OMSIDER BÆRBAR DATA FRA SONY

I 1995 ble Sonys Vaio-konsept lansert. For 12 år siden kom maskinene til Europa. Nå er de klare for Norge.

Vi har ventet lenge på det Sony selv kaller for en spydspiss i produktporteføljen sin. Etter å ha vært på det europeiske markedet i lang tid har lanseringen skjedd i de andre nordiske landene med Norge som det siste markedet. På tide, synes mange, og Sonys nordiske kanalsjef, Thomas Hanche-Olsen, er enig:

– Endelig. Vi har snakket om dette i ti år, og nå står vi her med full bredde og skal rulle ut i Norge i løpet av forsommeren. Vi kommer med ti til tolv modeller i ulike segmenter, alt er bærbart. Teknisk strekker de seg fra enklere konsumentmaskiner til høyt spesifiserte forretningsmodeller.

Norge blir det 26. land i Europa der Vaio blir lansert. Prismessig vil produktene ligge i det midtre og høye segmentet. Sony er sent på banen og må regne med hard konkurranse fra de andre leverandørene også i det norske markedet. Hanche-Olsen regner heller ikke med at Sony kan hente inn forspranget konkurrentenes har fått i løpet av de siste ti årene.

– Vi henvender oss til et segment som ennå ikke er helt dekket i Norge. Dette gjelder i det øverste sjiktet av bærbare PCer. Her kan vi stå sterkest. Sony mangler da også maskiner i klassen med lavest spesifikasjoner, sier Hanche-Olsen.

Nyeste teknologi

Dagens Vaio-maskiner henvender seg til avanserte og profesjonelle brukere. Sonys mål er ikke primært å konkurrere på pris, men på ytelse. Maskinene skal ikke ha proprietære løsninger men åpen tilgang til aktuelle systemer. Laptopene skal alltid ha det siste innen tilgjengelig teknologi. Den typiske Vaio-brukeren er i følge Sony opptatt av design og er bevisste på at produktene de omgir seg med skal definere hvordan omverdenen skal oppfatte brukeren. Andre stikkord er nytte, smart jobbing og økt effektivitet.

Sentralt i produktutvalget som kommer står E- og Z-seriene. E-serien har 14 tommers skjerm og fargerike kabinetter. Sony sier selv at disse er perfekte for internett- og multimediebruk. Serien kommer i fargene sort, hvitt, rosa, blå og grønn.

Z-serien blir karakterisert som bærbare datamaskiner med høy ytelse. Det er lagt vekt på et slankt og stilrent utseende, god batterikapasitet og mange oppkoplingsmuligheter. Vekten er 1,45 kilo. Det skal gjøre den godt egnet også som en reisemaskin.

Økende marked

I følge Sony er markedet for bærbare datamaskiner i god veksti Norge. Man regner med at det for første gang vil bli solgt mer enn 1,1 millioner bærbare PCer i Norge i år. Neste år er det ventet å nå 1,3 millioner. Samtidig synker gjennomsnittsprisene i markedet med om lag 15 prosent per år. Undersøkelser viser at syv av ti bedriftsbrukere nå har bærbar PC. Mer enn 60 prosent av datamaskinsalget er innen det bærbare segmentet. Små maskiner som er lette i vekt blir foretrukket, og stadig flere ser små bærbare maskiner som et statusprodukt som skal utrykke brukernes smak og personlighet.

En viktig del av Vaio-konseptet vil ligge på underholdning.

– Toppmodellene våre vil ha skjermer med full HD-oppløsning. Dette kommer som en tilleggsytelse til maskinenes øvrige kapasitet som multimedieprodukter for lyd, bilde og nett, sier Dominic Lennon, administrerende direktør for Sony Nordic.

Han legger videre vekt på at Vaio blir solgt gjennom utvalgte distribusjonskanaler. Som servicepartner har Sony valgt Infocare.

Som nevnt blir Vaio ikke blant de billigste maskinene. Prisnivået er 600 til 800 euro for de rimeligste modellene.

Vaio

De fire bokstavene i navnet Vaio er sammensatt av V for video og A for audio. I og O er null- og ett-tall, som symboliserer et datasignal.

Powered by Labrador CMS