Morten Sæthre (t. v.) i Tail it Technologies AS og Bjørn Tore Johannessen fra Response Nordic AS med Bike (f. v.), Pet og Kids. Foto: Stian Sønsteng

PÅ SPORET AV ET GLOBALT MARKED

– Tail it sporingsenheter bruker GPS, wifi og GSM, har batteritid fra to til tolv uker, og kan posisjoneres over alt på hele kloden, sier Morten Sæthre.

– Dette er noe helt annet enn de enkle enhetene som bruker blåtann, og kun kan spores i umiddelbar nærhet, sier grunnleggeren av Tail it Technologies AS.

Tail it Kids GPS-klokke for barn kommer i rosa, blå og sort, måler 42x36x15mm og veier 55g. Pris: 1.000,- Foto: Tail it.

Trondheims-firmaet har sporingsenheter for hund og katt, sykkel og GPS-klokker for barn, samt det de sier er verdens minste sporingsenhet som bruker GPS. Produktene koster 800 kroner, mens GPS-klokken for barn koster 1.000 kroner. Alt er samlet i én app, som også kan brukes uten produktene, og Tail it har brukere i 74 land. Nå har de fått Nordic Respons AS som distributør i Norden og Benelux.

– Produktene har vår egen firmware (internprogram), alt er samlet i vår egen app, vi bruker våre egne servere, og alt av persondata blir hos oss. Det sendes altså ingenting til andre selskap, for eksempel i Asia, noe det er stort fokus på i disse GDPR-tider, sier Sæthre til fagbladet Elektronikkbransjen.

Han er daglig leder i selskapet, og legger vekt på at produktene, i tillegg til å være trygge i bruk, er enkle å sette opp.

GPS og GLONASS

– Alt kunden trenger å gjøre er å ta bilde av en QR-kode eller skrive inn IMEI-nummeret, så kan produktene umiddelbart tas i bruk, sier Sæthre.

Alle sporingsenhetene til Tail it har en antenne som henter informasjon fra amerikanske (GPS) og russiske (GLONASS) satellitter.

Morten Sæthre er grunnlegger av Tail it Technologies AS. Foran ham ligger selskapets trådløse QI-lader, som har en diameter på 9,3 cm. Pris: 500,- Foto: Stian Sønsteng.

– For å få innendørsdekning bruker vi wifi-rutere på samme måte. Har enheten kontakt med tre eller flere rutere, triangulerer vi posisjonen. Er det kontakt med bare én ruter, viser vi posisjonen til denne. Til slutt viser vi også posisjonen vi får fra basestasjonene i mobilnettet (LBS). I appen kan man se hva sporingsenheten har oppdatert seg på; GPS, wifi eller LBS, slik at man kan vurdere hvor nøyaktig stedsangivelsen er, sier Sæthre.

I appen kan man se hva sporingsenheten har oppdatert seg på; GPS, wifi eller LBS, slik at man kan vurdere hvor nøyaktig stedsangivelsen er

Sporingsenhetene bruker GSM-nettet til kommunikasjon, og de selges med ulike typer abonnement. Til GPS-klokka koster det 99 kroner per måned uten binding, med ett eller to års forhåndsbetaling koster det 20 eller 30 kroner mindre per måned. Abonnementet på de øvrige produktene er 59 kroner per måned, før tilsvarende rabatter.

– Abonnementene kan fryses uten kostnad, for eksempel hvis man ikke bruker sykkelen på vinterstid. At vi tilbyr dette, er et av mange innspill vi har fått fra Response Nordic, sier Sæthre.

Gründeren er i dag én av 18 aksjonærer i Tail it Technologies AS. Selskapet har 7 ansatte i Trondheim, og benytter i tillegg flere på konsulentbasis.

Hvis enheten ikke har kontakt med GPS eller wifi, brukes mobilnettet (LBS) til å lokalisere Tail its enheter. Foto: Tail it.

Skal være enkelt

– Vi har stort sett drevet med produktutvikling. Gjennom Response Nordic har vi fått kontakt med noen som kan hjelpe oss med det kommersielle. De har også fått oss til å se produktene med nye øyne. Dette gjelder alt fra forpakning til brukervennlighet, samt at vi er tydelige på at det er et abonnement med, og at kunden skal kunne avslutte eller fryse dette, sier Sæthre.

