Administrerende direktør Ulf Sandberg (t. h.) og global salgssjef Henrik Andersson i svenske Krusell. Foto: Stian Sønsteng
Administrerende direktør Ulf Sandberg (t. h.) og global salgssjef Henrik Andersson i svenske Krusell. Foto: Stian Sønsteng

UNIVERSAL-DEKSEL FRA KRUSELL

– Vi lanserer en universalmodell i fem størrelser, som skal dekke 80 prosent av smarttelefonene som finnes på markedet.

Det sier global salgssjef Henrik Andersson i Krusell. Vi møter ham på CES-messen i Las Vegas. Der halve utstillingen deres i fjor var viet Motorheadphones, er dette varemerket i år helt borte.

– Lisensen går ut i vår, og vi kommer ikke til å fornye denne. Vi oppnådde ikke riktig forventningene våre, selv om vi fint klarte å selge ut det vi hadde på lager, sier Andersson.

Med denne serien kan man plukke bort en rekke deksler fra porteføljen

– Så Motorheadphones forsvinner fra markedet?

– Det tør jeg ikke svare på, men det blir i hvert fall ikke noe i regi av Krusell.

De nye universal-omslagene til mobiltelefoner er flippfutteral som festes med en dobbeltsidig tape.

– Dette er en løsning blant annet Sony bruker på sine originaldeksler, sier Andersson.

 

Semi-originalfølelse

Han forteller at tilbakemeldingene fra markedet er gode.

– Mange kjeder har erfart at de blir sittende med usolgte produkter på lager, siden det finnes så mange modeller på markedet. Med denne serien kan man plukke bort en rekke deksler fra porteføljen, sier Andersson.

Krusell har det seneste halvåret skrevet avtaler med LG og HTC, i tillegg hadde de avtaler med Microsoft og Sony, om å levere deksler og flippfutteral med deres varemerke.

– Dette gir en semi-originalfølelse. Vi bruker både vårt eget og mobilprodusentens varemerke på emballasjen, slik at konsumenten lett finner igjen produktet som passer til telefonen.

– Dette medfører en kostnad for dere?

– Det er en stor utgift, men hvor raskt vi er på markedet er et viktig salgsargument. Når mobiltelefonen kommer i butikken, vil handleren at omslagene og dekslene også skal være det. Det kan vi garantere takket være våre partneravtaler.

 

Vokste 25 prosent

– Er det noen dere mangler?

– Vi har ikke avtaler med Samsung og Apple, hvis vi snakker om de store, men har likevel vært tidsnok ute med produkter tilpasset deres telefoner.

– Så dere vil fortsatt levere modellspesifikke produkter?

– Det vil fortsatt være hovedområdet vårt, sier Andersson.

Han forteller at Krusell i 2014 vokste med 25 prosent, og leverte 3,5 millioner vesker og deksler.

– Hvor stort er det nordiske markedet for dere?

– Det utgjør rundt 20 prosent.

– Hvordan utvikler markedet seg for deksler og omslag til mobiltelefoner?

– Utviklingen går mot flippfutteral, som også beskytter fronten på telefonen. Her får man også plass til kort og noen sedler. Vi selger også harde deksler man klikker på baksiden av telefonen, og det vil komme flere funksjoner i disse fremover, som plass til kort.

– Hva betyr CES for Krusell?

– Vi regner dette som en internasjonal messe, ikke bare beregnet på det amerikanske markedet, som fortsatt er ganske lite for oss. Det er svært mange europeiske kunder her, og også fra Latin-Amerika og Asia.

Til toppen