Slik handler nordmenn på nett – Se de seks ulike typene

Forrige måned handlet to av tre nordmenn på nett og hvert tredje kjøp ble gjort rett fra mobilen. Bak statistikken ser vi seks tydelige typer nettkunder. Hvilken av dem er du?

(upublisert) Opprettet Sist oppdatert

Hvordan vi handler på nett varierer veldig og er avhengig av om du er spontan, har en stressende hverdag eller om du har en litt nerdete interesse.

– Av de ulike nettkundene er det særlig den spontane som øker. Nå som hvert tredje kjøp på nettet gjøres fra mobilen og dette tallet bare forventes å øke, kan vi regne med at den stressede typen også blir en større kundegruppe for detaljhandel på nett, sier Rikke Kyllenstjerna som er e-handelsekspert i PostNord.

Det som skjer etter kjøpet blir viktigere for oss når vi handler på nett.

– Nettkundenes forventninger til leveringen har forandret seg. Før har det vært fokus på hva som skjer før kjøpet, men de siste to årene har fokuset snarere vært på hva som skjer etterpå. Rask og fleksibel levering blir avgjørende når vi velger å handle på nett. Det blir også viktigere å tilby flere betalingsløsninger og ulike leveringsmåter slik at kunden kan velge det som passer best.

Alle kunder er forskjellige, derfor tilbyr vi flere leveringsalternativer enn noen gang før. Les mer her

Bak statistikken skjuler det seg seks typer. Hvilken av dem er du?

Erfarne Eirin

Eirin shopper ofte og effektivt. For henne er fri retur viktig siden hun ofte bestiller flere forskjellige størrelser og farger og sender tilbake de som ikke passer. Det blir som å gå inn i prøverommet i en fysisk butikk, men hjemmefra. Det som ikke passer, går tilbake til butikken og kan selges igjen, mens det som passer, beholder hun. Rett og slett en vinn-vinn-situasjon.

Spontane Steinar

Midt i surfingen uten mål og mening, som ikke sjelden ender med kattefilmer på YouTube, får Steinar plutselig øye på en greie han bare må ha. Da bestiller han det med det samme. Et par klikk senere er varen på vei hjem, og Steinar, som gjerne spontankjøper en bokhylle fra møbelbutikken når det han egentlig skulle ha var en varmelampe, kan surfe videre.

Prisbevisste Pernille

Pernille kan alle nettsteder som sammenligner priser og hun besøker de hyppig. Hun vet at netthandel er som en eneste stor markedsplass hvis man bare har tid til å lete og vet hvordan man skal gjøre det. Hun er ekspert på å finne frem til den beste prisen på designkjolen fra Spania, den franske tennisrekkerten eller støvlettene fra Kina.

Stressede Stine

Rikke Kyllenstjerna er e-handelsekspert i PostNord og følger nøye med på nordmenns netthandlesvaner. Foto: Elisabeth Sperre Alnes.

Stine er en stresset småbarnsmor. Hun er prosjektleder både på jobben og hjemme og har en aktiv fritid. Hun er så pass aktiv at shopping rett og slett er prioritert bort. Isteden bestiller hun det aller mest nødvendige på nettet, gjerne fra mobilen i en sjelden rolig stund i lunsjen eller mens hun venter på bussen hjem.

Komfortable Kurt

Kurt orker ikke å gå i fysiske butikker. Der er det altfor mange mennesker og påtrengende betjening. Det er så varmt at det er ubehagelig å gå med ytterjakken inne, og … ja, listen kan gjøres lang. Å sitte foran datamaskinen hjemme og kjøpe det man trenger i fred og ro, det går imidlertid bra. Noen klikk senere er varene på vei hjem og Kurt slipper både svettetokter og den klaustrofobiske følelsen i butikkene.

Pirkete Petter

Petter er på jakt etter det riktige merket, den riktige følelsen og de riktige spesifikasjonene. Han går gjerne til en fysisk butikk og sjekker ut varene, sammenligner detaljer og velger nøyaktig det han vil ha, før han bestiller det på nettet. Petter er også mer interessert i det som skjer etter kjøpet. Om han får tilbud om å bli med i en kundeklubb eller kanskje får poeng som senere kan byttes inn i noe kult, da blir Petter fornøyd.

Les mer om den seneste utviklingen innen netthandel

Powered by Labrador CMS