Rådgiver Helge Jørgensen har mer enn 40 års erfaring i fotobransjen og er en av nøkkelpersonene i den nye FotoVideo-forretningen. Foto: Erik Andersen.

OPPLEVELSE OG INTERAKTIVITET

Den nye foto- og videoforretningen til FotoVideo byr på mer av opplevelse og interaktivitet enn det som er vanlig i slike butikker.

Reptilavdeling, skog med fugler, lystett rom, akvarium, redigeringsstudio, undervisningsrom, digitale prislapper, kafeteria, berøringsskjermer for informasjon og tekniske data, shop-in-shop-løsninger, Hi-Fi- og dataavdeling.

 

Det er ikke lite forretningen kan tilby kundene. Rådgiver Helge Jørgensen viser oss rundt i lokalene.

 

– Her er terrariet, en reptilavdeling, der vi blant annet har skorpioner. Dette er laget for å teste for eksempel makrooptikk, sier Jørgensen.

 

Han tar oss videre til et lystett rom som er laget for testing av optikk og blitser under spesielle omstendigheter.

 

– Men fugler?

 

– Ja, mange vil teste både videokameraer og stillbildekameraer med objekter som er i rask bevegelse. Her har vi installert en ”skog” med fugler som flyr omkring. Samtidig må jeg vise deg akvariet vårt med fisk. Alt er laget for å gi kundene opplevelse og for at de skal kunne prøve ulikt utstyr, sier Jørgensen.

 

Akvariet kan også brukes for testing av undervannshus og kameraer beregnet for å tåle vann.

 

Proff video

Butikken har en egen avdeling for redigering av video. Her er det profesjonelt utstyr. I tillegg til demonstrasjoner, kan man også arrangere kurs i slikt arbeid. Her er også kalibrerte storskjermer som skal gi riktig inntrykk av videoenes farger og kvalitet. Meningen er blant annet at kundene selv skal kunne redigere videoene sine.

 

Alle ”prislappene” i butikkene er digitale. Det betyr at prisene blir vist på LCD-skjerm. Alt sentralstyres fra forretningens dataserver.

 

Bruksmønster

Noe litt spesielt med den nye forretningen er at kundenes bruksmønster blir registrert i butikkens database. Når en kunde løfter opp et kamera i reolen, blir dette registrert. Dermed kan forretningens ledelse, for eksempel i løpet en dag, se hvor mange ganger et kamera har blitt løftet opp og sett på.

 

– Dette bruker vi til å finne ut hvilke kameraer som er mest populære, og statistikken hjelper oss til å plassere varene riktig i reolen. Vi er en av de første i Europa som har dette systemet, sier Jørgensen.

 

Hver reol er utstyrt med en stor berøringsskjerm. Her kan kundene få informasjon, pris, vilkår og annet om produktene i reolen.

 

Shop-in-shop

Canon, Nikon, Bresson og Apple har egne shop-in-shop-løsninger i forretningen. I tillegg har FotoVideo utvidet varespekter. Det er inngått avtale med Neby Hi-Fi Consept og Harman/Neby om avanserte lydprodukter. Forretningen markedsfører også en rekke tilbehør innen lyd beregnet på datamaskiner. Apple-avdelingen har Mac-maskiner, mobiltelefoner og nettbrett. Alle Mac-maskinene blir automatisk oppdatert fra Apple sentralt.

 

Lageret ligger i flukt med butikklokalet i annen etasje. Dermed kan kundene se reolene med produktene som er på lager og får utlevert det de handler med en gang.

 

Digital lab

– Rosinen i pølsa er etter min mening kopimaskinen for digitale bilder, som står i en egen del av forretningen. Den er åtte meter lang og koster åtte millioner kroner. Ut av den kommer ferdige album som kundene får laget hos oss. De kan enten sende bildene på nett eller komme hit til forretningen. Så kan de kose seg i kafeen vår mens de venter på at albumet skal bli ferdig, sier Jørgensen.

 

Kassepunktet er midt i butikklokalet og alt er selvfølgelig datastyrt.
Flere steder i forretningen er det satt opp informasjonskiosker med opplysninger om det butikken kan tilby.
Et glimt av reptilavdelingen. En tarantell poserer for kamera.
Trond Eriksen (t. v.) leder avdelingen for profesjonell videoredigering. Her snakker han med Bjørn Bjerck.
Alle prislappene i forretningen er digitale og informasjonen blir styrt fra butikkens server.
Hanne Lohne (t. v.) og Line Aas-Eng lytter til nye Geneva-modeller i forretningens audioavdeling.
Til toppen