2019: Stolene er de samme, men nå er Mathias Beck er blitt butikkselger ved Oslo Hi-Fi Center. Vi møter ham under butikkmessen Vårpuls i april. Foto: Stian Sønsteng

UNG LYDENTUSIAST BLE HIFI-SELGER

I 2012 møtte vi tre unge lydentusiaster hos Oslo Hi-Fi Center. I dag er den ene av dem selger samme sted. – Det er en fryd! sier Mathias Beck.

La oss skru tiden tilbake til februar 2012. Fagbladet Elektronikkbransjen er på besøk hos Oslo Hi-Fi Center da de arrangerer lyttekveld i Dronning Mauds gate. Eller som de sier der i butikken; «Nærmere konserthuset kommer du ikke». Tre av kundene skiller seg ut. Richard Wærner, Mathias Beck og Jonas Skavang har tatt bussen inn fra Bærum. De er 15 og 16 år gamle, går i tiendeklasse på ungdomsskolen, og det viser seg at de har en sterk og felles interesse for lyd og bilde.

2012: Da vi møtte Richard Wærner (f. v.), Mathias Beck og Jonas Skavang under en lyttekveld ved Oslo Hi-Fi Center, ble de omtalt som pilotkunder. Foto: Stian Sønsteng.

Når vi i april 2019 skal dekke butikkens Vårpuls-messe, sjekker vi i forkant hva vi tidligere har skrevet om dem – på elektronikkbransjen.no/oslo-hifi-center. Her dukker artikkelen «Unge lydentusiaster fra Bærum» opp. Kunne det vært en god oppfølging å sjekke hvordan det gikk med lydinteressen til de tre? Kanskje vi kunne samle de tre samme sted, sju år etter? Et raskt søk på nett. Vi finner «Mathias Beck», og klikker på Facebook-lenken. Hva står det øverst? Jo! «Jobber for Oslo Hi-Fi Center».

Mathias Beck har siden desember 2017 vært butikkselger ved Oslo Hi-Fi Center i Dronning Mauds gate i Oslo. Foto: Stian Sønsteng.

Holder kontakten

– Jeg hadde prøvd litt forskjellige studier, men fant ikke ut hva jeg hadde lyst til å gjøre. Jeg hadde den grunnleggende hifi-interessen, og spurte om de kunne ha bruk for meg her, siden jeg alltid har likt veldig godt alt de driver med, sier Beck.

Vi lykkes ikke med å samle alle tre, men under butikkmessen Vårpuls den første helgen i april er Beck hjertelig tilstede. Siden desember 2017 har han vært fulltids butikkselger, og han arbeider med alle kategorier og leverandører. Beck forteller at de tre vi møtte i 2012 har holdt kontakten også etter at de begynte på forskjellige videregående skoler, og gikk videre i livet.

– Vi deler fortsatt interessen for hifi, sier Beck.

– Har de to andre bra utstyr?

Jeg hadde den grunnleggende hifi-interessen, og spurte om de kunne ha bruk for meg her

– Den ene har ganske kult utstyr, ja. Den andre studerer, og har et annet budsjett. I dag har han Sonos, men han har fortsatt interessen, og skriver dessuten Bachelor-oppgave om lyd- og bildebransjen på studiet sitt i Bergen.

Da vi møtte de tre tiendeklassingene i 2012, var det Kef- og Nordost-leverandørene som hadde lyttekveld. Foto: Stian Sønsteng.

Livsstil

– Hvordan har din egen interesse utviklet seg?

– Det er blitt en livsstil, noe jeg nærmest er avhengig av. Jeg er glad i god lyd og godt bilde, dette utvikler og holder også musikkinteressen ved like.

I artikkelen som sto på trykk i nr. 2/2012 (lenke til digitalutgaven av bladet), uttalte Beck at de ble overraskende godt mottatt hos Oslo Hi-Fi Center.

– Nå er du selv ansatt her. Hvordan tar du selv mot 15-16-åringer som kommer i butikken?

– Jeg tenker jo tilbake på hvor velkommen jeg selv følte meg, at jeg fikk muligheten til å lytte til mye forskjellig utstyr. Dette er viktig for å kunne danne et grunnlag for lyd- og bildeinteressen, og da er det nødvendig at de som arbeider i en hifi-butikk er imøtekommende. Jeg forsøker selv å gjøre det samme.

Første gang vi møtte Mathias Beck var under lyttekvelden hos Oslo Hi-Fi Center den 14. februar 2012. Foto: Stian Sønsteng.

– Da vi møtte deg og de to kameratene dine fikk vi inntrykk av at dere nærmest levde i en hifi-boble for dere selv?

Adyton og Burmester

– I den alderen finner man ulike interesser. Vi tre var veldig opptatt av lyd og bilde, og likte å høre forskjellen på ulike stereoanlegg. Vi hadde nok dette litt for oss selv, ved siden av alle de andre og litt mer vanlige tingene vi var med på.

Jeg gleder meg til hver eneste arbeidsdag

– Sist vi møttes var du tydelig på at man burde bytte ut øreproppene som fulgte med MP3-spillere?

– Det er fortsatt mer å hente i musikkens verden enn det du får med standard ørepropper. Det er mye man går glipp av, og det koster ikke mye for å få vesentlig bedre lyd og bedre opplevelser, sier Beck.

Som nevnt arbeider han med alle leverandørene Oslo Hi-Fi Center representerer.

– Er det noen du kjenner bedre til enn andre?

– Jeg kjenner godt til Adyton og Burmester.

– Hva har du selv hjemme?

– Adyton og Burmester, ler Beck.

Hifi-interesserte Erling E. Ernestus (17) fra Oslo er innom Vårpuls 2019, og forteller at han besøker Oslo Hi-Fi Center to-tre ganger i måneden. Foto: Stian Sønsteng.

Blomstrende entusiasme

– Hvordan er det å arbeide her?

– Jeg trives veldig godt. Miljøet er godt, det blomstrer av entusiasme, og det er en fryd å komme på jobb. Jeg gleder meg til hver eneste arbeidsdag. Vi har fantastiske kunder vi deler interessen med, og forholdet mellom selger og kunde er helt unikt; nærmest som vennskap, der man dyrker en felles interesse.

Rune Skov i danske Gryphon Audio Designs APS deltok på Vårpuls. Her med Gryphon Mojo S, der stativet følger med i prisen på 245.000 kroner paret. Foto: Stian Sønsteng.

– Jeg har forstått at dere bruker ganske mye tid på hver kunde, at det er ikke hver dag det blir en handel?

– Uansett om det ikke blir handlet noe er det bare hyggelig at folk kommer innom. Det er alltid fint å kunne slå av en prat om utstyret vi selger.

– Hva er den sterkeste siden din i denne stillingen?

– Det er kanskje hørselen min.

Olav Flugsrud (t. v.) i Audiocompaniet og Lars Christian Reinsboerg i Neby Hi-Fi Concept var to av leverandørene som deltok på Vårpuls-messen ved Oslo Hi-Fi Center. Foto: Stian Sønsteng.

Olav Flugsrud (t. v.) i Audiocompaniet og Lars Christian Reinsboerg i Neby Hi-Fi Concept var to av leverandørene som deltok på Vårpuls-messen ved Oslo Hi-Fi Center. Foto: Stian Sønsteng.

Oslo Hi-Fi Center arrangerte butikkmessen Vårpuls den første helgen i april. Foto: Stian Sønsteng.
Artikkelen ble første gang publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 4/2019, som ble distribuert 28. august. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.

 

Til toppen