- Tidligere var dette bare noe for datafantastene, nå er spill for folk flest

De flest av våre kunder er folk flest, som spiller i stedet for å se fjernsyn.

Det sier Coletta Packenius, europeisk salgssjef i Speed-Link som i Skandinavia representeres av Aurora-gruppen.

- Spillmarkedet har vokst mye raskere enn det vi først trodde. Derfor har vi utviklet en lang rekke produkter for spillentusiastene. Vi ser at LAN-arrangement vokser opp over alt. Det er en rekke profesjonelle spillere som tjener penger på å spille. Også i private husholdninger bruker man tid på spill, ikke bare skytespill men også strategispill. Når det gjelder tilbehør har bare av Diamondback fra Razer solgt 200.000 enheter i Europa – det dobbelte av det vi først ventet.

- Hvem er deres typiske kunde?

- Det er vanskelig å si. Tidligere var det kanskje de typiske datafantastene som hver kveld og i kveldene sitter bak PCen mens de spiller, spiser pizza og drikker cola. Men det er ikke bare disse menneskene lenger. Våre kunder er folk flest spiller i stedet for å se fjernsyn.

- Hvilke nye produkter lanserer dere på CeBIT?

Vibrasjon og motor

- SpeedLink tilbyr spillprodukter som styrespaker og spillmatter. Dette er et stort marked i vekst. Vi har en rekke ratt med vibrasjon og motor. Rattet er trukket med ekte lær for å gi en autentisk kjøreopplevelse, og prisen er fra 800 kroner. På CeBIT presenterer vi for første gang et nytt hodesett fra Medusa, et merke mange kjenner siden de var de første med 5.1-lyd. Nå kommer en stueversjon for hjemmekinoanlegget, med en basestasjon der man kan kople inn og ut lyden i både høyttalere og hodesett. Samtidig lanserer vi en spillversjon, som koples direkte til datamaskinen. Disse har integrert forsterker, og kan få strøm fra USB-porten på PCen eller et strømuttak i veggen. Disse kommer med en fin og beskyttende veske. Våre siste Medusa-hodetelefoner er en USB-versjon med 5.1-lyd.

- Det er etter hvert mange som tilbyr hodesett med kringlyd?

- De fleste satser nå på spill og 5.1-lyd, gjerne med billige løsninger. Ingen av disse har en forsterker som gir vår gode lydkvalitet. De har ikke individuelle høyttalere, men simulerer 5.1-lyd ved hjelp av programvare.

- Hvordan har Skandinavia tatt mot SpeedLink?

- Vi har økt våre markedsandeler betraktelig, men er fortsatt bare i startfasen.

- Kan du si mer om selskapene i spillmarkedet?

20 klikk per sekund

- LogiTech er en konkurrent, og deres G-series konkurrerer med Razer-musa. Men de er et stort selskap, og er ikke dedikert til spillmarkedet som Razer – som er et selskap for spillere drevet av spillere. Profesjonelle spillere fra hele verden tester produktene, og vi gjør stadige forbedringer basert på tilbakemeldingene vi får fra disse. Derfor utsettes ofte våre annonserte lanseringsdatoer, fordi vi ønsker at produktene skal være optimale.

- Dere lanserer ei mus for dem som virkelig klikker fort?

- Ja, Razer har utviklet ei mus for strategiske spill, for dem som ikke trenger den raskeste og mest nøyaktige musa. En av styrkene er derimot en svært høy klikkhastighet. Profesjonelle spillere er målt til 20 klikk per sekund, da kommer kapasiteten på 1.200 klikk per minutt godt med. Denne musa vil være litt rimeligere enn Diamond Back, og er et godt alternativ for spillere som klarer seg uten alle de beste spesifikasjonene.

- Hvordan tror du spillmarkedet vil utvikle seg?

- Det kommende året vil være virkelig spennende. Razer er ikke lenger bare et musselskap, men lanserer både hodesett og lydkort. Produktene kan brukes hver for seg, men for å oppå den beste lyden kan man bruke lydkortet Razer fidelity sammen med hodesettet Razer Baracuda 7.1.

- Dere lanserer også et nytt merke?

- Vi selger ikke lenger bare SpeedLink og Razer i Europa, men også Everglide. Dette er et kjent merke innen musematter, og de tilbyr nå hodesett med støyreduksjon i stereo for spillere.

- Spiller du selv?

- Ikke som profesjonell, men jeg spiller World Of WarCraft og bruker en Diamond-mus hjemme. Jeg spiller på den tyske serveren Gelnias, og aliaset mitt er Daka.

Powered by Labrador CMS