– Jeg er i veldig glad over å ha fått ansvaret for satsingen vår i Norge, sier ny Norgessjef i Siba, Victor Bengtsson.

Siba er store i Norden og EN UTFORDRER I NORGE

– Siba er en stor aktør på nordisk nivå, men i Norge er vi fortsatt den lille utfordreren til kjempene.

Det sier Victor Bengtsson (28), som fra årsskiftet har vært sjef for Sibas virksomhet i Norge. Bengtsson har den svenske tittelen magisterekonom fra universitetet i Lund. Han er yngste sønn av konsernsjef Bengt Bengtsson og broren til Fabian og Martin som henholdsvis leder Siba AB og ComputerCity AB. Han kom fra Euler Hermes Kreditförsäkring AB, som er en del av det tyske forsikringskonsernet Allianz, og har også erfaring fra rekrutteringsbransjen.

 

Når fagbladet Elektronikkbransjen møter ham ved Sibas hovedkontor i Gøteborg, har han kjedens informasjonsansvarlige Sara Widman ved sin side.

 

– Vi er en ung organisasjon i Norge, men i Sverige har vi 58 års historie. Det preger også organisasjonen. Vi er dels en yngre organisasjon i Norge, og har et varemerke som ikke er like etablert. Derfor arbeider vi kontinuerlig med å bygge varemerket. I Sverige vet alle hvem vi er, vi har en sterk posisjon og alle vet hva vi står for – at de kan finne oss i varehusene og på nettet, sier Bengtsson.

 

Familieeid kjede

Han mener Siba har en svært sterk forretningskultur som er utviklet gjennom tre generasjoner.

 

– Vi er et familieeid selskap, og mange forbinder Siba med dette. I Sverige har vi mange lojale kunder som har handlet hos oss i generasjoner. Samtidig som vi er et familieforetak, tror vi de ansatte i kjeden føler vi er som en stor familie. Det er viktig å ha det moro og vinne, sier Bengtsson.

 

Informasjonsansvarlig Widman skyter inn at familien Bengtsson er veldig tydelige i selskapet, for eksempel ved at en fra familien alltid er til stede og markerer nyåpninger ved snorklipping.

 

– Jeg har selv stått i butikk i alle ferier siden jeg var 14 år gammel, mye ved vårt eldste varehus på Bakkaplan i Gøteborg som ved åpningen i 1974 var Nordens første i bransjen, sier Bengtsson.

 

Han synes det er ”kul” å være butikkselger, spesielt i TV- og dataavdelingene.

 

– Det er viktig for en sjef å kunne produktene, men det er viktigere å vite hva kundene tenker og hva som er viktig for dem. Hvis man blir for opptatt av spesifikasjoner er det lett å bli fartsblind, sier Bengtsson.

 

Han er opptatt av at Siba holder kontinuitet i virksomheten.

 

Bedre serviceavtaler

– Pris kan hvem som helst konkurrere på, men å opprettholde lave priser over tid og samtidig tilby en service som møter kundenes forventninger er en utfordring. Derfor har vi det siste året brukt mye tid på å få bedre rutiner og bedre avtaler med verkstedene. Det er svært viktig å beholde kundene som allerede har handlet hos oss, sier Bengtsson.

 

Widman supplerer:

 

– Siba skal tilby lavere priser og bedre service, alltid være oppriktig mot kundene. Vi skal være tydelig på hva vi kan levere og ikke love for mye. Ærlighet er det vi vinner på i lengden, sier hun.

 

Bengtsson har tidligere arbeidet i rekrutteringsbransjen, og Siba har nettopp hatt en rekrutteringskampanje.

 

– Målet har vært å få inn de riktige og dyktigste medarbeiderne. Vi har rekruttert folk lokalt i Sverige, Norge og Danmark, og til Norge har vi hentet folk både fra Norge og Sverige, sier Bengtsson.

 

Siba har 150 ansatte i Norge. I tillegg til de sju Siba varehusene i har de to ComputerCity-butikker i Norge, de to sistnevnte ledes av en egen regionssjef som også har ansvaret for seks ComputerCity-butikker i Sverige og åtte i Danmark. Totalt har Siba 60 varehus i Skandinavia.

