Størst i Norden er målet til Electroworld

– Vi vil at Electroworld skal bli Nordens største elektromesse, og ser langsiktig på dette arrangementet.

Administrerende direktør Bengt Bårdsen i Elkjøp Norge er fornøyd med salgsmessen som ble arrangert på Lillestrøm i midten av oktober, både når det gjelder besøkstall og omsetning. Messen ble besøkt av 30.000 og brutto omsetning var cirka 29 millioner kroner. Det var omtrent som arrangørene hadde regnet med på forhånd.

Electroworld 2007 er allerede på planleggingsstadiet. Dermed er vi i ferd med å få to årlige messer av samme type i Østlandsområdet, der bransjens to største kjeder er involvert. Electroworld var et arrangement i samarbeid mellom Norges varemesse, Norwegian Promotion Group (MPG) og Elkjøp. I likhet med Experts tilsvarende arrangement Elektrofil i Oslo Spektrum er dette en salgsmesse. Expert har lagt sin messe på vårparten, mens Elkjøp sikter seg inn på høsten. Så langt har de to messene samme hovedkonsept, men den første Electroworld med et utstillingsareal på cirka 10.000 kvadratmeter inneholdt ikke elektriske husholdningsapparater. På Lillestrøm var det derimot lagt større vekt på opplevelse og spill.

Bredt sammensatt

– Hensikten med Electroworld er å vise en bredt sammensatt utstilling basert på utviklingen av forbrukerelektronikken og mot det brede lag av publikum. Til å begynne med hadde vi ambisjoner om å ha spesielle faglige seminarer og nyheter rettet mer mot bransjen, i tillegg til utstilling for publikum. Men jeg er litt usikker på om vi får til det første, så jeg tror dette arrangementet blir veldig salgsorienter, sier prosjektdirektør Einar Kvalheim i Norges varemesse.

– Hva vil dere prøve å få til som vi ikke finner hos Elektrofil?

– Vi har et langt større utstillingsareal enn i Oslo Spektrum. Med Electroworld satser vi på et arrangement mer rettet mot publikum enn mot produsentene. Vi føler at vi har tatt mer hensyn til det behovet som finnes i markedet på de premissene, sier Kvalheim.

Han er fornøyd med mangfoldet på den første messen, men innrømmer at det kanskje mangler noe på dybden. Han fremhever at Electroworld ikke bare skal være en salgsmesse, men også et sted der de besøkende kan få mye informasjon om produkter og trender i tillegg til å se attraktive nyheter.

Ønsker å være ledende

– Vi ønsker å være den ledende elektronikkbedriften i Norge som kan arrangere en slik messe. Hovedhensikten vår er å vise folk at vi har kunnskap nok til å gjennomføre et prosjekt som dette og gi videre kunnskap og informasjon slik at folk kan kjøpe riktige produkter, sier Bengt Bårdsen, administrerende direktør i Elkjøp Norge.

Ledelsen i Elkjøp har tidligere uttalt at de ikke ønsket å ha en salgsmesse, men nå vil Elkjøp følge Experts eksempel.

– Vi har vanligvis ikke deltatt på slike messer og holdt oss til butikkdrift. Dette var imidlertid en sjanse vi ikke kunne la gå fra oss. Her kunne vi utnytte noe vi er sterke på: logistikk og salg. Når en kunde kjøper en vare på denne messen, er det vi som gjør handelen og sørger for at kunden får produktet med seg ut, sier Bårdsen.

Han legger videre vekt på at Electroworld er en messe for hele bransjen, og at utstillerne ikke nødvendigvis behøver å være leverandører til Elkjøp. Dette mener Bårdsen er en fordel i forhold til Experts Elektrofil, der kun Experts leverandører er med.

Kombinasjon med Elbit

Electroworld ble arrangert i etterkant av Elkjøps interne arrangement Elbit. Det har vært en fordel for kjeden at Elbit ble arrangert på hotellet ved siden av messeområdet. Dermed kunne kjedens leverandører flytte direkte fra visningene på hotellet til hallene på varemessen. På forhånd håpet Elkjøp-ledelsen på et besøkstall mellom 30.000 og 40.000.

– Vi du allerede nå si noe om gjentakelse neste år?

– Det ønsker vi selvfølgelig. Vi vil at dette skal bli Nordens største elektromesse, så vi ser langsiktig på dette arrangementet, sier Bårdsen.

På første Electroworld valgte altså Elkjøp ikke å ta med hvitt.

– Det er fordi vi første gang har lyst til å teste ut å se reaksjonene på en slik messe hos publikum. I år har vi valgt å satse på produkter med høy interesse blant publikum, slik som flatskjerm og mobiltelefon. På sikt vil vi definitivt også ta med designprodukter innen elektriske husholdningsapparater, sier Bårdsen.

Powered by Labrador CMS