SEEREN ER TV-VINNER

KRONIKK: En konklusjon ved årsskiftet: TV er den store vinneren i mediemarkedet, uavhengig av distribusjonsform. Og den absolutte vinneren er seeren.

Publisert Sist oppdatert

Vi har lagt bak oss et spennende år innen medieindustrien. Et år hvor kanaler som dagspresse og ukepresse har fortsatt nedturen både hva opplag og reklameinntekter angår. Men også et år hvor TV vokser i alle retninger – og med stadig flere aktører både som innholdsleverandører og som distributører. Med nye aktører og med nye produkter.

Mediene sparte ikke på dekningen da Netflix meldte sin ankomst i høst. Norske journalister gikk halvveis av hengslene, men med blandet mottakelse fra anmelderne. Uansett: Netflix har bidratt til å berike vårt TV-land i 2012. Vi ser en internasjonalisering i markedet.

Hybride distributører

Distributørene blir hybride når det gjelder distribusjonsform

Men ikke har vi bare sett nye aktører komme, men vi har også sett godt innarbeidede merkevarer presentere nye produkter på nye plattformer for å være konkurransedyktige. Vi i RiksTVs har for eksempel lansert tjenesten Ekstra, som gir konsumentene tilgang til TV 2 Sumo, Youtube, filmbibliotek og VGTV på TVen i stua via internett. Dermed bygges det bro mellom tradisjonelle distribusjonsformer som digitalt bakkenett og nett-TV i en og samme mottakerboks.

Også andre distributører har gjort tilsvarende. Distributørene blir hybride når det gjelder distribusjonsform. De leverer i stadig større grad både god, gammeldags kringkasting via kabel, fiber, parabol eller digitalt bakkenett samt strømming (streaming) eller TV over nettet. Det er innholdet og tjenestene som er det vesentlige for Ola og Kari. Teknologien skal bare ligge der i bunnen – og fungere.

Tidenes TV-år

Rett etter nyttår kom årets TV-statistikk som inkluderer hvor mye tid nordmenn i snitt har brukt på TV hver dag i 2012. I 2011 var snittet på 178 minutter, noe som var fem minutter lavere enn i 2010, i følge TNS Gallup. Tallene for 2012 vil trolig vise en ytterligere nedgang på noen få minutter. Men disse tallene handler om tradisjonell TV-titting, enten i nuet eller tidsforskjøvet.

Men likevel vil jeg påstå at TV-tittingen var på sitt høyeste nivå noensinne i det året som vi nå legger bak oss. Ser vi på den enorme økningen når det gjelder TV via nett, så kan vi raskt konkludere med at 2012 var tidenes TV-år. De ferskeste tallene jeg sitter med på strømming, viser at nordmenn i snitt per dag så 2,2 minutter på TV via nettet hver dag – og at 11 prosent av landets befolkning så på TV hver dag via nettet, i følge TNS. Og dette gjelder de norske innholdsleverandørene, slike som VGTV, NRK og TV 2 Sumo. Hadde vi lagt til den daglige TV-tittingen på Youtube med flere aktører, så hadde disse tallene vært atskillig høyere. Rekord-høye!

Flere skjermer

TV handler ikke lenger om kun den seingen som foregår via tradisjonell kringkasting på store skjermer. TV ses nå på samtlige skjermplattformer, det vil si PC, mediebrett, mobiltelefonen og diverse spillkonsoller. Når det gjelder skjermer, er det mobiltelefonen som er den store vekstvinneren når det gjelder bruk. Slik var det i 2011, slik ble det i 2012 og slik blir det i 2013.

Og inntektsstrømmene er i vekst og utvikles, slik at TV kan blomstre også i årene fremover. Mens strømming-aktøren VGTV tjener sine kroner fra annonsørene, er TV 2 Sumo blitt en vinner i brukerbetalingsmarkedet med over 100 000 abonnenter. Det siste er et særdeles godt bevis på at den digitale betalingsviljen er tilstede, i tider hvor betalingsviljen for papirmedier faller dramatisk.

Økt norskproduksjon

Også i reklamemarkedet er det TV som er vinneren. Både i form av tradisjonell TV fra TV 2 Gruppen, TVNorge med tilhørende kanaler samt MTG med TV3 i spissen. Etter de tre første kvartalene i 2012, viste IRMs reklame-tall en akkumulert økning på 7,3 prosent, sammenlignet med tilsvarende periode i 2011. Markedet nærmer seg 4 milliarder NOK.  I tillegg er internett en vinner i reklamemarkedet, og nettet trekker ikke minst mye trafikk på grunn av TV.

Og til tider har etterspørselen etter TV-reklame vært større enn tilbudet av seere i reklameblokkene. Det har gjort sitt til at norskproduksjonen har økt dramatisk. Nordmenn vil først og fremst se norsk TV – og det har de fått rikelig med i 2012. Det er knapt amerikanske serier i beste sendetid på de største kanalene lenger.

Så den reelle vinneren av TV-mesterskapet 2012 er verken TV-kanalen eller distributøren, men forbrukeren som opplever langt større konkurranse om nettopp deg som kunde og seer. 

Powered by Labrador CMS