Det første produktet deres var en GPS-klokke for barn, som kom i salg i 2016.

– Vi ble med denne tidlig markedsleder i Norge. Før dette hadde vi utviklet en lokasjons-app som fungerte på Android og iOS, og vi hadde begynte å arbeide med en sporingsenhet for hunder, da hele sporingsbransjen ble hacket. Vi så at de kinesiske kommunikasjonsprotokollene ikke var kryptert, så vi begynte med utviklingen av egne produkter og programvare.

Tail it+ sporingsenhet måler 85x54x9mm og veier 64g. Pris: 800,- Den trådløse QI-laderen koster 500 kroner. Foto: Tail it.

I 2018 hadde Tail it en ny app på plass.

– Vi har hele veien solgt produkter, for rundt fem millioner kroner årlig, og har dermed kunne videreutvikle produktene og tjenestene våre basert på tilbakemeldinger fra kundene. Fra et kundeperspektiv er sporing noe nytt, og siden kundene våre utgjør et snitt av Norges befolkning, har det vært viktig for oss at alt skal være så enkelt som mulig, sier Sæthre.

Tail it sporingsenhet måler 35×41,5x10mm og veier 24g. Pris: 800,- Foto: Tail it.

Aktivt på sekunder

Han forteller at det har vært en lang prosess å få til en enkel registrering av hvem som bruker sim-kortene.

– Siden vi ikke vet hvem kunden er før produktet tas i bruk, må vi levere sim-kort som ikke er aktivert. Nå har vi et system som i løpet av få sekunder gjør kortet aktivt, samtidig som vi får informasjon om hvem brukeren er når de registrer sin betalingsinformasjon, sier Sæthre.

Vi møter ham sammen med Bjørn Tore Johannessen i Response Nordic AS.

– Hvorfor valgte dere å inngå samarbeidet med Tail it?

– Først og fremst fordi vi tidlig ble overbevist om at de virkelig har peiling på det de holder på med, og at sporingsprodukter har et stort potensial. Etter å ha sjekket med litt større aktører i detaljhandelen, fikk vi bekreftet at dette var noe de hadde vært på utkikk etter, men ikke hadde tatt tak i fordi det har vært det man kan kalle Kina-relaterte produkter. At dette er et norsk produkt, med lokale språk i våre markedet, har gjort det lett for oss å rulle det ut. Vi leverer mye til kanalene i elektronikk- og sportsbransjene, og vil utvide distribusjonen slik at vi også dekker dyrebutikkene. Tail it leverer produkter som gjør det mulig å spore ski, sykler, golfbager og kjæledyr, og mange av disse kundene er de samme som kjøper GoPro, sier Johannessen.

Noe annet enn blåtann

Tail it-appen er gratis, og kan brukes uten noen av de fysiske produktene. I Trondheim har de et prøveprosjekt, der også de lokale bussene kan spores i appen. Foto: Tail it.

I 1993 var han med å etablere Response, som en snø- og rullebrett-butikk i Trondheim. I 1999 ble Response Distribution AS etablert, og ti år senere begynte de å selge GoPros actionkamera. I 2015 byttet selskapet navn til Response Nordic, og samtidig ble de GoPros distributør i hele Norden. På denne tiden utgjorde dette merket 90 prosent av omsetningen, og i 2018 tok selskapet også over GoPro-distribusjonen i Belgia, Nederland og Luxemburg.

Johannessen arbeidet noen år i USA, men kom for to år siden tilbake til Response Nordics hovedkontor i Trondheim. Han eier selskapet sammen med fire andre, arbeider med nye produkter, og sier samarbeidet med Tail it handler om å være mer enn en ren distributør.

– Vi bidrar med det vi har kunnskap om, ikke bare når det gjelder Norden og BeNeLux der vi er distributør. Dette kan være at vi spiller ball når det gjelder selve produktene, men vi bidrar også når det gjelder øvrig distribusjon og markedsføring. Noe av det viktigste fremover blir å fortelle at disse produktene eksisterer, og at det er noe ganske annet enn enkle blåtannenheter, sier Johannessen.

