Gjermund Moastuen (t. h.) hos Universal Music AS og Netcoms innholdssjef Marius Halle ser at musikk og video blir sterke brukerområder for mobiltelefoner og PDAer. Foto: Erik Andersen.

Nytt innhold på mobiltelefonen

Mobiltelefonen er i ferd med å bli vårt kanskje viktigste elektroniske verktøy, med tjenester som vi for få år siden bare kunne drømme om.

Mye av det mobiltelefonen i dag brukes til, er også funksjoner vi bare for noen år siden ikke regnet med å kunne bruke på slikt utstyr. Hva vil fremtidens mobiltelefon inn eholde av funksjoner og tjenester? Vil den erstatte tjenester og funksjoner vi bruker på annet utstyr i dag, eller vil den utvide mulighetene med elektronisk kommunikasjon på de nye digitale plattformene?

Dette var spørsmål mobilselskapet Netcom ønsket å belyse på et presseseminar nylig. Meningen var å se på dagens funksjonalitet, men like mye å snakke om undersøkelser og teknologiske trender som kan gi nytt innhold til dagens mobiltelefon.

Fokus på kunden

– Det viktigste for oss er å ha stor fokus på kunden. Vi skal ha et mest mulig komplett kundetilbud. Kundene må ikke føle seg lurt når det gjelder de tjenesten vi tilbyr gjennom mobiltelefonen, sier Marius Hall, kommersiell sjef for innhold i Netcom AS.

Markedet for mobiltjenester i Norge har en størrelse på over en milliard kroner årlig. Netcoms innholdssjef legger vekt på at operatøren skal rette mer fokus på nye typer innhold. Først på listen står nedlasting av musikk.

– Vi ser at brukermønsteret endrer seg. Mobiltelefonen blir i større og større grad brukt også til underholdning. Nå gjelder det i første rekke musikk og radio, i neste omgang blir video og TV tilpasset mobiltelefonen, sier Halle.

Alltid på

De fleste av oss har telefonen påslått bestandlig eller største delen av døgnet. Den er som regel alltid med deg, og det gjør at du i tillegg til å ringe og kunne motta samtaler også får kontinuerlig tilgang til annet innhold. På Netcoms seminar ble det demonstrert en ny type tjeneste for musikkgjenkjenning. Når du hører et musikkstykke, for eksempel i radio, kan du ta opp en liten del av musikkstykke og sende det til et amerikansk nettsted. På nettstedet vil du få vite hva musikkstykket heter og få tilbud om å kjøpe hele stykket i nedlastet form.

– Denne tjenesten ble lansert i oktober. I første fase kan du få vite navn på melodi og eventuelle artistnavn. Etter hvert vil denne tjenesten utvides til muligheter for nedlasting til mobil. Vi ser at folk flest har veldig fokus på musikk generelt. Også surfing på internett vokser kraftig blant mobilbrukere. I tillegg kommer vi til å få kraftig vekst av andre streamingtjenester, for eksempel videoprogrammer. Til det siste hører nedlasting av musikkvideo, sier Halle.

Til toppen