Louise Koch som er bærekraftsansvarlig i Dell. Foto: Dell

SIRKULÆR ØKONOMI HOS DELL

Dell har satt fokus på sirkulærøkonomi i alle ledd. Det gir store besparelser for både kundene og miljøet.

Dell var invitert til Norsirk’s bærekraftseminar, og fortalte om hva IT-giganten gjør for å spare miljøet. Som en kommersiell bedrift ligger det ofte et økonomisk motiv bak strategier, men hos Dell har det å spare miljøet også gitt en økonomisk effekt

Bruker havplast og bambus

– Vi tenker bærekraft i hvert ledd i produktets livssyklus: design, produksjon, frakt, bruk og gjenbruk, sier Louise Koch som er bærekraftsansvarlig i Dell. For å begrense miljøfotsporet satser de på gjenbrukte materialer. Med store produksjonsvolum blir det store tall, og i 2016 brukte Dell over 6000 tonn med resirkulert plast.

– Vi reduserte mye kostnader på emballasje. Emballasjen har krympet, og vi har byttet ut mye av plasten med bambus, sier Koch. I tillegg bruker de resirkulert papp, og setter alt sammen slik at det lett kan gjenvinnes. Som kjent er plast i havet et stort miljøproblem. De har nettopp lansert en emballasje som bruker 25 prosent resirkulertplast fra havet.

– På den måten bidrar vi til å løse de globale utfordringene rundt havplast, og vi kan gjenbruke plasten, sier Koch

Ser på bruken av produktene

Dell har også nedlagt mye ressurser i å se på hvordan kundene bruker produktene de leverer. Kan de begrense miljøkonsekvensene og samtidig gi kundene en økonomisk besparelse?

– De store servere vår er et veldig godt eksempel. Nå bygger vi de slik at de tåler mer varme. Da trenger kunden mindre kjøleanlegg, og på den måten sparer mye strøm, sier Koch. De ser samtidig på bruken av datasentre. Ved å virtualisere maskiner i skyløsninger trenger kunden færre fysiske maskiner. Selve maskinkraften kan kundene hente fra andre maskiner, og dette begrenser energibruk og kostnader.

Koch avsluttet sitt innlegg med å gi et eksempel med et firma som hadde 135 datasentre.

– Når vi var ferdige med restruktureringen satt de igjen med fire, da snakker vi store besparelser både for kunden og miljøet!

Til toppen