SER LYST PÅ HÅRFJERNING

Procter & Gamble kommer med en ny epilatorserie der toppmodellen har lys og er oppladbar.

– Toppmodellen i serien heter Xpressive Body 7781 og har nye teknologiske løsninger og nytt design, sier markedsansvarlig for Braun og Oral Care, Marit Nysæter.

Den nye toppmodellen har et spesielt system for å løfte håret fra huden før epilatoren tar det vekk. Epilatoren har mye tilbehør, blant annet barberhode, spesialhode til bruk for hår under armene og spesielle våtservietter for bruk før epilering. Maskinen blir betegnet som et aktivt massasjesystem som skal stimulere huden og gi skånsom behandling. Epileringshode er svingbart 15 grader i hver retning, og maskinen er vaskbar. Den er oppladbar og gir 40 minutters brukstid uten tilkopling av strømledning.

Oppreiste hår

– Hvordan skal huden være før du epilerer?

– Tidligere het det seg at du skulle være nydusjet og tørr, slik at hårene sto opp fra huden. En våtserviett har samme funksjon. Du kan vaske deg med den, la huden tørke og så epilere. Du skal ikke bruke krem til denne prosessen, sier Nysæter.

Salgssjef Grethe Edgard fokuserer også på at den nye toppmodellen har innebygd lys av diodetype. Forskjellen på de fire modellene i serien ligger først og fremst i utstyret som følger med. Den enkleste modellen, som heter 2170, har bare epileringshode. De dyrere modellene har utstyr for fjerning av hår under armene og i ansiktet. Det er kun toppmodellen som er oppladbar. Prisene ligger fra 1.000 til 1.400 kroner. Nysæter fokuserer også på at toppmodellen har en såkalt smart stikkontakt. Det betyr at du kan bruke maskinen med tilkoplet nettkabel selv om batteriet er tomt for strøm.

Distribusjon til elektrohandel

Epilatorene fra Procter & Gamble blir foreløpig solgt utelukkende i elektrohandelen. Elkjøp og Expert er firmaets viktigste partnere på kjedesiden i dag. Men Procter & Gamble er også hos frittstående handlere og Euronics.

– Vi er nå i dialog med andre typer faghandlere, for eksempel parfymerier. Men prisnivået i parfymeriene er en terskel som gjør det vanskelig å omsette slike produkter der. I tillegg til den nye serien har vi modeller som er billigere, helt ned til 400 kroner, og jeg tror det er mulig å selge dem i slike forretninger, sier Edgard.

Etter en liten nedgang i salget av epilatorer i 2006 var det kraftig vekst i markedet i fjor. Økningen var 38 prosent i volum og 31 prosent i verdi. I dag skal Proctor & Gamble være markedsleder innen produktsegmentet personlig pleie, som elpiatorene er den del av.

Fagbladet Elektronikkbransjen nr.2/2008

Powered by Labrador CMS