SATSER HVITT OG BRUNT

– Det har vært stor etterspørsel fra leverandører og butikker om at vi også skulle begynne med hvitevareservice, og vi får nå et ekstra ben å stå på.

Det sier Kjetil Johansen, som eier og driver Elektronikkservice Finnmark AS i Alta. I juli endret verkstedet navn fra Johansen TV-Service, i forbindelse med at de nå også starter med hvitevareservice.

– Vi har tenkt på det en stund, har funnet ut at det på sikt er nødvendig med et ekstra ben å stå på i denne bransjen. Riktignok er hvitevareservice mye dårligere betalt enn brunt, men merkostnadene med utvidelsen er ikke så stor, sier Johansen.

Han overtok i 2006 bedriften etter faren, som etablerte Steinar Johansen Radio og TV-service for cirka 35 år siden.

– Han arbeidet hjemme i starten, så jeg er mer eller mindre oppvokst på verkstedet, sier Johansen som har vært på fulltid i verkstedet siden 1992.

Elektronikkservice Finnmark AS holder til i Altaveien 95 på Bossekop. Johansen forteller at de er det eneste verkstedet i Finnmark som utfører garantireparasjoner på flat-TV.

– Det har sikkert forsvunnet ti verksteder fra Finnmark de siste årene, blant annet to i Hammerfest, ett i Kirkenes, samt ett brunt og to på hvitt i Alta. Det er enkelte småverksteder igjen, men de tar bare enklere oppdrag, sier Johansen.

Han skrur selv brunt, sammen med Tommy Stenberg som tidligere arbeidet ti år ved et verksted i Tana inntil det ble lagt ned.

Parabol

– Det ble for smått, sier Stenberg som i tillegg er fast montør av parabolantenner og utfører service for Quadrigas hotellsystemer.

– Vi tar det meste av parabolmontering for butikkene i Alta, og vi har avtale med Anovo, sier han.

– Dukker det opp andre oppdrag når du er ute?

– Det hender kundene ber om råd for hvilke TVer de skal kjøpe, og kanskje har de flere ting de ønsker å få reparert, sier Stenberg.

– Hvordan har dere merket at det digitale bakkenettet har startet sendingene sine i distriktet?

– Det har vært litt i det siste, spesielt eldre som ikke vet hvordan de skal kople mottakerboksen til TVen, sier Stenberg.

Sistemann i firmaet er Are Jensen, som skrur hvitevarer. Også han startet i verkstedet til sin far som, da han var 17-18 år. Senere overtok han bedriften, men nå har han vært borte fra bransjen i fem-seks år.

– Jeg fikk et fristende tilbud her, og ønsket litt variasjon i arbeidet, sier Jensen.

Johansen forteller at de tidlig ble medlem i Servicekjeden, som i dag er Elesco Norge.

– Hva betyr kjeden for dere?

– Alt. Uten den hadde vi ikke vært her i dag. De har kjempet og fått prisene opp, det hadde ikke gått uten.

– Hvilken nytte har dere av kjeden i det daglige arbeidet?

– Vi har blant annet et forum der vi kan få teknisk støtte. Er det noe vi lurer på, legger vi inn et spørsmål – som regel kommer svaret samme dag. Vi kan også søke i en base og finne løsninger andre har kommet frem til tidligere, sier Johansen.

– Hvordan er det å drive serviceverksted i Alta?

– Det har vært veldig hektisk i år, ikke vært så mye fritid – men mye kveldsarbeid.

– Hva tror dere er forskjellen på å drive verksted her og for eksempel Oslo?

Kjøring er tap

– Konkurransen er selvsagt større i Oslo. Når det gjelder hvitevarer, kan teknikerne sørpå kjøre fra hus til hus. Her må vi kanskje kjøre ens ærend – gjerne et par mil til hvert oppdrag. Det er ikke rare godtgjørelsen vi får for kjøringen, så som regel blir det rent tap, sier Johansen.

Jensen skyter inn:

– Etter hvert som vi kommer mer i gang håper vi at vi kan legge opp en rute fra oppdrag til oppdrag, sier han.

På brunt får de inn produkter til reparasjon fra hele fylket, også fra Nord-Troms. Produktene som sendes lengst kommer fra Kirkenes, 50 mil unna. Enkelte produkter blir ødelagt under transport.

– Dette ikke er noe stort problem, men flat-TVene er mer sårbare enn bilderørs-TVene. Vi liker for øvrig bedre å skru flat-TV, og de er lettere å bære, sier Johansen.

– Byr logistikken på utfordringer?

– Fra Kirkenes tar det halvannen uke før kunden har TVen er tilbake, det går transport bare to ganger i uken. Fra Lakselv bruker vi lokale transportører, og da kan kunden få TVen tilbake dagen etter. Vi sliter litt med leveranse av deler, fra enkelte leverandører kan det ta en uke. Noen er flinke, men det virker som andre mer eller mindre gir blaffen. I starten var det nesten ikke deler å oppdrive til flat-TV, men heldigvis er dette i ferd med å bedre seg. Det er mye som er blitt skrotet på grunn av dette, sier Johansen.

Han mener de har et godt forhold til butikkene.

– Er det noe de eller dere kan bli flinkere på?

– Vi kan nok bli flinkere på stort sett alt, humrer Johansen.

Powered by Labrador CMS