filmene vi lager uten deres partnerskap og støtte, fastholdt Brenek som har tittelen SVP, International In-Home Sales.

Vi kunne ikke laget filmene vi lager uten deres partnerskap og støtte

– Vi er i vårt hjerte et kreativt selskap. Vi er bare så gode som det vi skaper. Våre fem forretningsområder er filmstudioet, medianettverkene (ABC, Disney Channel, Espn, og så videre), forbrukerprodukter, den interaktive mediagruppen, samt parkene våre. Det som er unikt for oss er at vi ved å slå alt sammen kan skape noe større enn bare en TV-serie eller film, sa Brenbek.

Toppsjefen i Disney, Bob Iger, har som visjon at selskapet skal skape innhold i verdensklasse og ha fokus på internasjonal vekst (altså utenfor USA).

For et par år siden bestemte vi seg for å fokusere på tre varemerker: Walt Disney Pictures, Pixar og Marvel. Selskapet har også en distribusjonsavtale med DreamWorks.

– De største filmene blir bare større. Det er ikke uventet. Det er flere felleslanseringer verden over, og omtalen er bredere samtidig via sosiale medier og så videre. Før kjøpte folk filmer de ikke så. Nå er de mer selektive.

Les også:

Disney 20 år i Norden

Jason Brenek og Mats Caneman.
Disneyland Paris feirer 20 år i 2012 – i likhet med Disneys nordiske avdelinger. Foto: John Berge
Til toppen