– Hvordan startet samarbeidet?

– Det er mange selskap i oppstartsfasen som tar kontakt med oss, og vi gir dem gjerne tips og råd, og låner ut produkter. Tail it var også på utkikk etter en distributør, og nå har de flyttet inn i samme bygg som oss, sier Johannessen.

Essi med Tail it Pet rundt halsen, i et såkalt kattesikkert halsbånd som løses ut dersom hun skulle sette seg fast. Foto: Stian Sønsteng.

Hund og katt

Når vi møter de to ved Response Nordics Oslo-kontor, viser de hele produktporteføljen til Tail it.

– Vi er kommet med en ny Tail it Pet, som er mye mindre og kun veier 23 gram. Dette gjør at den også passer til katter, og det er lagt til en funksjon som gjør det mulig å sette på lyd eller lys dersom katten gjemmer seg. Det er også blitt mulig å slå på en sporing hvert femte sekund, sier Sæthre.

Vi er kommet med en ny Tail it Pet, som er mye mindre og kun veier 23 gram

Tail it Pet kommer med et lite silikondeksel for å feste den til halsbåndet. Batteritiden er to uker, og mens det i sporingsenheten Tail it, som er beregnet på eiendeler, er to uker.

Tail it Pet måler 41x29x12mm og veier 22g. Har lyd og lys for lettere å finne igjen kjæledyret. Pris: 800,- Foto: Tail it.

– Dette er produkter vi har gjort så små som mulig. Tail it + er større, og har åtte ukers batteritid, mens helt nye Tail it Bike har tolv ukers batteritid. Tail it og Tail it+ kan lades trådløst eller kablet. Tail it Pet har magnetkontakter, mens de øvrige har USB-C, sier Sæthre.

Tail it Bike er sylinderformet, og beregnet på å skjules i sykkelstyret.

– Det stjeles mange sykler, og med en sporingsenhet kan man få redusert egenandelen på forsikringen. Tail it hørte på vårt råd om å gjøre det mulig å plugge i laderen mens enheten sitter i styret, sier Johannessen.

Tail it Bike plasseres inne i styret, slik at sporingsenheten ikke synes. Måler 185×17,8mm og veier 64g. Pris: 800,-.

Barnets første mobil

Tail it Kids var det første produktet selskapet kom med, nå er tredje versjon av GPS-klokka for barn ute.

– Så vidt jeg kjenner til er dette den eneste på markedet i Skandinavia som ikke sender persondata til Asia. Vi kaller den barnets første mobiltelefon, og vi ser at kundene heller bruker den til å ringe barna for å spørre hvor de er, enn å se posisjonen i appen. Min egen sønn er seks år, og jeg ønsker ikke at han skal få tilgang til verden via en mobiltelefon – eller at verden får tilgang til ham. Når han bruker GPS-klokka blir han dessuten ikke sittende å se på YouTube når han er på besøk hos andre, og han legger heller ikke fra seg mobilen mens han leker. Når han sykler kan jeg fortsatt nå ham, siden klokka svarer automatisk etter tre ring, og han kan kun ringe eller ta imot anrop fra de numrene vi har lagt inn i appen, sier Sæthre.

Tail it bruker både GPS og wifi til å lokalisere enhetene. Hvis de ikke får kontakt med noen av disse, brukes mobilnettet (LBS). Foto: Tail it.

Når det gjelder Tail it og Tail it + mener Johannessen markedet er uendelig.

– Det kan være bagasje, båtmotorer, biler uten GPS, motorsykler, el-sykler og sportsutstyr, sier han.

– Hvilke ambisjoner har Tail it Technologies AS?

– Vi skal ut i resten av verden, og er godt i gang med distribusjonsavtaler. Etter det vi vet er det ingen andre som har alt i én app. At vi er norske er veldig positivt, spesielt i det amerikanske markedet, ikke minst fordi vi ikke sender persondata til Kina, sier Sæthre.

All utvikling skjer i Trondheim, mens produktene settes sammen i Kina.

Artikkelen ble første gang publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 4/2019, som ble distribuert 28. august. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Til toppen