Barbermaskinen Philips S9000 Prestige kommer med et trådløst Qi-ladebrett, som også kan lade andre produkter. Foto: Marte Ottemo

PHILIPS VIL GI MERVERDI

Nytt barberflaggskip, hånddampere, rimeligere soniske tannbørster og luftfrityr er viktige produkter for Philips i Norge.

– Det er viktig for oss at vi tilfører bransjen og markedet produkter som gir merverdi, både i form av at produktene kommer i tillegg til det som allerede finnes, og at de gir sluttkundene noe de ikke har hatt tidligere, sier Lise Ludvigsen.

Lise Ludvigsen er sjef for Philips i Norge. Her er hun fotografert på IFA-messen i fjor, med den elektriske tannbørsten SoniCare Diamond Clean. Foto: Stian Sønsteng.

Barberflaggskip

Hun er sjef for Philips i Norge, og på IFA-messen i Berlin i september viser selskapets nye barbermaskin, S9000 Prestige.

– Historisk sett har Philips hatt som mål å lansere en ny toppserie hvert tredje år, og dette har vært med på å holde verdien oppe i kategorien. Betingelsen har vært at vi skal bidra med en betydelig forbedring, enten på barberingsresultatet, hudkomfort eller lignende. Det har vi igjen gjort, med S9000 Prestige, som vi sier gir verdens tetteste barbering. Faktisk er resultatet like tett som med høvel, men med bedre komfort. Dette er et produkt vi er veldig stolte av, sier Ludvigsen.

S9000 Prestige kommer med et trådløst QI-ladebrett, som også kan lade andre produkter

Selskapet er en del av det opprinnelige selskapet, Royal Philips i Nederland, og den norske virksomheten fokuserer som morselskapet på småelektriske produkter, medisin teknisk utstyr og produkter for søvn og pusteutfordringer. Mer om selskapet til slutt i artikkelen.

S9000 Prestige er på tur ut i butikkene, og koster fra 4.000 kroner.

– I første omgang tar vi inn tre modeller. Det som gjør at barberingen er enda tettere, er nanoteknologien i bladene, som løser utfordringen med å gjøre disse tynnere, sier Ludvigsen til fagbladet Elektronikkbransjen.

Hun tror et annet salgsargument vil skape mye blest for barbermaskinen;

– S9000 Prestige kommer på den ene modellen med et trådløst Qi-ladebrett, som også kan lade andre produkter, sier Ludvigsen.

Hun sier markedet for barbermaskiner har endret seg. Ifølge tall fra Philips er det bare 20 prosent av mennene som er glattbarberte hver dag.

Den ene Philips S9000 Prestige-modellen kommer med et trådløst Qi-ladebrett. Foto: Philips.

– Dette betyr at totalmarkedet er blitt mindre, men vi har faktisk klart å skape en svak vekst i Norge, og en innovasjon som QI-laderen vil være med å løfte markedet – fordi vi kommer til å tiltrekke oss oppmerksomhet fra dem som ikke har barbermaskin høyest på radaren, sier Ludvigsen.

– Er det mange som er genuint interesserte i barbermaskiner?

– Det er det nok. Mange menn er opptatt av ulike pleieprodukter, også barbermaskiner. Hår- og skjeggpleie er et stort marked, hvis man legger alt sammen, selv om rene barbermaskiner har tapt litt terreng. Vi regner med at rundt halvparten av barbermaskinene som selges gis i gave, ofte ønsket av mottakeren, sier Ludvigsen.

Hånddampere

Det andre punktet på listen til Ludvigsen er hånddampere, eller håndsteamere som mange kaller det.

– Vi planlegger for god vekst hvert halvår, men resultatet blir gang etter gang betydelig bedre enn prognosene. Det er tydelig at vi bragt til markedet et produkt som passer norske forbrukere godt, sier Ludvigsen.

Hun hadde først trodd hånddamperne ville foretrekkes av enslige og mindre husstander, men sier kundegruppen er langt bredere.