 

Rustet til svak konjuktur

– Vi har søkt medarbeidere med ambisjoner og arbeider hver dag for at staben skal bli bedre. Statistisk har vi en stabil arbeidsstokk, kanskje også fordi det skaper en lojalitetsfølelse at vi er et familieforetak, sier Bengtsson.

 

Han mener konkurransesituasjonen i Norge har begynt å hardne til.

 

– Det er dukket opp flere fysiske aktører, samt flere nettbutikker som har utviklet seg mye raskere enn de fysiske butikkene. Netthandelen har gitt en høyere transparens på prisene, dette er en utviklingen vi ser i hele verden, sier Bengtsson.

 

Han mener netthandelen er spesielt interessant i Norge på grunn av den langstrakte geografien.

 

– Internettpenetrasjonen er god i Norge. Vi har hatt netthandel i Sverige siden 1998, og er inne på sjuende året i Norge – med ”sjukt gode” priser, smiler Bengtsson.

 

Når det gjelder konkurransesituasjonen i Sverige, ønsker han å tone ned konkurransen de har fått fra tyske Mediamarkt.

 

– De har møtt hard konkurranse etter at de etablerte seg i Sverige. For 14 år siden kom en annen utenlandsk aktør inn i Sverige, norske El-giganten, og vi i Siba har vært godt forberedt i begge tilfeller. Vi tenker langsiktig, og er godt rustet til å takle en svakere konjunktur, sier Bengtsson.

 

Han forteller at Siba i år har merket at kundene ser litt mer på prislappen enn tidligere, men understreker at folk alltid vil trenge nye produkter – og at det er til bransjens fordel at mange synes forbrukerelektronikk er spennende. I regnskapsåret 2007/2008 omsatte Siba i Norden for 4,5 milliarder svenske kroner. Tallet for 2008/2009 legges frem 31. august.

 

Fornøyd med Norge

– Hvilke planer har dere for deres videre satsing i Norge?

 

– Vi er fornøyd med utviklingen vi har hatt i Norge, og ønsker ikke å avsløre planer om eventuelt nye butikker. Derimot kan jeg si at vi stadig videreutvikler butikkene våre. Det gjelder å friske dem opp med jevne mellomrom, og vi hadde nyåpning på Liertoppen i november der vi utvidet varehuset med 150 kvadratmeter til 2.000 kvadratmeter. I Norge er bare varehuset vårt på Furusetstørre, sier Bengtsson.

 

Siba satser også i Danmark, og åpnet nylig et nytt ComputerCity-varehus i Esbjerg. Kjeden har også bygd om flere sentrale varehus i Sverige.

 

– Hvilken profil ønsker dere at varehusene deres skal ha?

 

– Konsumenten skal føle at det er et bredt sortiment, og det skal være enkelt å finne frem. Eksponeringen av er viktig. Man skal komme nærmere produktene og oppleve butikkene som varme, trivelige og innbydende, sier Bengtsson.

 

Han er bosatt i Stockholm, og deler arbeidsuken sin mellom hovedkontoret i Gøteborg og butikkene i Norge.

 

– I 2000, da var jeg 19 år gammel, var jeg en lengre periode i Oslo da jeg var med å bygge opp varehuset på Furuset. Vi arbeidet 12-14 timer hver dag hele uken, og jeg fikk et sterkt og godt inntrykk av Norge og nordmenn. Jeg liker Norge og trives bra der. Nordmenn er gode å forholde seg til, og i sommer skal jeg kjøre bil mellom alle butikkene våre i Norge. Jeg er i det hele tatt veldig glad over å ha fått ansvaret for satsingen vår i Norge, sier Bengtsson.

 

Les også:

 

Siba har solgt 65.000 sykler på kjøpet

 

Informasjonsansvarlig Sara Widman i Siba utenfor varehuset på Backaplan i Gøteborg.
Slik så det ut da Sibaåpnet på Backaplan i Gøteborg i 1974. Dette var i følge kjeden Sveriges første stormarked for forbrukerlektronikk. Foto: Siba.
Til toppen