Nye milepæler for netthandelen – Vi handler ikke på samme måte som før

– Ved å kunne få pakken hjem kan man benytte seg av netthandelens virkelig fordel, å handle uten å måtte forlate hjemmet, sier Tony André Johnsen, assisterende Direktør i PostNord, med e-handel som forretningsområde.

(upublisert) Opprettet Sist oppdatert

Den norske handelen har de siste 100 årene utviklet seg svært raskt – fra å foregå på torg og i småbutikker, via postordre, i varehus og på stormarkeder foregår den i dag hovedsakelig på kjøpesentre og på et svært modent netthandelsmarked.

PostNords ferske netthandelsrapport, Netthandel i Norden, viser at 63 prosent av nordmenn handler på nettet hver måned, og denne kurven vil fortsette å peke oppover. Det gjør at det stilles nye krav til alle aktører.

– Vi har nådd et veiskille der netthandelen nå står for veksten innen varehandelen. Omsetningen er på et helt annet nivå enn før, pakkene er betydelig flere, og da trenger man også å tilby levering som gjør netthandel enda enklere.

Les mer om hva som vil prege handelen videre i PostNords rapport om netthandelen i 2018.

– Forbrukerne kommer til å stille stadig høyere krav til leveringen i fremtiden, en av hovedårsakene til at vi handler på nettet er fordi det sparer oss for tid. Når vi også lar forbrukeren velge om pakken skal leveres hjem, i postkassen eller på dørmatta, da tar vi steget videre og skaper en netthandel tilpasset moderne forbrukermønster legger Johnsen til.

Tony André Johnsen er assisterende Direktør med e-handel som forretningsområde i PostNord. Foto: Elisabeth Sperre Alnes.

Derfor har PostNord utviklet tjenesten FlexChange, som gir mulighet for å velge tid og sted for leveringen, dersom det ikke passer å hente pakken på det opprinnelige utleveringsstedet. I tillegg tilbyr vi leveringstjenesten «My Pack Home Small» hvor mindre pakker kan sendes med sporing hele veien til kunden.

Netthandelen medfører ikke bare vareflyt fra butikk til forbrukere, det returneres også varer i større grad. I dag er gode returløsninger avgjørende for mange når vi bestiller fra nettet. De økende kravene fra forbrukerne har fått mange nettaktører til å tilby fri retur. Særlig for aktører som tilbyr klær og sko er dette viktig, hvor hele 8 av 10 forbrukere mener det er viktig at det finnes god informasjon om hvordan de kan returnere og at det tilbys fri retur.

Hva kjennetegner dagens forbrukere?

– Forbrukerne vil handle på sine egne betingelser og kravet om relevant informasjon vil bare øke. Det er derfor PostNord satser beinhardt på forbrukernes opplevelse. Vi vil virkelig sørge for å gjøre hverdagen deres enklere.

Hvar du noen konkrete eksempler som har forenklet forbrukernes hverdag?

– PostNords nettløsninger og nye portal for mottakere er et utrolige gode verktøy. Videre vil tjenestene fortsette å utvikles i takt med andre nye teknologiske løsninger. Et godt eksempel er smartlåser på inngangsdører, dette skaper nye muligheter der vi kan få tilgang til å levere innenfor døren, selv om mottakeren ikke er hjemme.

Utviklingen går raskt, hvilke krav tror du kundene har til dere om fem år?

– Det vil stilles økte krav til selve leveransen og leveringstiden. Å ha muligheten til å få levert samme dag som man bestiller er trolig noe som vil bli vanligere. Vi må tilby løsninger for å møte morgendagens forbruker, slik er vi med å drive norsk handel videre.


74 prosent sier at de hadde handlet oftere på nettet, hvis de hadde hatt bedre kontroll over leveringen. PostNord utvikler hele tiden tjenester for som oppfyller forbrukernes krav og gjør det lett for dem å velge.

Les mer om våre tjenester


Viktige årstall innen norsk handel

1898:Magnus Markussen Lohne starter det som skulle bli Norges første store postordrefirma. Bare 16 år gammel startet Lohne med å selge frø til bønder, men sortimentet ble etterhvert utvidet med alle muligens varer fra både inn- og utland.

1983:Ellos etablerer seg som Nordens største postordreselskap.

1993:Internett blir kommersielt tilgjengelig i Norge

1996:Norges første nettbutikk, komplett.no, åpner. Dette var starten på det som i dag er Nordens største netthandelsaktør.

2008:Butikker i kjøpesenter sto for 32 prosent av Norges totale butikkomsetning

2017:Norske forbrukere handler på nettet for 45,7 milliarder kroner. Det setter oss på topplista for hvem som bruker mest penger på netthandel i Norden.

2018:PostNords ferske netthandelsrapport viser at 39% av nordmenn handler fra mobilen.

Powered by Labrador CMS