Steam & Go GC-362 er en av flere nye hånddamper fra Philips. Pris: 1.100,- Foto: Marte Ottemo

– I store som små husholdninger er hånddamperen blitt det foretrukne apparatet, mens det tradisjonelle strykejernet kun brukes av og til. Det at hånddamperne er blitt så populære i Norge, kan skyldes at de store strykesystemene er ikke blitt så stort hos oss som i mange andre land. Det er nok ikke så mange i Norge som har behov for å stryke en stor kurv om gangen; vi stryker helst plaggene våre selv, fra dag til dag, sier Ludvigsen.

I mars kom Philips med seks nye modeller, og de har nå rundt ti modeller tilgjengelig, med og uten stativ, ulike størrelser på vanntanken og lavere og høyere effekt.

– Hånddampere er blitt like stort for oss som øvrige strykejern, og siden dette er kommet i tillegg til tidligere salg er det en viktig verdiskapning for bransjen, sier Ludvigsen.

Protective Clean

SoniCare Protective Clean er navnet på en ny og rimeligere serie elektriske tannbørster fra Philips.

– Diamond Clean er elsket av mange; vi har kanskje ingen produkter der vi får så sterke tilbakemeldinger fra kundene. Disse koster fra rundt 2.000 kroner, og det kanskje ikke alle som er klare til å betale så mye. Protective Clean gir det samme børsteresultatet, med samme høye frekvens og rekkevidde, men har litt færre innstillinger, sier Ludvigsen.

SoniCare Protective Clean er en ny og rimeligere serie tannbørster fra Philips, med samme frekvens og rekkevidde som de dyrere modellene. Pris fra 800,- Foto: Philips

De nye tannbørstene koster fra 800 kroner, og har nye børstehoder med en sensor som gir beskjed når disse bør byttes.

– Dette er ikke alltid folk så flinke til. I motsetning til tannkremtuben, som blir helt tom, kan man alltid bruke hodet én gang til, sier Ludvigsen.

Tannbørsten kjenner også igjen hvilket hode du setter på, og tilpasser automatisk børsteprogrammet etter dette.

SoniCare-børstene har en hastighet på 62.000 bevegelser i minuttet, mens en manuell børste er beregnet å gjøre cirka 300.

– De brede og mange børstebevegelsene skaper resultatet mange opplever som så fantastisk, der boblene som oppstår gjør at rekkevidden er større enn arealet selve børsten pusser, sier Ludvigsen.

Airfryer HD9650 har en kapasitet på 1,4 kg, og gjør det mulig å for eksempel tilberede en hel kylling. Pris: 3.500,- Foto: Philips.

Luftfrityr

Airfryer er navnet på Philips’ frityrkoker som bruker luft og ikke olje. I høst kjører Philips en kampanje, som blant annet inkluderer fjernsynsreklame, for å fortelle flere om produktet.

– Potensialet er jo enormt, og brukerne som har kjøpt maskinen er veldig fornøyde og engasjerte, når de oppdager hvor mye de kan bruke den til. Nå ønsker vi å fortelle om alle mulighetene maskinen gir, og at du for eksempel kan steke laks i den; den blir sprø utenpå og saftig inni. Også dette er et produkt som kommer i tillegg, det er snakk om ren verdiskaping, og vi gleder både bransjen og sluttkundene med dette, sier Ludvigsen.

Royal Philips

Som lovet avslutter vi med Royal Philips som selskap. Ludvigsen forteller at de etter at de skilte ut TV og lyd, er på en spennende reise.

– Vi ønsker å være kjent som et ledende selskap innen helseteknologi. Målet er å gjøre livet til tre milliarder mennesker litt bedre hvert eneste år innen 2025. Det kan høres ut som en floskel, men er ikke det når man ser på hva vi driver med. Forebyggende, ved å hjelpe folk å ta vare på egen helse med som sunnere mat, renere hjem og bedre munnhelse. Et annet område er diagnostisering, som MR, CT-skannere og ultralyd, og et tredje er behandling for eksempel med intervensjonsrøntgen. Til slutt må jeg nevne etterbehandling og pleie i hjemmet, som ved respirasjonsbehandling. Vi har en sterk posisjon på alle disse områdene, som vi ønsker å gjøre tydeligere, sier Ludvigsen.

Til toppen