Varehussjef Anders Nilsen (t.v.) og Elkjøp Norges adm. direktør Henrik Bjønnes noen timer etter åpningen i Fredrikstad. Køen foran inngangen var der fortsatt.

– Rå butikkdrifter bak roret

Anders Nilsen kalles Elkjøps råeste butikkdrifter. Nå skal han få fart på varehuset i Fredrikstad.

Adm. direktør Henrik Bjønnes i Elkjøp Norge AS har ansatt det han kaller Elkjøps ”råeste butikkdrifter” som varehussjef i Fredrikstad og Sarpsborg. Anders Nilsen kommer fra stillingen som varehussjefkoordinator ved hovedkontoret på Karihaugen, men får nå anledning til å arbeide i hjembyen der han hele tiden har bodd sammen med familien.

 

– Dette er flott med Elkjøp. Jeg gis anledning til å trappe ned for å tilbringe mer tid med familien, samtidig får jeg en utfordring med å drive to store varehus, sier Nilsen og forteller ubeskjedent at han tidligere var varehussjef i Sarpsborg - hele tiden med best resultat i kjeden mot budsjett. Siden fikk han ansvaret for oppfølgingen av driften ved alle egeneide varehus.

 

Opinionmeteret brukes

– Vi skal øke med 40 prosent det første året, og vi skal bli best på kundebehandling. Butikkene er bedre tilrettelagt, med eget servicemottak og gode parkeringsmuligheter. I tillegg vil salgspersonalet være innstilt på oppgaven, sier Nilsen.

 

Han har aktivt brukt Elkjøps opinionmeter, der kunden ved utgangen har anledning til å gi sin kommentar til handleopplevelsen.

 

– Det er viktig å ta tak i hva som er bra og dårlig, alt fra kundeservice til hvordan vi går kledd, sier Nilsen.

 

Elkjøp kommer til å bruke varehuset i Sarpsborg som rekrutteringsenhet, da Nilsen er delaktig i Elkjøps varehussjef-program.

 

– En gang i året skal det avgis en varehussjef fra Sarpsborg. Vi vokser så fort i Europa, og trenger påfyll av mennesker som kan bekle disse stillingene. Siden jeg driver to varehus, har de som deltar i dette programmet bedre anledning til å få prøvd seg selv, sier Nilsen.

 

I forbindelse med nyåpningen i Fredrikstad, er staben økt med 10 personer til i overkant av 30.

 

– Elkjøp i Fredrikstad har vært en liten butikk med lite utvalg, det har bedret seg nå. Varehuset har egentlig Oslo-størrelse med sine 1.800 kvadratmeter butikkflate, så vi satser ganske tøft. Vi har vært på utkikk etter den riktige tomta en tid, og da denne dukket opp ble avgjørelsen tatt raskt, sier Nilsen.

 

Grete Norman og Eivind Engebretsen fra Fredrikstad får kjøpshjelp av Erik Larsen – til daglig varehussjef ved Elkjøp Lillehammer. Han åpner nytt varehus med 1.500 kvadratmeter butikkareal før jul.
Siw Ørebech fra Skjeberg kom rett fra nattevakt til åpningen av Elkjøp. – Butikken er større og mer oversiktlig, og jeg regnet med mer kaos, sier hun.
Til toppen